Recensies: Pity, Doris & The Children Act

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (20 september)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een gitzwarte Griekse komedie, een Nederlandse midlife-romcom en een existentiële boekverfilming over een ingewikkelde rechtzaak.

Pity (Babis Makridis)

Als de vrouw van advocaat Giannis na lange tijd uit een coma ontwaakt, moet hij het plotseling stellen zonder het mededogen dat lange tijd zo gul voorhanden was. Maar hij kan niet meer zonder.

VPRO Cinema (★★★★) 'Wil de kijker vooral intellectueel raken'
de Volkskrant (★★★★★) 'Vileine studie van verdriet'
NRC (★★★★) 'Minimalistisch meesterwerk'

Doris (Albert Jan van Rees)

Doris is een antiheldin à la Soof en Bridget Jones: 45 jaar, gescheiden, moeder van twee pubers en werkloos. Tot overmaat van ramp wordt ze verliefd op haar beste vriend Tim, maar ze is te onzeker om hem ermee te confronteren.

VPRO Cinema (★★★) 'Onderscheidt zich met een redelijk fris script en zeer innemende hoofdrolspelers'
de Volkskrant (★★) 'Weinig geïnspireerde karaktertyperingen'
NRC (★★) 'Regisseur Albert Jan van Rees weet aan de lotgevallen van Doris nauwelijks een sprankeling te geven'

The Children Act (Richard Eyre)

Een gerespecteerd rechter van het hooggerechtshof, gespecialiseerd in complexe familiezaken, moet een beslissing nemen over de ingewikkelde zaak van een doodzieke, bijna achttienjarige Jehova’s getuige die een bloedtransfusie weigert.

VPRO Cinema (★★★) 'Voelbaar dat de filmlengte de rijkdom van het boek beknot'
de Volkskrant (★★★★) 'Thompson is subtiel en verpletterend tegelijk'
NRC (★★★) 'In ‘The Children Act’ botsen de wetten van mens en God'
The Guardian (★★★) 'Verfrissend hoe de film bepaalde standaarden voor zichzelf zet'

Living the Light - Robby Müller (Marie Claire Pijman)

Portret van de invloedrijke Nederlandse cameraman Robby Müller (1940-2018), die de beelden schoot voor klassiekers als Paris, Texas (1984), Down by Law (1986) en Breaking the Waves (1996).

VPRO Cinema (★★★★) 'Net zo fris, speels en eigenzinnig als Müller zelf.'
de Volkskrant (★★★★) 'Gevoelig en intiem portret'
NRC (★★★★) 'Cinefiele traktatie die enige voorkennis vereist'

Sir (Rohena Gera)

De jonge weduwe Ratna werkt als huishoudster bij Ashwin, zoon van een rijke familie uit Mumbai. Op het eerste gezicht lijkt het leven van Ashwin perfect, maar al snel blijkt dat hij niet het leven leidt dat hij zelf zou willen.

VPRO Cinema (★★★) 'Rohena Gera maak tastbaar hoe bepalend gender- en klassenverschillen in India nog altijd zijn'
de Volkskrant (★★★) 'Aangenaam sprookjesachtig'
NRC (★★★) 'Net iets te braaf en sloom'

Johnny English Strikes Again (David Kerr)

Na een cyberaanval liggen de identiteitsgegevens van alle geheim agenten in Groot Brittannië op straat. Voormalig spion Johnny English de laatste hoop van MI7; hij wordt ingeschakeld om de meesterhacker achter deze aanval te vinden.

NRC (★★★) 'Johnny English stuntelt zich opnieuw tot held'
de Volkskrant (★★) 'Grappig struikelen met de welbekende kluns'

What Will People Say (Iram Haq)

De zestienjarige Nisha leidt een dubbelleven. Thuis, bij haar ouders is ze de perfecte Pakistaanse dochter, maar als ze uitgaat met haar vrienden is ze een doorsnee Noorse tiener. Als haar vader haar met haar vriendje betrapt, stort Nisha’s wereld in.

de Volkskrant (★★★) 'Knap camerawerk en strakke montage'
NRC (★★) 'Biografische ‘What Will People Say’ is te zwaar aangezet'
NY Times 'Laat goed de onderdrukking van jonge vrouwen zien'

Kin (Jonathan Baker, Josh Baker)

De 14-jarige Eli vindt tijdens het verkennen van een verlaten bouwterrein in het puin een vreemde metalen doos. Hij weet niet wat het is, maar als hij het vasthoudt verandert het ding in een mysterieus wapen.

NRC (★) 'In ‘Kin’ is alles bedroevend slecht'
De Morgen (★) 'Wanneer het coolste laserwapen dodelijk saai wordt'
The Hollywood Reporter 'De verwachting van de film wordt niet volledig vervuld'

Hot Country, Cold Winter (David Safarian)

Een echtpaar in Armenië worstelt zich door het leven om de absurde omstandigheden het hoofd te bieden. Brengen tegenspoed een gezin en een land samen, of scheuren ze het juist uit elkaar?

Het Parool 'Veelomvattend, persoonlijk relaas over kunstenaarsechtpaar'

advertentie