Recensies: Phantom Thread, Red Sparrow & Doof kind

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (1 maart)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies. Met deze week o.a. een nieuw drama van Paul Thomas Anderson, Jennifer Lawrence in een naargeestige spionagethriller en een intieme documentaire van Ketelhuis-directeur Alex de Ronde over zijn dove zoon.

Phantom Thread (Paul Thomas Anderson)

Drama over de grillige liefde tussen de beroemde Britse modeontwerper Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis) en diens model Alma (Vicky Krieps). Genomineerd voor zes Oscars. Onder meer voor de zestigjarige Day-Lewis, die al tijdens de montage van Phantom Thread aankondigde dat dit zijn laatste filmrol was.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Een buitengewoon subtiele en soepele vertelling'
De Morgen (★★★★★) 'Het toppunt van elegantie'
The Guardian (★★★★★) 'Meesterlijke performance van Day-Lewis'
Empire (★★★★) 'Meer de film van Krieps dan van Day-Lewis'

Red Sparrow (Francis Lawrence)

Spionagethriller over een Russische ballerina die na een ongeluk wordt gerekruteerd door een geheime dienst die is gespecialiseerd in verleidingstechnieken - door insiders 'de hoerenschool' genoemd.

VPRO Cinema (★★★) 'Pulp verpakt als kwaliteitscinema'
NRC (★★) 'Hypocriete spionagethriller is buitengewoon oninteressant'
De Morgen (★★) 'Grossiert in expliciete scènes zonder meerwaarde'
The Guardian (★★★) 'Blijft interessant ondanks de vele gebreken'

Doof kind (Alex de Ronde)

Documentaire van Ketelhuis-directeur De Ronde over zijn 28-jarige zoon Tobias, die al vanaf zijn geboorte doof is. Een portret van een levenslustige, wereldwijze jongeman die zich thuis voelt in de dovencultuur, maar ziet dat die (als gevolg van cochleaire implantaten) aan het verdwijnen is. Winnaar van de Publieksprijs op het IDFA 2017.

VPRO Cinema (★★★★) 'Energiek en innemend'
de Volkskrant (★★★) 'Doof zijn als identiteit'
NRC (★★★★) 'Laat zien dat doofheid geen handicap is'
De Filmkrant 'Geeft aanzet tot actuele vragen'

Jusqu'à la garde (Xavier Legrand)

'Ik weet niet wie van jullie twee de grootste leugenaar is,' zegt de rechter tegen Antoine en Miriam, ouders van de elfjarige Julien. Antoine wil zijn zoon zien; Miriam zegt dat Antoine gewelddadig is en eist dat hij hen met rust laat. Omdat er geen enkel bewijs is, wint Antoine de rechtszaak en vervolgens zullen we zien wie van de twee de grootste leugenaar is.

VPRO Cinema (★★★★) 'Spannende en aangrijpende debuutfilm'
de Volkskrant (★★★★) 'Wurggreep van een film'
NRC (★★★) 'Onverkwikkelijke voogdijzaak'
Sight & Sound 'Sprankelend en zenuwslopend scheidingsdrama'

De wilde stad (Mark Verkerk)

Na Schoffies over Amsterdamse reigers en Amsterdam Wildlife met een stadsecoloog als leidsman, volgt nu een natuurfilm over de Amsterdamse 'jungle' met een dikke pratende kater als gids. Van station Amstel gaat het via Zorgvlied naar de Wallen, langs nationale evenementen als Koningsdag en de Gay Pride Canal Parade.

VPRO Cinema (★★) 'Wens om te entertainen overstemt de beelden van dieren'
NRC (★★★★) 'Warm onthaal voor wat er leeft in de stad'
De Filmkrant 'Een mooie ode aan de stad en de natuur'

The Wound (John Trengove)

Zuid-Afrikaans drama over Xolani, een jongeman die ieder jaar naar het verlaten berggebied van zijn stam reist om te helpen bij de rituele inwijding tot mannelijkheid. Daar wordt het grote geheim van Xolani ontdekt: hij is verliefd op Vija, een andere mannelijke mentor.

De Filmkrant 'Scherpzinnige verkenning van seksuele repressie'
The New York Times 'Sober en verontrustend'