Recensies: The Big Sick, L'Amant double en Vincent

De critici over de nieuwste films (3 augustus)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies over de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. de erotische Franse thriller L'Amant double, de authentieke romcom The Big Sick en de zwartkomische Vlaamse coming-of-agefilm Vincent.

The Big Sick (Michael Showalter)

De Pakistaans-Amerikaanse komiek Kumail wordt verliefd op de blanke Emily, maar durft haar niet aan zijn islamitische ouders voor te stellen. Nadat Emily het uitmaakt, raakt ze onverwacht in een coma. Kumail blijft haar trouw bezoeken in het ziekenhuis.

VPRO Cinema (★★★★) 'Charmante acteurs, verfrissend authentiek'
de Volkskrant (★★★★) 'Ingenieus script'
NRC (★★★★) 'Beste romantische komedie in jaren'
The Guardian (★★★★) 'Inzichtelijk en consequent grappig'

L'Amant double (François Ozon)

Chloé heeft onverklaarbare buikpijnen, waardoor ze bij psychiater Paul op de canapé belandt. En even later in bed, want de twee worden verliefd. Maar dan ontdekt Chloé dat Paul een tweelingbroer heeft, over wie hij haar nooit verteld heeft. Erotische thriller gebaseerd op de roman Lives of the Twins van de Amerikaanse schrijfster Joyce Carol Oates.

VPRO Cinema (★★★★) 'Broeierige genrefilm'
de Volkskrant (★★★★) 'Prikkelt en provoceert'
De Filmkrant (★★★★) 'Heerlijk gekunstelde plot'
NRC (★★) 'De personages boeien niet echt'

Vincent (Christophe van Rompaey)

Na zijn derde mislukte zelfmoordpoging krijgt de zeventienjarige Vlaamse 'milieuactivist en revolutionair' Vincent toevallig bezoek van zijn irritant joviale Franse tante Nikki, die hem tegen de zin van zijn verbitterde moeder een lift geeft naar Parijs.

VPRO Cinema (★★★) 'Zwabberend, zwart-komisch familieportret'
de Volkskrant (★★) 'Plot lijdt aan stemmingswisselingen'
De Filmkrant (★★★) 'Geweldig spel en aantal spetterende dialogen'
NRC (★★★) 'Onbalans tussen coming-of-age en engagement'

Tramontane (Vatche Boulghourjian)

Wanneer de blinde muzikant Rabih in zijn woonplaats Beiroet een paspoort aanvraagt voor een Europese tournee, blijken zijn identiteitspapieren te zijn vervalst. Het wordt het startpunt van een zoektocht langs verschillende plekken, mensen en evenzoveel waarheden verspreid over Libanon.

VPRO Cinema (★★★) 'Spannende allegorische vertelling'
de Volkskrant (★★★) 'Iets te zwaar symbolisch'
NRC (★★★) 'Bitter feelgooddrama'

The Eyes of My Mother (Nicolas Pesce)

Op hun afgelegen boerderij leert Francisca van haar moeder, een voormalig chirurg, om dode dieren te ontleden en niet bang te zijn voor de dood. Als op een dag een mysterieuze bezoeker op een gruwelijke manier een einde maakt aan het idyllische familieleven ontwaken bij Francisca vreemde en afwijkende verlangens.

de Volkskrant (★★★) 'Beeldschoon zwart-wit'
De Filmkrant (★★★½) 'Buitengewoon naargeestig'
NRC (★★★★) 'Knap, stijlvol debuut'
Het Parool (★★★★) 'Spookt nog dagen door het hoofd'

Overdrive (Antonio Negret)

De broers Andrew en Garrett Foster zijn niet alleen uitzonderlijk goede chauffeurs, ze zijn ook gespecialiseerd in het stelen van dure auto’s. Wanneer ze in Marseille een zeldzame en onbetaalbare Bugatti uit 1937 stelen, blijkt deze van de plaatselijke maffiabaas te zijn.

NRC (★★) 'Vooral de clichés zijn in overdrive'

Gilbert (Hanne Larsen)

De 11-jarige Gilbert is net verhuisd en klaar voor een frisse start. Zijn buurmeisje nodigt hem uit voor een feestje dat zij geeft voor haar ijshockeyteam. Gilbert wil dolgraag gaan want misschien kan hij keeper worden. Omdat zijn ouders op reis gaan komt Gilberts tante Doris een paar dagen op hem passen. Al snel blijkt dat Gilbert en Doris niet zo goed met elkaar overweg kunnen.

de Volkskrant (★★★) 'Flinke dosis Roald Dahl-achtige overdrijving'