Recensies: Revenge, Benzinho & Book Club

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (23 augstus)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een geflipte rape-revenge-thriller, een lief familiedrama en een seksueel getinte film over een boekclub.

Revenge (Coralie Fargeat)

Wanneer een van de twee zakenpartners van de rijke, getrouwde zakenman Richard zich op diens afgelegen, luxe buitenverblijf vergrijpt aan Richards Lolita-achtige minnares, willen de drie mannen van haar af. De gedumpte bimbo herrijst echter als een Rambo uit haar as, om wraak te nemen op haar belagers.

VPRO Cinema (★★★★) 'Virtuoos gestileerde rape-revenge-horror-pop-thriller'
de Volkskrant (★★★★) 'Nagenoeg dialoogloos kat-en-muisspel'
NRC (★★★) 'Draaglijk gemaakt door een stijl die volledig over de top is'
Empire (★★★★) 'Fargeat vernieuwt het traditionele wraakverhaal'

Benzinho (Gustavo Pizzi)

In de Braziliaanse stad Petrópolis runt de ongeveer veertigjarige Irene een huishouden van Jan Steen, met vier drukke kinderen, een inwonende zus (ook met kind) en een lieve lapzwans van een man. Hun woning valt letterlijk uit elkaar en er is chronisch geldgebrek, maar liefde komt niemand tekort.

VPRO Cinema (★★★★) 'Suggereert met treffende details een compleet leven'
NRC (★★★★) 'Een ode aan de menselijke veerkracht'
De Filmkrant 'Liefdevolle ode aan het ouderschap'

Book Club (Bill Holderman)

Vier vriendinnen op leeftijd hebben samen een boekenclub en besluiten in plaats van een verantwoorde roman eens Vijftig tinten grijs te lezen – met verkwikkende gevolgen voor hun liefdeslevens.

VPRO Cinema (★★★) 'Ondanks het zouteloze script best genietbaar'
de Volkskrant (★★★) 'Risicoloos en karakterloos'
NRC (★★★) 'De actrices maken veel goed'
The Guardian (★) 'Gesimuleerde sexcom voor zestigers'

Figlia mia (Laura Bispuri)

De bijna tienjarige, roodharige Vittoria blijkt twee moeders te hebben: de vrome, gelovige brunette die haar heeft opgevoed, en de zich hoererende, drankzuchtige blondine die haar heeft gebaard. Terwijl de ene moeder worstelt met haar emoties en de andere met geldzorgen, zoekt Vittoria haar eigen weg.

VPRO Cinema (★★★) 'Bevat wat al te letterlijke metaforen en dialogen'
de Volkskrant (★★★★) 'Vooral de dochter maakt indruk'
NRC (★★★) 'Gaat op zoek naar de grenzen van vrouwelijkheid'
De Morgen (★★★) 'Rohrwacher breekt met conventies in adoptiedrama'

Rey (Niles Atallah)

In 1860 droomt de Franse advocaat en avonturier Orélie-Antoine de Tounens ervan de koning van Patagonië te worden. Hij vindt een afgelegen plek in het zuiden van Chili en sticht zijn koninkrijk met de hulp van de plaatselijke Mapuche-stam, waarna hij steeds meer in de ban van de waanzin komt.

de Volkskrant (★★★★) 'Ontpopt zich tot een audiovisuele trip'
The Guardian (★★★) 'Vreemd en bij vlagen geweldig'
Variety 'Kunstzinnige meditatie over de multistabiliteit van historisch geheugen'

Chavela (Catherine Gund)

Documentaire over de Mexicaanse zangeres Chavela Vargas (1919 - 2012). Ze was een icoon voor de LHBT-gemeenschap en muze van de Spaanse filmmaker Pedro Almodóvar.

de Volkskrant (★★★) 'Schetst vooral een keurig beeld van Vargas' betekenis voor Mexico'
NRC (★★) 'Eenzaam, tot in haar diepste wezen'
The Hollywood Reporter 'Een ballade over eenzaamheid'

The Happytime Murders (Brian Henson)

In de onderwereld van Los Angeles leven puppets als tweederangsburgers. Wanneer een seriemoordenaar het gemunt heeft op de bekende puppets uit de kinderserie The Happytime Gang moet Detective Edwards noodgedwongen samenwerken met haar ex-partner Phil Philips.

de Volkskrant (★★) 'Vooral plat en puberaal'
NRC (★) 'De aftiteling is fantastisch'
De Morgen (★) 'De Muppets anaal verkracht'

Dog Days (Ken Marino)

Romantische komedie waarin een aanschakeling van in Los Angeles gesitueerde  verhalen met honden in de hoofdrol de rode draad vormen. Onder meer een uitbundig hondenverjaardagsfeestje en een zoektocht naar een spoorloze hond passeren de revue.

The Guardian (★★) 'Een hoopje zoete sentimentaliteit'
The A.V. Club 'Verdoet iedereens tijd'
The Hollywood Reporter 'Meer een straat- dan een rashond'
Variety 'Heeft weinig te doen met het echte leven'

Slender Man (Sylvain White)

In een klein stadje in Massachusetts voeren vier middelbare scholieren een ritueel uit om te bewijzen dat het angstaanjagende figuur Slender Man niet bestaat. Wanneer een van de meiden plotseling vermist raakt, lijkt hij toch wat echter dan ze dachten.

de Volkskrant (★) 'Inspiratieloze reïncarnatie van jarennegentighorror'
Variety 'Bevat weinig logica'
RogerEbert.com 'Niks is enger dan slecht filmmakerschap'
The Hollywood Reporter 'Beroemde internetboeman is een flop op het grote scherm'

A.X.L. (Oliver Daly)

Tijdens een motorrit vindt de zesteinjarige Miles een militaire robothond genaamd A-X-L. Hoewel deze de nieuwste vechtmachine van het leger is, komt Miles er al snel achter dat de machinale viervoeter gevoel heeft. Als zijn oude baasjes hem op komen zoeken wordt het hommeles.

NRC (★★★) 'Een ratjetoe met hoge actiesnelheid'

advertentie