Recensies: It Comes at Night, Sprakeloos en Wonder Woman

De critici over de nieuwste films (15 juni)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies over de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. de horrorfilm It Comes at Night, de Vlaamse boekverfilming Sprakeloos en DC's 'feministische' superheldenspektakel Wonder Woman.

Wonder Woman (Patty Jenkins)

Een piloot crasht op een mysterieus eiland en vertelt de inwoners over de recente uitbraak van de Eerste Wereldoorlog. Amazonekrijgster Diana (Wonder Woman) besluit het eiland te verlaten. Vechtend in de oorlog zal zij haar volledige krachten en haar ware lot ontdekken.

VPRO Cinema (★★) 'Toonbeeld van feminisme? Dat moet een grap zijn'
De Volkskrant (★★★) 'Revolutionair, maar mist diepgang'
NRC (★★★★★) 'Erotiseert met beauty, brains en biceps'
The Guardian (★★) 'Gewapende Smurfin'

It Comes at Night (Trey Edward Shults)

Een gezin verschuilt zich in een afgelegen huis voor een bovennatuurlijke dreiging. Het kwaad dat hen teistert blijkt nog maar het begin van wat hen te wachten staat wanneer een ander wanhopig gezin plots voor de deur staat.

VPRO Cinema (★★★★) 'Fantastische horrorfilm'
de Volkskrant (★★★★) 'Subliem in beeld gebracht'
NRC (★★★) 'Lijkt een lange aflevering van The Walking Dead
The Guardian (★★★★) 'Grimmige, angstaanjagende dystopie'

 

Sprakeloos (Hilde Van Mieghem)

Boekverfilming van de autobiografische bestseller van de Belgische schrijver Tom Lanoye. De film vertelt het verhaal van de succesvolle schrijver Jan Meerman, wiens leven overhoop komt te liggen wanneer zijn moeder onverwachts een beroerte krijgt.

VPRO Cinema (★★★) 'Goedbedoelde maar weinig verrassende verfilming'
de Volkskrant (★★) 'Ontbreekt aan liefde'
NRC (★★★) 'Mist subtiliteit'

La región salvaje (Amat Escalante)

Mexicaans drama met scifi- en horrorinvloeden over seksueel verlangen. Alejandra zit vast in een uitgeblust huwelijk. Via haar broer Fabian ontmoet ze Veronica die hen beiden leidt naar een mysterieuze iets in het bos. Het blijkt zowel een bron van genot als zelfvernietiging.

VPRO Cinema (★★★) 'Intrigerend, maar soms ook te weird'
De Filmkrant (★★★★) 'Potentie van een instant-klassieker'
De Morgen (★★★★) 'Een niet te missen pareltje'
NRC (★★★★) 'Bizar, onvoorspelbaar en gedurfd'  €

The Eagle Huntress (Otto Bell)

Documentaire over de 13-jarige Aisholpan uit Mongolië, die haar vader al sinds haar jeugd helpt bij het trainen van adelaars voor de jacht, een praktijk die in Mongolië van oudsher vooral door mannen wordt uitgevoerd. De film volgt haar in haar reis om oude tradities te doorbreken en de eerste vrouwelijke jager in twaalf generaties te worden.

VPRO Cinema (★) 'Ongeloofwaardig reisfolder-sprookje'
De Filmkrant (★½) 'Mist het beste deel van zijn verhaal'
Het Parool (★★★) 'Lijkt soms bijna fictie'
NRC (★★) 'Als film stelt het weinig voor' 

All Eyez on Me (Benny Boom)

Biopic over iconische rapper Tupac Shakur, getiteld naar diens succesvolle vierde album uit 1996. Tupac werd geboren als zoon van Black Panther-activisten. De ongelijkheid waar deze groepering tegen streed vormde de basis voor Tupac's teksten en maakte hem succesvol. Maar zijn bekendheid had ook een keerzijde.

de Volkskrant (★★) 'Zielloos in elkaar gezet'
Het Parool (★★) 'Doet Tupac geen recht'
NRC (★★) 'Verzandt in een geestdodende kroniek'
De Morgen (★) 'Een uiterst vergeetbare film'

The Promise (Terry George)

Tijdens de laatste dagen van het Ottomaanse Rijk ontwikkelt zich een driehoeksverhouding tussen de briljante medicijnenstudent Michael, de Armeense artieste Ana en haar vriend; de Amerikaanse journalist Chris. Groots opgezet drama uit Hollywood over de Armeense genocide.

de Volkskrant (★★) 'Vlakke personages zijn fataal'
Empire Magazine (★★★) 'Mist diepte'
NRC (★★★) 'Ambachtelijk en bijzonder'

Mountain (Yaelle Kayam)

Portret van een jonge, orthodox joodse vrouw die met haar gezin bij het joodse kerkhof op de Olijfberg woont. Wanneer de vrouw op een nacht over het kerkhof ronddwaald, stuit ze op de prostituees en drugsdealers die zich daar 's nachts bevinden. Na een confrontatie gaat een nieuwe wereld voor haar open.

De Filmkrant (★★★) 'Smaakvol speelfilmdebuut'
de Volkskrant (★★) 'Stug en te gekunsteld'
NRC (★★★★) 'IJzingwekkende beheersing'
Het Parool (★★★★) 'Een tragisch huwelijksrelaas'