Recensies: Ad Astra, Dolor y gloria & Rambo: Last Blood

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (19 september)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. Brad Pitt in de ruimte, Antonio Banderas als alter ego van Pedro Almodóvar en Rambo deel vijf.

Ad Astra (James Gray)

Astronaut Roy McBride (gespeeld door Brad Pitt) reist naar het uiterste randje van het zonnestelsel om zijn vermiste vader te vinden en onthult een mysterie dat de overleving van onze planeet bedreigt.

VPRO Cinema (★★★★) 'Intrigerend en introspectief sf-drama'
de Volkskrant (★★★) 'Moet het niet hebben van spectaculaire ruimtevaartscènes'
NRC (★★★★★) 'Intiem maar groots acteerwerk'
The Guardian (★★★★★) 'Ad Astra heeft het allemaal'

Dolor y gloria (Pedro Almodóvar)

Salvador Mallo (Antonio Banderas), een regisseur op leeftijd, heeft al in geen jaren een film meer gemaakt. Als hij wordt herenigd met acteur Alberto (Asier Etxeandia) zet dat een kettingreactie in gang.

VPRO Cinema (★★★★) 'Gevoelige, ingehouden vertolking'
de Volkskrant (★★★★) 'Vol sardonische grapjes'
NRC (★★★★★) 'Een verbluffend mooie film'
De Morgen (★★★★) 'De intimiteit is in elk frame voelbaar'

Rambo: Last Blood (Adrian Grunberg)

Om verder te leven in anonimiteit heeft John Rambo (Sylvester Stallone) zich na zijn laatste missie teruggetrokken op een ranch in Texas. Hij leidt een rustig leven, tot de dag dat de kleindochter van een goede vriendin wordt ontvoerd in Mexico.

VPRO Cinema (★★) 'Teleurstellend afscheid van een iconische filmheld'
de Volkskrant (★★) 'Stoerheid heeft plaatsgemaakt voor cynisme'
Hollywood Reporter: 'Personage en publiek verdienen beter'

The Last Male on Earth (Floor van der Meulen)

Even was hij wereldnieuws: de allerlaatste mannelijke noordelijke witte neushoorn op aarde, genaamd Sudan. Op de dag van zijn overlijden in maart 2018. The Last Male on Earth toont zijn laatste levensdagen op de Keniaanse savanne.

NRC (★★★) 'Hoewel de film meer vragen oproept dan hij beantwoordt, laat hij je wel nadenken'
de Filmkrant: 'Scherp gefilmde, zwartkomische documentaire'
Het Parool: 'Hoe prachtig ook, de documentaire heeft wat schoonheidsfoutjes'