Recensies: Der Hauptmann, Djam & The Rider

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (19 april)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van alle nieuwe bioscoopfilms. Met deze week o.a. WO2-film Der Hauptmann, de muzikale roadmovie Djam en het cowboydrama The Rider.

Der Hauptmann (Robert Schwentke)

Een van desertie verdachte Duitse soldaat vindt het uniform van een gedecoreerde luchtmachtkapitein, verzamelt volgelingen en richt zo in de laatste twee weken van de Tweede Wereldoorlog een slachtpartij aan in een Duits strafkamp.

VPRO Cinema (★★★★) 'Vet aangezet anti-oorlogsdrama'
de Volkskrant (★★★★) 'Ongekend indrukwekkend drama'
NRC (★★★★) 'Voert dialoog tussen realisme en (valse) heroïek'
Filmkrant 'Laat zien dat oorlog letterlijk een rollenspel is' 

Djam (Tony Gatlif)

Djam, een jonge zangeres die met slechts een vingerknip muziek kan laten instarten op de geluidsband, wordt naar Istanboel gestuurd door haar stiefvader Kagourgos. Daar moet ze een nieuwe krukas halen voor diens veerboot, die voor anker ligt in de thuishaven op het Griekse eiland Lesbos.

VPRO Cinema (★★★★) 'Bruisende, tegendraadse roadmovie'
de Volkskrant (★★★) 'Flodderig plot'
NRC (★★★)  'Koppig en impulsief, net als de muziek' € 
Filmkrant 'Overstijgt gesloten grenzen en dichtgetimmerde naties'

The Rider (Chloé Zhao)

Wanneer zijn val van een paard hem bijna fataal wordt, mag twintiger Brady Blackburn geen rodeo meer rijden. Maar in South Dakota is de mannelijke identiteit juist onlosmakelijk verbonden met deze gevaarlijke sport.

VPRO Cinema (★★★★) 'Indrukwekkend en kwetsbaar portret'
de Volkskrant (★★★★) 'Uitgekiende scènes, naturalistisch spel'
NRC (★★★★) 'Voert dialoog tussen realisme en (valse) heroïek'
Parool 'Liefdevolle ode aan de rauwe rodeocultuur'

Nico, 1988 (Susanna Nicchiarelli)

De al wat oudere singer-songwriter Christa Päffgen (ofwel Nico) leidt een rustiger leven dan vroeger. Ooit was zij namelijk zangeres van de Amerikaanse rockband The Velvet Underground en de muze van kunstenaar Andy Warhol. Haar carrière lijkt voorbij, totdat ze het bericht krijgt dat er weer een tour door Europa aan zit te komen.

VPRO Cinema (★★★) 'Frustrerend dat er niet teruggeblikt wordt op succes'
de Volkskrant (★★★) 'Eindelijk mens van vlees en bloed'
NRC (★★★★) 'Toont geen uitgedoofde ster of tragische heldin'
Variety 'Overtuigt dat de zangeres dichter bij leven was dan bij de dood'

The 15:17 to Paris (Clint Eastwood)

Het op waarheid gebaseerde verhaal van een aantal hechte vrienden die gevolgd worden in de aanloop naar hun heldendaad, namelijk het voorkomen van een terroristische aanslag op de Thalys die op 21 augustus 2015 om 15:17 was vertrokken vanuit Amsterdam naar Parijs.

VPRO Cinema (★★) 'Oubollig macho Amerikaans heldenverhaal'
NRC (★★★) 'Heldendom is nogal saai in Eastwoods trein'
Parool 'Slechtste film die Eastwood ooit heeft gemaakt'

Beauty and the Dogs (Kaouther Ben Hania)

De jonge Tunesische Mariam ontmoet de knappe en mysterieuze Youssef op een studentenfeest. Als ze aan het eind van de avond blijkt te zijn verkracht moet ze er alles aan doen om het corrupte rechtsysteem aan haar kant te krijgen.

NRC (★★) 'Matig acteerwerk in combinatie met onpersoonlijke aanpak' 
de Volkskrant (★★★) 'Donkere filmstijl'
The Hollywood Reporter 'Meeslepend door de nodige kracht en intelligentie'
Variety 'Indrukwekkend vloeiende longtakes helpen de film niet altijd'

Blockers (Kay Cannon)

Als drie ouders erachter komen dat hun dochters alle drie van plan zijn om tijdens het grote eindexamenbal hun maagdelijkheid te verliezen, zetten ze alles op alles om dit te voorkomen.

NRC (★★★) 'Een script met een progressieve draai, helemaal 2018'
de Volkskrant (★★★★) 'Twee films ineen'
Empire (★★★★) 'Een geweldige tiener- en midlife crisiskomedie'
The New York Times 'Voorspelbaar hoekig en nog te braaf'

Midnight Sun (Scott Speer)

De 17-jarige Katie Price is overdag aan huis gebonden door een zeldzame ziekte die zonlicht dodelijk maakt. 's Avonds gaat ze daarom vaak naar het treinstation waar ze gitaar speelt voor reizigers. Wanneer ze daar de knappe Charlie tegenkomt, een jongen die ze al jaren stiekem bewondert, verbergt ze haar ziekte zo goed als ze kan.

de Volkskrant (★★) 'Strakgestreken tienerleed'
NRC (★) 'Tienerliefde sterft tenenkrommend'
The Times (★) 'Slechte aanvulling op het "sick lit" genre'
The New York Times 'Medisch melodrama dat behoefte heeft aan reanimatie'

Sherlock Gnomes (John Stevenson)

Wanneer de tuinkabouters Gnomeo en Juliet merken dat hun vrienden één voor één verdwijnen uit hun tuintje, schakelen ze professional Sherlock Gnomes en zijn assistent Watson in om het mysterie uit te zoeken.

de Volkskrant (★★) 'Drukdoenerig vervolg'
Variety 'Tastbare eye candy'
The New York Times 'Dit universum heeft beperkte mogelijkheden'
The Hollywood Reporter 'Inruilen van Shakespeare blijkt slechte zet'

advertentie