Recensies: In Blue, Wind River en mother!

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (14 september)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies over de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een rauw drama van Jaap van Heusden, een ijskoude misdaadthriller van Taylor Sheridan en excentrieke psychologische horror van Darren Aronofsky.

In Blue (Jaap van Heusden)

De Nederlandse stewardess Lin moet in het vliegtuig helpen bij een bevalling, wat onverwerkte emoties losmaakt. Wanneer ze kort daarop in Boekarest een aanrijding heeft met een Roemeense straatjongen, gaat ze een eigenaardige relatie met hem aan.

VPRO Cinema (★★★★) 'Afwisselend rauw en teder'
de Volkskrant (★★★★) 'Doet niet aan valse romantiek'
NRC (★★★) 'Rijke, genuanceerde film'

Wind River (Taylor Sheridan)

Wanneer een Indiaans meisje dood wordt aangetroffen in Indianenreservaat Wind River, Wyoming, komt de onervaren FBI-agente Jane de zaak onderzoeken. Al snel beseft ze dat ze weinig van het gebied en z’n bewoners begrijpt en vraagt ze wildzoeker Cory om hulp.

VPRO Cinema (★★★★) 'Waardig slotdeel van frontier-trilogie'
de Volkskrant (★★★) 'Verliest zorgvuldig opgebouwde spanning'
NRC (★★★★) 'Misdaadthriller met meerwaarde'
The Guardian (★★★★) 'Intelligente, frisse thriller'

mother! (Darren Aronofsky)

Een beroemde dichter met writer's block is net getrouwd met een jonge, toegewijde vrouw. Hun rustige bestaan wordt hevig verstoord wanneer er onverwachts bezoek op de stoep staat en hun liefdesleven meer en meer op de proef wordt gesteld.

VPRO Cinema (★★) 'Steeds gekker wordende psychologische horror'
NRC (★★★★★) 'The Tree of Life op amfetamine'
De Morgen (★★) 'Zo extreem dat hij voorspelbaar wordt'
The Guardian (★★★★★) 'Macaber spektakel'

Gifted (Marc Webb)

Na de vroege dood van zijn zus heeft de alleenstaande Frank de opvoeding van zijn nichtje Mary op zich genomen. Wanneer op school blijkt dat Mary een wiskundig wonderkind is, begint haar oma zich in te zetten om Mary alles uit de kan te laten halen. Tot grote ergernis van Frank, die wil dat Mary een gewone jeugd geniet.

VPRO Cinema (★★★) 'Sympathiek maar nooit verrassend'
NRC (★★★) 'Acteerwerk hoofdrolspelers maakt veel goed' €
The Guardian (★★★★) 'Ontroerend melodrama'

Maudie (Aisling Walsh)

Biopic over de Canadese volkskunstenares Maud Lewis (1903-1970), die pas laat in haar leven bekend zou worden met haar naïeve schilderijen over alledaagse onderwerpen. De film focust op Mauds moeizame relatie met Everett Lewis, de stugge, wereldvreemde visboer met wie ze zou trouwen.

VPRO Cinema (★★★) 'Te afstandelijk om echt aan te grijpen'
NRC (★★★) 'Wel romantisch, niet heel overtuigend'
De Filmkrant (★★★★) 'Samenspel Hawkings en Hawk ongelooflijk knap'
The Guardian (★★★) 'Hawkings is uitzonderlijk als Maud Lewis'

Safari (Ulrich Seidl)

Documentaire over jachttoerisme in Namibië door de lens van de Oostenrijkse filmmaker Ulrich Seidl. Duitse en Oostenrijkse plezierjagers vertellen over de opwinding van de jacht, hun favoriete geweer, en welke beesten nog op het verlanglijstje staan.

VPRO Cinema (★★★) 'Ontluisterend, pervers, en meelijwekkend'
de Volkskrant (★★★★★) 'Huiveringwekkende documentaire'
NRC (★★★) 'Weerzinwekkend westers' €
Parool (★★★★) 'Seidl laat jagers eigen morele graf graven' €

Die göttliche Ordnung (Petra Biondina Volpe)

Zwitserland, 1971. Nora is een jonge huisvrouw die vanaf het platteland weinig mee krijgt van de wereldwijde sociale onrusten. Als zij weet krijgt van de feministische beweging komt hier verandering in. Ze besluit zich bij hen aan te sluiten en op de barricades te gaan staan voor het vrouwenstemrecht.

de Volkskrant (★★★) 'Belangrijke, maar wat brave film'
NRC (★★★★) 'Verrukkelijke blik op vrouwenstrijd' €

Bella Donna's (Jon Karthaus)

Drie beste vriendinnen besluiten na het overlijden van hun hartsvriendin Bella om haar bucketlist te voltooien. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De drie vrouwen komen erachter dat zaken als parachute springen, illegaal straatracen en een Brazilian wax niets zijn vergeleken bij opdracht #3 op de lijst; het vinden van ware liefde.

de Volkskrant (★★) 'Humor is sleets en geleend'