Recensies: You Were Never Really Here, The Leisure Seeker & Bar Bahar

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (4 januari)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies. Met deze week o.a. een psychologische thriller met Joaquin Phoenix als beschadigde held, Donald Sutherland en Helen Mirren in een bijzondere roadmovie en een portret van drie jonge Palestijnse vrouwen in Tel Aviv.

You Were Never Really Here (Lynne Ramsay)

De getroebleerde huurmoordenaar Joe is gespecialiseerd in het terugvinden van weggelopen rijkeluiskinderen die in de seksindustrie zijn terechtgekomen. Zijn zoektocht naar een vermist tienermeisje ontketent een vloedgolf van geweld.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Een onvergetelijke en tragische antiheld'
De Filmkrant (★★★★★) 'Bruut, impressionistisch en explosief'
The Guardian (★★★★) 'Joaquin Phoenix als de nieuwe Travis Bickle'
De Morgen (★★★★) 'Gruwelijk ontroerend'

The Leisure Seeker (Paolo Virzì)

Ella en John zijn beiden de zeventig al gepasseerd en worden geleefd door hun dokters en kinderen. Daar hebben ze op een gegeven moment zo genoeg van dat ze hun oude camper pakken, The Leisure Seeker, en beginnen aan een tocht dwars door Amerika.

VPRO Cinema (★★★★) 'Intelligente en sympathieke roadmovie'
NRC (★★★) 'Hartverwarmend en geriatrisch liefdesduo'
De Filmkrant (★★) 'Virzì is de weg kwijt'
The Telegraph (★★★★) 'Troostende komedie over Alzheimer'

Bar Bahar (Maysaloun Hamoud )

Twee jonge, vrijgevochten Palestijnse vriendinnen - zeg maar gerust feestbeesten - die een appartement delen in Tel Aviv krijgen een braaf studerend conservatief nichtje te logeren. Alle drie blijken ze min of meer klem te zitten tussen twee culturen, tussen traditionele en moderne normen.

VPRO Cinema (★★★) 'In opzet wat didactisch'
de Volkskrant (★★★) 'Makers verdienen aanmoediging'
The Guardian (★★★★) 'Een inspirerend en krachtig debuut'
NRC (★★★) 'De Palestijnse versie van Girls'

Billy (Theo Maassen)

Buikspreker Gerard heeft veel succes met zijn pop Billy, die het soort grove grappen maakt waar Gerard zich privé nooit aan zou wagen. De pop komt zelden van zijn hand, wat voor complicaties zorgt wanneer Gerard verliefd wordt op zijn buurvrouw Merel.

VPRO Cinema (★★★) 'Origineel en bij vlagen hilarisch'
de Volkskrant (★★) 'Voorspelbaarheid regeert in regiedebuut'
NRC (★★★) 'Een zelfportret van Maassen'

The Greatest Showman (Michael Gracey)

Musical voor het hele gezin over het leven van de beroemde Amerikaanse circusman P.T. Barnum ten tijde van de Grote Depressie. Opgezet volgens het geijkte rags to riches-principe, met clichés over rangen en standen, volksvermaak en hoge kunst, en wat er werkelijk toe doet in het leven.

VPRO Cinema (★★) 'Overdrijven is ook een kunst'
NRC (★★) 'P.T. Barnum verdient beter'
The Guardian (★★★) 'Charmant en cheesy'
De Morgen (★) 'Irritant gelikte musical die pijn doet aan de oren'

A Ciambra (Jonas Carpignano)

De Roma-familie Amato woont met vier generaties in een Zuid-Italiaanse krottenwijk. Wanneer de vader en oudste zoon worden gearresteerd, moet de 14-jarige Pio moeilijke keuzes maken voor zijn familie. Een realistisch coming of age-drama, geproduceerd door Martin Scorsese.

de Volkskrant (★★★★) 'Weigert politiek correct te zijn'
NRC (★★★★) 'Toont een nietsontziende volwassenwording'
De Filmkrant (★★★ ½) 'Weemoedig portret van een puber'

Body Electric (Marcelo Caetano)

Braziliaans drama over het leven van de 23-jarige Elias, een assistent-ontwerper in een kledingfabriek in São Paulo. Elias trekt steeds meer op met de arbeiders en probeert te ontdekken wat hij wil in het leven. Een LGBT-film over schoonheid, liefde en vriendschap.

NRC (★★★)  'Sensuele blik op de LGBTQ-scene'

advertentie