Recensies: Blade Runner 2049, Loveless & Manifesto

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (5 oktober)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies over de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. Loveless, de juryprijs-winnaar van Cannes 2017, het vervolg op sciencefiction-klassieker Blade Runner en de filmversie van Julian Rosefeldts kunstinstallatie Manifesto.

Blade Runner 2049 (Denis Villeneuve)

Vijfendertig jaar na Ridley Scotts sf-drama Blade Runner is er een vervolg: Blade Runner 2049, dat zich dertig jaar na de gebeurtenissen in het origineel afspeelt. Ook in 2049 kampt Los Angeles nog met verregaande milieuvervuiling, jaagt de politie op ontsnapte androïden (in de film 'replicants'), en zijn die replicants op zoek naar wat ze menselijk maakt.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Meer dan waardig vervolg op origineel'
Volkskrant (★★★★★) 'Genadeloze spiegel voor het hier en nu'
NRC (★★★) 'Ambitieuze greep naar het hogere'
De Morgen (★★★★) 'Sequel met ballen zo groot als het atomium'
The Guardian (★★★★★) 'De schaal is buitengewoon'

Loveless (Andrey Zvyagintsev)

De ouders van de twaalfjarige Alyosha hebben allebei al andere partners wanneer zij koelbloedig hun scheiding uitvechten. Ze zijn zo geobsedeerd bezig met het opbouwen van hun eigen nieuwe levens dat zij hun eigen zoon vrijwel vergeten. Tot hij verdwijnt.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Appelleert aan Tarkovsky: duister en elegant'
NRC (★★★★★) 'Adembenemende film' €
Parool (★★★★) 'Zelden dekt titel de inhoud beter' €
De Morgen (★★★★)  'Visueel superieure feelbadcinema'
The Guardian (★★★★★) 'Hypnotiserende, mysterieuze thriller'

Manifesto (Julian Rosefeldt)

Het dada-manifest als grafrede, een lunchgebed gewijd aan pop-art, een nieuwsitem over conceptuele kunst en een schooljuf die de Dogma 95-regels doceert. Het zijn enkele van het dikke dozijn aan personages van alle rangen en standen die Cate Blanchett voor haar rekening neemt in de filmversie van de gelijknamige installatie van de Duitse kunstenaar Julian Rosefeldt.

VPRO Cinema (★★★★) 'Inspirerend en ongrijpbaar als de kunsten zelf'
De Volkskrant (★★★★★) 'Fantastisch acteerwerk, weergaloze beelden'
NRC (★★★★) 'Cate Blanchett schittert'
Het Parool (★★★★) 'Een van de interessantste films van het jaar' 

Stronger (David Gordon Green)

In 2013 verloor Jeff Bauman zijn benen toen er een bom afging bij de finish van de Boston Marathon, waar hij zijn vriendin stond op te wachten. Tijdens zijn revalidatie groeit hij tegen wil en dank uit tot een symbool van hoop.

VPRO Cinema (★★★) 'Heeft een overbekende opbouw'
de Volkskrant (★★★) 'Prettig weerbarstige film'
NRC (★★★) 'Bezwijkt voor sentimentele clichés' €
The Guardian (★★★★) 'Gedetailleerd en verzorgd verteld verhaal'

Du Forsvinder (Peter Schønau Fog)

Na de operatie voor een hersentumor is schooldirecteur Frederik nooit meer dezelfde. Maar is de verduistering van ruim een ton schoolgeld - gedaan toen de tumor nog niet ontdekt was - hem nu aan te rekenen of niet?

VPRO Cinema (★★★) 'Intrigerend, maar ook afstandelijk'
de Volkskrant (★★) 'Hapert voortdurend'
NRC (★★★) 'Slim in elkaar gezet'
De Filmkrant (★★) 'De vragen blijven'

Dikkertje Dap (Barbara Bredero)

Dikkertje Dap is beste vrienden met Raf, een giraf. Als Dikkertje voor het eerst naar school gaat, missen zij elkaar zo erg dat Dikkertje een plan bedenkt om Raf mee naar school te nemen. Gebaseerd op het beroemde versje van Annie M.G. Schmidt.

de Volkskrant (★★★★) 'Charmeert van begin tot eind'
NRC  (★★★★) 'Ziel van gedicht goed bewaard gebleven' €
Het Parool (★★★★) 'M.G. Schmidts werk verandert nog steeds in goud'

Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet (Pim van Hoeve)

Dummie heeft heimwee en wil terug naar Egypte om het graf van zijn ouders te zoeken. Na enige moeite weet Dummie een paspoort en geld te bemachtigen voor het avontuur en stapt samen met Klaas, Goos en Juffrouw Friek in het vliegtuig. Maar is de tombe van Achnetoet na vierduizend jaar nog wel te vinden?

de Volkskrant (★★★) 'Blinkt uit in slapstick'
NRC (★★★) 'Tegenover flauwigheden staan leuke grapjes'

De kleine vampier (Richard Claus en Karsten Kiilerich)

Anton houdt van griezelen en verslindt boeken over vampiers. Als hij er onverwacht een tegenkomt, is deze toch heel anders dan hij dacht en maakt zijn angst al gauw plaats voor nieuwsgierigheid.

de Volkskrant (★★★) 'Lofzang op vriendschap tussen vreemden'
NRC (★★) 'Een beetje brave film'