Recensies: Becoming Astrid, Beautiful Boy & Niet schieten

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (29 november)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. de Zweedse biopic Becoming Astrid, Timothée Chalamet in Beautiful Boy en Niet schieten van regisseur Stijn Coninx.

Becoming Astrid (Pernille Fischer Christensen)

Als vrijpostige tiener op het Zweedse platteland van de jaren twintig krijgt Astrid Lindgren een baantje bij de lokale krant. Wanneer ze zwanger raakt van de getrouwde hoofdredacteur leidt dat uiteraard tot problemen, maar Astrid slaat zich er kranig doorheen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Fraai biografisch drama over jonge jaren Astrid Lindgren'
de Volkskrant (★★★★) 'Gewaagde keuze die goed uitpakt'
NRC (★★★) 'Een aantal essentiële vragen wordt niet aangestipt'
NY Times: 'Bevat meer dan genoeg materiaal voor een vervolg'

Beautiful Boy (Felix van Groeningen)

Hoewel de achttienjarige Nic Sheff alles mee lijkt te hebben in het leven – hij is mooi, slim en een getalenteerde schrijver – kiest hij toch voor de drugs. Iets wat vader David maar moeilijk kan begrijpen. Maar dat belet hem niet alles te doen wat in zijn macht ligt om Nic te helpen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Chalamet is fantastisch als de wankelende, zoekende Nic'
de Volkskrant (★★★★) 'Verontrustend drama'
NRC (★★★★) 'Uitzonderlijk acteerwerk stuwt Beautiful Boy'
The Guardian (★★★) 'Een Oscarwaardige prestatie van Chalamet'

Niet schieten (Stijn Coninx)

In de jaren tachtig pleegde de Bende van Nijvel een aantal schokkende overvallen op Belgische supermarkten. In het onderzoek naar de zaak lieten politie en justitie grote steken vallen. Een grootvader die zijn kind en kleinkind bij een van de overvallen verloor bijt zich vast in de zaak.

VPRO Cinema (★★★) 'Conventioneel maar met voelbare woede verteld'
NRC (★★★★) 'Stijn Coninx weet de spanning vast te houden'
De Morgen (★★★) 'Decleir levert op zijn 72ste een van de indrukwekkendste acteerprestaties uit zijn carrière'

Good Manners (Marco Dutra)

De 29-jarige, alleenstaande Ana is wegens ongewenste zwangerschap door haar welgestelde familie verbannen naar een sjiek appartement in São Paulo. Daar krijgt ze hulp van de stoere, zwarte huishoudster Clara, die met haar onvoorwaardelijke trouw haar eigen ondergang inluidt.

VPRO Cinema (★★★) 'Stijlvol modern sprookje'
de Volkskrant (★★★) 'Eerste helft is bloedmooi en overtuigend'
NRC (★★★) 'Braziliaanse weerwolvenfilm kent betoverende momenten'
De Morgen (★★): 'Een film waar je tegenaan kijkt, niet eentje die adrenaline door je zenuwbanen jaagt'

The Grinch (Yarrow Cheney)

De Grinch is een mopperkont die van plan is om het kerstfeest te stelen. Het vrolijke meisje Cindy-Lou, dat juist dol is op kerst, probeert hem op andere gedachten te brengen.

VPRO Cinema (★★★) 'Het Scrooge-achtige verhaal blijft onweerstaanbaar'
de Volkskrant (★★★) 'Tammer dan de hitfilm van 18 jaar geleden'
NRC (★★★★) 'Ook geschikt voor kersthaters'
The Guardian (★★) 'Een ongewenst kerstcadeau'

De chaque instant (Nicolas Philibert)

Elk jaar beginnen tienduizenden jonge mensen aan een studie verpleegkunde. Documentairemaker Nicolas Philibert (Être et avoir) volgt een aantal van hen gedurende hun opleiding.

de Volkskrant (★★★) 'Met liefde voor het vak gemaakt'
NRC (★★★★): 'De kijker kan niet anders dan respect hebben voor de studenten en docenten'
De Filmkrant: 'Wat Philibert laat zien levert nog geen boeiende film op'

I Still See You (Scott Speer)

Negen jaar geleden scheurde de wereld open; een apocalyptische gebeurtenis waarbij de scheiding tussen leven en dood vervaagde. Spookachtige wezens genaamd Remnants leven nu samen met de levenden.

The Hollywood Reporter: 'Speer weet de spanning gedurende de film goed vast te houden'
Variety: 'I Still See You heeft een donker en enigzins magische vibe die de jongere kijkers erg kan aanspreken'

 

The Possession of Hannah Grace (Diederik van Rooijen)

Megan Reed heeft nachtdienst in een mortuarium wanneer er een zwaar toegetakeld lichaam wordt binnengebracht. Terwijl ze in haar eentje opgesloten zit in de keldergangen krijgt ze afgrijselijke visioenen.

De Telegraaf (★★★) 'Van Rooijen bouwt de spanning vakkundig op'
de Volkskrant (★★) 'Problematisch script'

 

advertentie