Recensies: A Private War, Ash is Purest White & Thunder Road

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (28 maart)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een portret van oorlogscorrespondente Marie Colvin, een prachtig melodrama over Chinese gangsters en een tragikomische debuutfilm.

A Private War (Matthew Heineman)

Portret van de Amerikaanse oorlogsverslaggever Marie Colvin, die bekend werd vanwege haar ooglapje (opgelopen in Sri Lanka) en de reportages die ze maakte in onder meer Syrië, Libië, Kosovo, Iran en Irak.

VPRO Cinema (★★★★) 'Boeiende biopic over oorlogsverslaggever'
de Volkskrant (★★★★) 'Eerbetoon zonder een enkel machocliché'
NRC (★★★★) 'Aangrijpende film zonder sensatiezucht'
The Guardian (★★★) 'Verhaal meer relevant dan ooit'

Ash is Purest White (Jia Zhangke)

In een mijnstad woont Qiao, die haar hart heeft verloren aan lokale bendebaas Bin. Wanneer Bin in een hinderlaag wordt gelokt redt Qiao hem, maar wordt veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf. Op het moment dat ze vrijkomt gaat ze weer op zoek naar Bin om hun oude leven te herpakken.

VPRO Cinema (★★★★) 'Prachtig melodrama'
de Volkskrant (★★★) 'Mooie reflectie op broederschap, eer en traditie' 
NRC (★★★★) 'Het is de beeldtaal die imponeert'
The Guardian (★★★★) 'Miasma van visionaire vreemdheid'

Thunder Road (Jim Cummings)

Politieagent Jim Arnaud hield van zijn moeder en van zijn ex. Nu gaat hij als gescheiden vader en wees door het leven. Hij doet zijn uiterste best het hoofd boven water te houden, maar als hij ook nog de voogdij over zijn dochter dreigt kwijt te raken, is de maat vol.

VPRO Cinema (★★★★) 'Geestig, aandoenlijk en irritant tegelijk'
de Volkskrant (★★★★) 'Komisch rariteitenkabinet' 
NRC (★★★) 'Vol bizarre momenten'
Variety: 'Een beetje grappig, maar geen komedie'

Dumbo (Tim Burton)

Circus-eigenaar Max Medici vraagt voormalige ster Holt Farrier om te zorgen voor een pasgeboren olifant, wiens oversized oren hem een lachertje maken in een al worstelend circus. Maar wanneer ze ontdekken dat Dumbo kan vliegen, maakt het circus een ongelooflijke comeback.

VPRO Cinema (★★★) 'Art deco-vormgeving is een lust voor het oog'
de Volkskrant (★★) 'Nooit helemaal zeker over wie de film nou gaat' 
NRC (★★) 'Stomvervelend lopendebandscenario'
The Guardian (★) 'Overgecompliceerd en plat'

Wajib (Annemarie Jacir)

De Palestijn Shadi keert terug naar zijn geboortestad Nazareth om de bruiloft van zijn zus bij te wonen. De progressieve Shadi botst met zijn conservatieve vader. Samen ontdekken ze een veranderende stad, maar vooral herontdekken ze elkaar.

VPRO Cinema (★★★) 'Veelkleurige schets van een gemeenschap'
NRC (★★★) 'Droogkomische tussenzinnetjes wijzen naar grotere problemen'
The Guardian (★★★★) 'Sudderende spanning met komische momenten'

The Beach Bum (Harmony Korine)

Moondog is een succesvolle dichter voor wie het leven één groot feest is vol met drugs en drank. Wanneer het noodlot plotseling toeslaat, moet hij zich herpakken en zich richten op zijn grote talent: schrijven. 

VPRO Cinema (★★★) 'Liefdevolle, dichterlijke gekkigheid'
de Volkskrant (★★★) 'Filmisch equivalent van een hap fastfood'
The Guardian (★★★★) 'Gevatte en gevoelige nieuwe film van Harmony Korine'

The Aftermath (James Kent)

In 1946 reist Rachael naar het in puin geschoten Hamburg, waar haar man Lewis als legerofficier meewerkt aan de wederopbouw. Het stel krijgt een villa toegewezen, waarvan de Duitse eigenaar op zolder mag blijven wonen. Al snel raakt Rachael geïntrigeerd door deze mysterieuze weduwnaar.

VPRO Cinema (★★★) 'Melodramatisch, maar schetst een boeiend tijdsbeeld'
NRC (★★) 'Smaakvol, conventioneel en voorspelbaar overspeldrama'
The Guardian (★★) 'Goedbedoeld acteerwerk leidt nergens toe'

C'est ça l'amour (Claire Burger)

Wanneer zijn vrouw Armelle hem na twintig jaar verlaat, komt de zorg voor het gezin op de schouders van vader Mario. Hij weet zich geen raad en sluit zich aan bij een lokaal theaterproject, waar zijn vrouw werkt. Zo hoopt hij haar liefde terug te winnen en het gezin weer bij elkaar te krijgen.

VPRO Cinema (★★★) 'Warm getint, licht komisch verhaal'
de Volkskrant (★★★) 'Levensechte, dwarse hoofdpersoon'
NRC (★★★) 'Wijs en innemend verhaal dat niet raakt'

Mario (Marcel Gisler)

Mario is een jonge succesvolle voetbalspeler en sinds kort verliefd op Leon, een speler in zijn team. De eerste geruchten in de club doen al snel de ronde. Mario ziet zijn kansen als profvoetballer in gevaren komen, maar hij wil Leon ook niet verliezen.

NRC (★★★★) 'Te lange maar goed gemaakte film'
The Guardian (★★★★) 'Beetje lang, maar oprecht en menselijk drama'
de Volkskrant (★★★) 'Scherpe ontleding van de voetbalwereld'

Bon Dieu 2 (Philippe de Chauveron)

Het echtpaar Claude en Marie wordt met een nieuwe crisis geconfronteerd: hun kinderen en kleinkinderen gaan Frankrijk verlaten. Maar een leven zonder hun kroost in de buurt kunnen Claude en Marie zich niet voorstellen, dus doen ze er alles aan om hen in het land te houden.

NRC (★★) 'Brave, zelden grappige dreutelkomedie'

The Clovehitch Killer (Duncan Skiles)

Tyler is een keurige tiener en zijn vader Don een gerespecteerd inwoner van een rustig dorp in Kentucky. Tien jaar eerder heeft een seriemoordenaar enkele vrouwen op brute wijze vermoord. In de schuur vindt Tyler verontrustende foto's die mogelijk verband houden met de moorden.

Variety: 'Bouwt aanzienlijke spanning op'
New York Times: 'Pijnlijk langzame opbouw met ingetogen performances'

Mantra: Sounds into Silence (Georgia Wyss)

Een documentaire waarbij het nieuwe muzikale en sociale fenomeen van 'chanten' wordt onderzocht, dat zich richt op gewone mensen die genezing en een gevoel van innerlijke rust hopen te vinden door mantra te zingen met anderen.

Los Angeles Times: 'Straalt acceptatie uit'

advertentie