Recensies: Tesnota, Fahrenheit 11/9 & McQueen

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (27 september)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een hyperrealistisch Russisch drama, de nieuwe documentaire van Michael Moore en een intiem documentair portret van modeontwerper Alexander McQueen.

Tesnota (Kantemir Balagov)

Hyperrealistisch drama dat zich afspeelt eind jaren negentig in Naltsjik, hoofdstad van de Russische deelrepubliek Kabardië-Balkarië.De 24-jarige Ilana heeft een problematische relatie met haar orthodox-joodse moeder. Alles wordt op scherp gesteld wanneer Ilana's broertje gekidnapt wordt.

VPRO Cinema (★★★★) 'Een indrukwekkend filmdebuut'
de Volkskrant (★★★★) 'Knellende wereld'
NRC (★★★★) 'Onverwachts melancholiek'

Fahrenheit 11/9 (Michael Moore)

In Fahrenheit 9/11 (2004) spuwde activist Moore zijn gal over George W. Bush; in dit op zichzelf staande vervolg is Donald Trump het doelwit. Moore zoekt antwoord op de vraag: hoe kon zo'n figuur ooit president worden?

VPRO Cinema (★★★★) 'Met de botte bijl gebracht, maar erg overtuigend'
The Guardian (★★★★) 'Dit verhaal vertelt Moore beter dan wie dan ook'
NRC (★★★) 'Moore's propagandistische methoden storen soms'

McQueen (Ian Bonhôte)

Documentaire over het leven en werk van de revolutionaire, tegendraadse Londense modeontwerper Alexander McQueen, die in 2010 op veertigjarige leeftijd zelfmoord pleegde.

VPRO Cinema (★★★) 'Een speels portret over een creatieve geest'
de Volkskrant (★★★★) 'Mythes worden ontkracht'
NRC (★★★) 'Een film met veel vaart, maar niet al te veel diepgang'

Transit (Christian Petzold)

Op de vlucht voor de nazi’s neemt Georg de identiteit van een dode schrijver aan, waarna hij diens adembenemende ex leert kennen. Gebaseerd op de gelijknamige Exil-roman uit 1944 van Anne Seghers.

VPRO Cinema (★★★) 'Soms te afstandelijk'
de Volkskrant (★★★★) 'Intrigerende thriller en vluchtelingendrama ineen'
NRC (★★★★) 'Transit stelt grote politieke vragen met een menselijke maat'

A Simple Favor (Paul Feig)

Bij het hek van het schoolplein ontstaat een onwaarschijnlijke vriendschap tussen brave ‘mommy blogger’ Stephanie en femme fatale Emily. Als Emily mysterieus verdwijnt, gaat Stephanie al bloggend op onderzoek uit .

VPRO Cinema (★★) 'Het plot wordt op een gegeven moment ridicuul'
NRC (★★) 'De film kan een katergevoel geven: is dit alles?'
The Guardian (★★★★) 'Een heerlijke zwarte komedie'

The House With a Clock In Its Walls (Eli Roth)

Als zijn ouders overlijden wordt Lewis naar zijn oom Jonathan gestuurd, die in een krakend oud huis met een mysterieuze tikkende klok woont. Al snel komt hij erachter dat er iets vreemd aan de hand is met zowel zijn oom als het huis.

de Volkskrant (★★) 'Magische rommel voor het hele gezin'
NRC (★★★) 'Veel in deze kindergriezelfilm werkt, maar sommige dingen zijn wat zwaar op de hand'
De Morgen (★) 'Kinderachtige humor'

Rosie & Moussa (Dorothée van den Berghe)

Rosie verhuist met haar moeder naar een appartement aan de andere kant van Brussel. Ze leert een een heleboel mensen kennen: zoals Moussa, die in het appartement boven haar woont. Hij neemt Rosie op sleeptouw door de hele buurt.

de Volkskrant (★★★) 'Goed oog voor alledaags verdriet'
NRC (★★) 'In goede bedoelingen gesneuveld'
De Morgen (★★★) 'Maakt van een verguisd stukje Brussel weer een levendige, fleurige buurt'

Elvy's Wereld: So Ibiza! (Erwin van den Eshof)

Elvy zet alles op alles om op Ibiza de Future Fashion Award te winnen. Het moet het avontuur van haar leven worden, maar het loopt uiteindelijk heel anders dan ze zich had voorgesteld.

NRC (★★) 'Wringt zich in bochten om zoveel mogelijk meisjes van een jaar of tien te behagen'

advertentie