VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. de Zweedse biopic Becoming Astrid, Timothée Chalamet in Beautiful Boy en Niet schieten van regisseur Stijn Coninx.

Becoming Astrid (Pernille Fischer Christensen)

Als vrijpostige tiener op het Zweedse platteland van de jaren twintig krijgt Astrid Lindgren een baantje bij de lokale krant. Wanneer ze zwanger raakt van de getrouwde hoofdredacteur leidt dat uiteraard tot problemen, maar Astrid slaat zich er kranig doorheen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Fraai biografisch drama over jonge jaren Astrid Lindgren'
de Volkskrant (★★★★) 'Gewaagde keuze die goed uitpakt'
NRC (★★★) 'Een aantal essentiële vragen wordt niet aangestipt'
NY Times: 'Bevat meer dan genoeg materiaal voor een vervolg'

Beautiful Boy (Felix van Groeningen)

Hoewel de achttienjarige Nic Sheff alles mee lijkt te hebben in het leven – hij is mooi, slim en een getalenteerde schrijver – kiest hij toch voor de drugs. Iets wat vader David maar moeilijk kan begrijpen. Maar dat belet hem niet alles te doen wat in zijn macht ligt om Nic te helpen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Chalamet is fantastisch als de wankelende, zoekende Nic'
de Volkskrant (★★★★) 'Verontrustend drama'
NRC (★★★★) 'Uitzonderlijk acteerwerk stuwt Beautiful Boy'
The Guardian (★★★) 'Een Oscarwaardige prestatie van Chalamet'

Niet schieten (Stijn Coninx)

In de jaren tachtig pleegde de Bende van Nijvel een aantal schokkende overvallen op Belgische supermarkten. In het onderzoek naar de zaak lieten politie en justitie grote steken vallen. Een grootvader die zijn kind en kleinkind bij een van de overvallen verloor bijt zich vast in de zaak.

VPRO Cinema (★★★) 'Conventioneel maar met voelbare woede verteld'
NRC (★★★★) 'Stijn Coninx weet de spanning vast te houden'
De Morgen (★★★) 'Decleir levert op zijn 72ste een van de indrukwekkendste acteerprestaties uit zijn carrière'

Good Manners (Marco Dutra)

De 29-jarige, alleenstaande Ana is wegens ongewenste zwangerschap door haar welgestelde familie verbannen naar een sjiek appartement in São Paulo. Daar krijgt ze hulp van de stoere, zwarte huishoudster Clara, die met haar onvoorwaardelijke trouw haar eigen ondergang inluidt.

VPRO Cinema (★★★) 'Stijlvol modern sprookje'
de Volkskrant (★★★) 'Eerste helft is bloedmooi en overtuigend'
NRC (★★★) 'Braziliaanse weerwolvenfilm kent betoverende momenten'
De Morgen (★★): 'Een film waar je tegenaan kijkt, niet eentje die adrenaline door je zenuwbanen jaagt'

The Possession of Hannah Grace (Diederik van Rooijen)

Megan Reed heeft nachtdienst in een mortuarium wanneer er een zwaar toegetakeld lichaam wordt binnengebracht. Terwijl ze in haar eentje opgesloten zit in de keldergangen krijgt ze afgrijselijke visioenen.

De Telegraaf (★★★) 'Van Rooijen bouwt de spanning vakkundig op'
de Volkskrant (★★) 'Problematisch script'