Recensies: Liebe in den Gängen, The Wife & Touch Me Not

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (22 november)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. het Duitse liefdesdrama Liebe in den Gängen, Glenn Close in The Wife en radicale intimiteit in Touch Me Not.

Liebe in den Gängen (Thomas Stuber)

De zwijgzame Christian gaat werken bij een levensmiddelengroothandel in Leipzig. Hij wordt ingedeeld op de drankafdeling. In één van de gangen ziet hij de mysterieuze Marion van de ‘afdeling zoetwaren’ en valt als een blok voor haar.

VPRO Cinema (★★★★) 'Troostende humor en onverwachte schoonheid'
de Volkskrant (★★) 'Verliest in laatste half uur alle sympathie'
NRC (★★★) 'Een warm, maar soms licht neerbuigend groepsportret'
The Guardian (★★★★) 'Intrigerende fabel over gigantische supermarkt'

The Wife (Björn Runge)

De Amerikaanse Joan reist naar Stockholm samen met haar echtgenoot, die daar de Nobelprijs voor de Literatuur zal ontvangen. Tegelijkertijd stelt ze zichzelf de vraag of ze wel zo tevreden is met haar eigen prestaties in het leven.

VPRO Cinema (★★★★) 'De acteurs laten de aandacht nooit verslappen'
de Volkskrant (★★★) 'Geen rechttoe-rechtaan lofzang'
NRC (★★★★) 'Je gunt Glenn Close een Oscar na deze zinderende rol'
The Guardian (★★★★) 'Close is fantastisch in deze rol'

Touch Me Not (Adina Pintilie)

Op de grens tussen fictie en realiteit onderzoekt filmmaker Adina Pintilie in dit filmessay lichamelijke intimiteit. Dat leidt tot een aantal therapeutische ontmoetingen met onder andere sekswerker Seani, die met aanrakingen andermans gevoeligheden opzoekt.

VPRO Cinema (★★★) 'Een spiegel die even imperfect als uitdagend is'
de Volkskrant (★★★) 'Inzichten blijven soms oppervlakkig'
NRC (★★★) 'Een dapper debuut over tederheid'
The Guardian (★★) 'Vermengt eerlijkheid met exhibitionisme'

Widows (Steve McQueen)

Wanneer de mannen van drie onderling zeer verschillende vrouwen omkomen bij een overval, besluiten de weduwen in hun voetsporen te treden.

VPRO Cinema (★★★) 'Wil antwoord geven op te veel actuele thema's'
de Volkskrant (★★★★) 'McQueen speelt meesterlijk met verwachtingen en vooroordelen'
NRC (★★★★): 'McQueens heistfilm is feministisch en ambitieus'
The Guardian (★★★★): 'Een film met een verpletterende genadeslag'

Jij bent mijn vriend (Petra Lataster-Czisch & Peter Lataster)

De zesjarige Branche, die net met zijn ouders vanuit Macedonië naar Nederland is gekomen, gaat voor het eerst naar school. Hij spreekt de taal niet en kent niemand. Een vriend vinden blijkt niet zo eenvoudig te zijn.

VPRO Cinema (★★★) 'Levert mooie observaties op'
de Volkskrant (★★★) 'Mist de zeggingskracht van De kinderen van Juf Kiet'
De Filmkrant: 'Een charismatische gids langs de valkuilen van vriendschap'

Mary Shelley (Haifaa Al-Mansour)

Ze zal voor altijd herinnerd worden als de vrouw die Frankenstein bedacht. Maar het levensverhaal van Mary Shelley – en de schepping van haar onsterfelijke monster – is misschien wel net zo buitengewoon als haar fantasie.

de Volkskrant (★★★) 'Prima geacteerd en helder geschreven'
NRC (★★★) 'Perfect leven voor een film'
The Guardian (★★★) 'Voelt soms als een soap'

Robin Hood (Otto Bathurst)

Robin van Loxley, een door oorlog geharde kruisvaarder, keert met hulp van de Moorse commandant Little John na jaren terug naar Engeland. Zijn thuisstad Nottingham blijkt verwoest. Robin en John beginnen een dappere opstand tegen de corrupte Engelse kroon.

de Volkskrant (★★) 'Hutspot van invloeden en stijlen'
NRC (★★★) 'De verwijzingen naar het heden maken indruk'
The Guardian (★★) 'Steelt ideeën van andere films maar doet er niks mee'

 

advertentie