Recensies: Mektoub, My Love & Mamma Mia! Here We Go Again

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (19 juli)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een hitsig drama aan de Franse kust van Abdellatif Kechiche (La vie d'Adèle) en het vervolg op een iconische ABBA-musical.

Mektoub, My Love: Canto Uno (Abdellatif Kechiche)

Portret van een jongeman die na een jaar in Parijs terugkeert naar zijn geboorteplaats aan de Zuid-Franse kust. Daar bezoekt hij zijn familie en oude vrienden, en heeft hij seks met een handvol jonge vrouwen.

VPRO Cinema (★★★) 'Aan het eind van de film weet je nog zo goed als niets over de personages'
NRC (★★★) 'Regisseur Kechiche geeft zijn erotische obsessies ruim baan'
De Morgen (★★★) 'Zomerfilm met kontenfetisj'

Mamma Mia! Here We Go Again (Ol Parker)

Vervolg op de razend succesvolle musical uit 2008, met andermaal liedjes van ABBA. Sophie, die nu zelf zwanger is, leert al zingend en dansend over het verleden van haar moeder.

VPRO Cinema (★★★) 'Schaamteloos kitschfestijn'
NRC (★★) 'Moet genoegen nemen met minder bekende liedjes van Abba'
The Guardian (★★★) 'Feta-koortsdroom is vreemd genoeg onweerstaanbaar'
Het Parool 'Te leuk om over te klagen'

Ant-Man and the Wasp (Peyton Reed)

Scott Lang probeert zijn privéleven in evenwicht te brengen met zijn verantwoordelijkheden als superheld Ant-Man. Een nieuwe dreiging uit de Quantum Realm zorgt ervoor dat hij samen met zijn sidekick de Wasp toch weer ten strijde moet trekken tegen het kwaad.

VPRO Cinema (★★★) 'De grappen en vernuftige actiescènes zijn dik in orde'
de Volkskrant (★★★) 'Neemt het innerlijke kind serieus'
NRC (★★★) 'Prima zolang de popcorn strekt' 
De Morgen (★★★) 'Behoudt haar frisheid door Rudd'

 

The Happy Prince (Rupert Everett)

Raamvertelling over de tragische laatste dagen van de flamboyante Iers/Britse (toneel)schrijver Oscar Wilde, die hij in ballingschap doorbracht op het Europese vasteland nadat hij zijn straf voor 'sodomie' had uitgediend.

VPRO Cinema (★★) 'Pompeus drama dat weinig overtuigt'
de Volkskrant (★★★★) 'Grimmig en bedwelmend kunstenaarsportret'
NRC (★★★) 'Een tragische, intieme reis door het hoofd van Oscar Wilde'
De Filmkrant 'Voelt op momenten te gekuntseld om te kunnen raken'

Kings (Deniz Gamze Ergüven)

Los Angeles, april 1992. De levens van de alleenstaande Millie, de acht buurtkinderen die ze probeert op te voeden en buurman Obie nemen een dramatische wending wanneer de Rodney King-rellen uitbreken.

VPRO Cinema (★★) 'Een onevenwichtig allegaartje'
de Volkskrant (★★) 'Knap ongeloofwaardig'
NRC (★★★) 'Ergüven wilde 'waanzin van intense rassenrellen invoelbaar maken''
The A.V. Club 'Vermijdt tenminste de typische valkuilen van historisch drama'

El Presidente (Santiago Mitre)

Hernán Blanco, de president van Argentinië, staat voor een belangrijke beslissing. Hij komt samen met politieke leiders voor een conferentie in het Chileense La Cordillera. De beslissingen die hij moet nemen, zijn niet alleen van belang voor zijn politieke carrière, maar hebben ook impact op zijn privéleven.

de Volkskrant (★★) 'Puzzel over maskers en wat daaronder schuilt'
NRC (★★) 'Mooi gemaakt, maar erg stijfjes'
De Filmkrant 'Huidig politiek klimaat werkt niet in het voordeel'

De kleine heks (Santiago Mitre)

De Kleine Heks woont samen met haar raaf Abraxas diep in het bos. Ze is pas 127 - wat nog heel jong is voor een heks - en mag nog niet naar het grote heksenfeest op de Bloksberg. Maar de Kleine Heks wil heel graag dansen met de andere heksen en rondjes vliegen op haar bezemsteel, dus ze besluit er stiekem heen te gaan.

Er zijn op dit moment geen recensies van deze film