Recensies: The Handmaiden, Le Ciel Flamand en A Monster Calls

De critici over de nieuwste films (2 februari)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies over de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week de erotische thriller The Handmaiden, het Belgische drama Le Ciel Flamand en boekverfilming A Monster Calls.

The Handmaiden (Park Chan-wook)

Korea, jaren 30, tijdens de Japanse kolonisatie. Een jonge vrouw is aangenomen als dienstmeisje door een rijke Japanse erfgename. Zij leeft op een groot landgoed, afgesloten van de buitenwereld en in de macht van een tirannieke oom, die met haar wil trouwen.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Erotisch en onweerstaanbaar verhaal'
The Guardian (★★★★) 'Prachtig ontworpen en seksueel bevrijdend'
Het Parool (★★★★★) 'Zinderende traktatie' €
Vox (★★★★★) 'Bijna perfecte film'

Le Ciel Flamand ( Peter Monsaert)

Monique baat samen met haar dochter Sylvie het bordeel Le Ciel Flamand uit, op de grens van West-Vlaanderen en Frankrijk. Eline, het zesjarige dochtertje van Sylvie, is gefascineerd door de mysterieuze werkplek van haar moeder en oma, maar wordt te allen tijde de toegang ertoe ontzegd.

VPRO Cinema (★★★★) 'Verrassend humane ondertoon'
de Volkskrant (★★) 'Wordt steeds ongeloofwaardiger'
De Morgen (★★★★) 'Donkere film'
NRC (★★) 'Voelt bijna als exploitatie' €

A Monster Calls (Juan Antonio Bayona)

De jonge Conor wordt gepest op school, z'n moeder is stervende aan kanker en zijn oma is veel te streng en afstandelijk, zodat Conor alles alleen moet verwerken. Totdat de enorme boom op het kerkhof tot leven komt en hem een handje gaat helpen.

VPRO Cinema (★★★) Visueel vlekkeloze bewerking'
de Volkskrant (★★★★★) 'Verpletterende emotionele stuwkracht'
 Empire (★★★★) 'Harde emotionele reis'
Het Parool (★★★★) 'Fabelachtig' €

To Stay Alive: A Method (Erik Lieshout, Arno Hagers, Reinier van Brummelen)

Essayfilm gebaseerd op het pamflet Leven, lijden, schrijven (1991) van de Franse schrijver Michel Houellebecq, dat wordt voorgedragen door rockicoon Iggy Pop, die zich in het verhaal herkende.

VPRO Cinema (★★★) 'Een 'feelgoodfilm over lijden'
de Volkskrant (★★★★) 'Geen moment zwaar'
NRC (★★★★) 'Fraai kleinood' €

The Great Wall (Zhang Yimou)

Wanneer een Europese huurling wordt opgesloten in de Grote Muur van China, ontdekt hij het mysterie achter een van de grootste wonderen van de wereld, en raakt hij verwikkeld in de strijd tegen een enorme horde monsters.

VPRO Cinema (★) 'Zielloos'
Guardian (★★★) 'No-nonsense visuele extravaganza' 
NRC (★★) 'Kost heel wat en gaat nergens over' €

Burma Storybook (Petr Lom)

De verhalen en gedichten in deze documentaire draaien rond de meest vooraanstaande nog levende dissidente dichter van Burma/Myanmar: Maung Aung Pwint. Vele jaren zat hij gevangen voor zijn poëzie en activisme. Eindelijk vrij wacht hij nu op een weerzien met zijn zoon die al twintig jaar in Europa in ballingschap leeft.

de Volkskrant (★★★★) 'Voorzichtige hoop'
Het Parool (★★★) ‘Filmgedicht’ €

De Erfenis (Joris Postema)

Daan van der Elsken is gewend om voor de camera te staan. Eerst was het de camera van zijn vader, de wereldberoemde fotograaf en cineast Ed van der Elsken, nu is het die van zijn beste vriend Joris Postema. Samen proberen ze grip te krijgen op Daans leven, door postuum de confrontatie met zijn vader aan te gaan.

de Volkskrant (★★★★) 'Laat zien hoe verlammend depressie kan zijn'
Het Parool (★★★★) 'Prachtig en soms angstig eerlijk portret' €
NRC (★★★) 'Therapeutische zelfrepresentatie' €

Sleepless (Baran bo Odar)

Agent Vincent Downs en zijn partner Sean onderscheppen in Las Vegas een lading cocaïne die bedoeld is voor een criminele casinobaas. De wanhopige gangster slaat echter direct terug en ontvoert Vincents zoon om de drugs terug te krijgen.

de Volkskrant (★★★) 'Spanning en spektakel'
Las Vegas Weekly (★★) 'Veel te goede cast verdient beter' 
Austin Chronicle (★★) 'Grotendeels levenloos'
Metro US (★★★) 'Drukke afval'