Recensies: Ready Player One & Aus dem Nichts

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (29 maart)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies. Met deze week o.a. Ready Player One van Steven Spielberg, de Duitse wraakfilm Aus dem Nichts, en het Roemeense cowboydrama God's Own Country.

Aus dem nichts (Fatih Akin)

De Duitse Katja verliest in één klap haar Turkse man en zoon wanneer beiden omkomen bij een bomaanslag. De politie wijst het criminele verleden van haar man aan als oorzaak, maar Katja is ervan overtuigd dat de zaken anders liggen. Ze besluit geen genoegen te nemen met dit onrecht.
 
VPRO Cinema (★★★★) 'Fantastische en terecht bekroonde performance'
NRC (★★★) 'Troebel drama over neonazi-terreur'
de Volkskrant (★★) 'Woede resulteert niet per se in goede cinema'
The Guardian (★★) 'Niet het beste werk van Kruger en Akin'

God's Own Country (Francis Lee)

De dagen op de afgelegen schapenboerderij van zijn ouders duren lang voor twintiger Johnny. Hij doorbreekt de sleur met zuippartijen in het dorp en vluchtige, liefdeloze seks met boerenknechten uit de buurt. Totdat de Roemeense Georghe komt helpen op de boerderij, en hem laat zien wat intimiteit en liefde is.

VPRO Cinema (★★★★) 'Realistischer dan Brokeback Mountain'
NRC (★★★★) 'Debuutfilm waar al een heel leven aan vooraf is gegaan'
de Volkskrant 'Biedt alle ruimte aan de uitstekende acteurs'
Filmkrant 'Anders dan de knusse romantiek van Boer zoekt vrouw'

Ready Player One (Steven Spielberg)

In een grauwe nabije toekomst is iedereen verslaafd aan The Oasis, een virtual-reality-wereld met onbegrensde mogelijkheden. De ontwerper heeft er drie sleutels in verstopt, zo blijkt na zijn dood. Wie ze vindt, erft zijn vermogen en de macht over The Oasis.

VPRO Cinema (★★★★)  'Energieke mix van live-action en animatie'
de Volkskrant (★★★) 'Verhalend vlak ritje in een kermisattractie'
The Guardian (★★) 'Treffende beelden gecombineerd met mager plot'
De Morgen 'Overdaad aan nostalgie'

Hostiles (Scott Cooper)

Deze volbloed western draait om een beruchte legerkapitein die anno 1892 opdracht krijgt een gevangengenomen Cheyenne-stamhoofd en zijn familie terug te escorteren naar hun thuisland. Een reis dwars door Amerika's historische, zwarte bladzijden.

VPRO Cinema (★★★★) 'Adembenemende locaties'
NRC (★★★★★) 'Er mankeert zeldzaam weinig aan'
The Guardian (★★★★) 'Poëtische en integere klaagzang'
de Volkskrant (★★★) 'Is uiteindelijk oppervlakkiger dan het ambieert te zijn'

Het is gezien (Erik Lieshout)

Een inventarisatie van hoe het vandaag de dag is gesteld met de vrijheid van kunst in Nederland, met als leidraad Gerard Reves pleitrede in het Ezelproces uit 1967. Reve verdedigde daarin virtuoos de vrijheid van kunst tegen slechte en boze verstaanders.

VPRO Cinema (★★★★) 'Stemmig pleidooi voor zowel provocatie als nuance'
Filmkrant 'Pleidooi voor een moediger culturele en intellectuele elite' 

Resurrection (Kristof Hoornaert)

Een oude kluizenaar biedt een verwarde jongeman onderdak aan in zijn afgelegen huis. Hun woordeloze samenzijn lijkt voor beiden te werken totdat de politie aanklopt en de jongeman beschuldigt van moord.

VPRO Cinema (★★) 'Slow cinema in het kwadraat'
de Volkskrant (★★) 'Nooit verlaat Resurrection het bekende traject'
Het Parool 'Taai, maar juist daardoor de moeite waard'
De Morgen 'Een film met zo’n radicale visie is zeldzaam'
 

The Bastard (Floris-Jan van Luyn)

Documentaire over een Friese fietsenmaker die op een dag het onwaarschijnlijke bericht krijgt dat hij een Ethiopische halfbroer heeft die in een dodencel zit. Hiermee start een verhaal over miskenning en erkenning.

de Volkskrant (★★★★) 'Een documentaire die mededogen kweekt'
NRC (★★★★) 'Twee antihelden die hun demonen uitdrijven'
Filmkrant 'Niet de spannendste manier van documentairemaken'

Peter Rabbit (Will Gluck)

De zachtmoedige kunstenares Bea adopteert het jonge weeskonijntje Pieter. Voor Pieter liggen er in de aangrenzende moestuin allerlei gevaren op de loer, zoals de boze buurman Mr. McGregor. Gebaseerd op de kinderboeken van de Engelse schrijfster Beatrix Potter.

Empire (★★★) 'De film komt eerder koel over dan cool'
de Volkskrant (★★) 'De vraag is of je als ouder wilt dat je kind hierom lacht'
The Telegraph (★★) 'Dringend behoefte aan ongediertebestrijding'
NRC (★) 'Flauw gemoderniseerd'

Wendy & Dixie (Dagmar Seume)

De tiener Wendy brengt met haar ouders de zomervakantie door op de vervallen paardenboerderij van haar oma. Sinds dat Wendy een ongeluk heeft gehad durft ze niet meer paard te rijden. Dit verandert wanneer ze het gewonde paard Dixie ontmoet.

Op dit moment zijn er geen recensies beschikbaar voor deze film