Recensies: All the Money in the World, Call Me by Your Name & Three Billboards...

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (11 januari)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies. Met deze week o.a. Ridley Scotts misdaadthriller over rijkdom, een bijzonder zwoel liefdesdrama en het zwart-komische drama Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh)

Moeder van vermoorde en verkrachte tiener kan het niet verkroppen dat er één jaar na dato nog steeds geen dader is opgepakt en besluit de lokale sheriff onder druk te zetten. Three Billboards voelt als een western, maar dan zonder de zwarte en witte hoeden.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Komisch en tragisch tegelijk'
The Guardian (★★★★★) 'IJzersterke performance van Frances McDormand'
The Telegraph (★★★★★) 'Intens acteerwerk en een virtuoos scenario'
De Filmkrant (★★★★) 'Sam Rockwell is de onverwachte ster'

Call Me by Your Name (Luca Guadagnino)

Het is zomer 1983. De 24-jarige Amerikaanse onderzoeksassistent Oliver komt naar Noord-Italië om professor Perlman bij te staan. Hij maakt grote indruk op diens zeventienjarige zoon Elio, die tot zijn eigen schrik en verbazing verliefd wordt op Oliver.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Sprankelend, intiem en eerlijk'
NRC (★★★★) 'Guadagnino bewijst zich als buitengewoon sensueel filmmaker'
The Guardian (★★★★★) 'Doordrenkt met geraffineerde sensualiteit'
De Filmkrant (★★★★) 'Proustiaans liefdesverhaal'

All the Money in the World (Ridley Scott)

Reconstructie van de ontvoering van de zestienjarige John Paul Getty III in 1973. De kidnappers eisen losgeld, maar miljardair en oliemagnaat John Paul Getty weigert voor zijn kleinzoon te betalen. Acteur Kevin Spacey werd te elfder ure uit All the Money in the World geknipt wegens #MeToo-gerelateerd wangedrag, waarna al zijn scènes in recordtempo opnieuw werden gefilmd met Christopher Plummer.

VPRO Cinema (★★★★) 'Reuze spannend en heerlijk soepel geregisseerd'
The Guardian (★★★★) 'Vermakelijke parabel over geld'
De Morgen (★★★) 'Blaast je nooit echt van je sokken'

Beyond Words (Urszula Antoniak)

De volledig geïntegreerde jonge Berlijnse advocaat Michael - met achterovergekamde blonde Wilders-lokken - krijgt bezoek van zijn dood gewaande Poolse vader, een muzikant. Dat stort hem in een existentiële crisis. Want wat gaat er schuil achter de rol die Michael zo perfect speelt?

VPRO Cinema (★★★★) 'Intelligent en urgent'
de Volkskrant (★★★) 'Zwanger van symboliek'
NRC (★★★★) 'Vangt veel in beelden en sfeer'
De Filmkrant (★★★) 'Blijft te veel een analytische gedachteoefening'

Ôtez-moi d'un doute (Carine Tardieu)

Wanneer de 45-jarige weduwnaar Erwan per ongeluk ontdekt dat de man die hem heeft opgevoed niet zijn echte vader is, schakelt hij een detective in om zijn verwekker op te sporen. Intussen moet Erwan omgaan met de onverwachte zwangerschap van zijn dochter en wordt hij ook nog verliefd op een aantrekkelijke huisarts.

VPRO Cinema (★★★) 'Kluchtig met sympathieke personages'
de Volkskrant (★★★) 'Pragmatische verkenning van taboe'
NRC (★★) 'Daadkrachtig acteerwerk in slome film'

Tokyo Trial (Pieter Verhoeff en Rob W. King)

De jonge Nederlandse rechter Bert Röling (Hensema) wordt in 1946 naar Japan uitgezonden om zitting te nemen in het Tokio Tribunaal, de Japanse tegenhanger van het Proces van Neurenberg. Aanvankelijk is hij enthousiast en leergierig, maar politieke en persoonlijke vetes drijven al snel een wig tussen de verschillende rechters.

VPRO Cinema (★★) 'Tenenkrommende scènes en knullig acteerwerk'
de Volkskrant (★★) 'Weinig opwindend'
NRC (★★) 'Verkrampte visie op historisch tribunaal'

The Commuter (Jaume Collet-Serra)

In deze actiefilm wordt verzekeringsagent Michael McCauley tijdens zijn dagelijkse treinreis benaderd door een mysterieuze vreemdeling. Als hij op tijd passagiers opspoort die niet in de trein thuis horen, krijgt hij van de vreemdeling een aanzienlijk geldbedrag. Het wordt een race tegen de klok en McCauley raakt verstrikt in een gevaarlijke criminele samenzwering.

de Volkskrant (★★) 'Alsmaar idioter plot'
NRC (★★) 'De plot wordt steeds ridiculer'

Paradise (Andrey Konchalovskiy)

Oorlogsdrama over drie individuen in Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog: Russisch emigrant en lid van het Franse verzet Olga, de Franse politiecommandant Jules en SS-officier Helmut. Gedramatische scènes worden afgewisseld met interviews.

de Volkskrant (★★★) 'Intrigerende vertelwijze'
NRC (★★★) 'Ambitieuze vertelling over de Holocaust'

Insidious: The Last Key (Adam Robitel)

Het vierde deel in de Insidious-reeks en het directe vervolg op de prequel Insidious: Chapter 3. Parapsycholoog Elise Rainier vertrekt naar haar ouderlijk huis na een verontrustend telefoontje van de huidige bewoner. Met partners in crime Tucker en Specs (waarmee Elise het bedrijf Spectral Sightings heeft) probeert ze de kwade geesten uit het huis te verdrijven.

The Guardian (★★) 'Oninteressant en vermoeiend'