VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. de glorieuze winnaar van de Gouden Palm, een bitterzoet meesterwerk en een vernuftig moordmysterie.

Marriage Story (Noah Baumbach)

Toneelregisseur Charlie (Adam Driver) en actrice Nicole (Scarlett Johansson) zijn in een slopende echtscheiding beland, waardoor hun voor altijd verbonden levens zwaar onder druk komen te staan.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Een bitterzoet meesterwerk'
de Volkskrant (★★★★★) 'Een instant-klassieker met fantastische acteurs'
NRC (★★★★) 'Scarlett Johansson en Adam Driver spelen voortreffelijk'
The Guardian (★★★★) 'Noah Baumbach’s beste film tot nu toe'

Varda par Agnès (Agnès Varda, Didier Rouget)

In haar allerlaatste film geeft de Franse filmmaker Agnès Varda (1928-2019) college over haar oeuvre en werkwijze, doorspekt met fragmenten uit haar twintig films, vele foto’s en ander visueel werk.

VPRO Cinema (★★★) 'Zoals altijd speels en bevlogen'
NRC (★★★★) 'Ook Varda zelf ontsnapt niet aan de eerlijkheid van haar blik'
Het Parool: 'Een prachtige, ontroerende zwanenzang'
The Hollywood Reporter: 'Een persoonlijk, speels verslag'

The Trial (Sergei Loznitsa)

Documentaire over de eerste showprocessen van Stalin in 1930 in Moskou. Een groep van economen en ingenieurs wordt aangeklaagd en beschuldigd voor het voorbereiden van een staatsgreep tegen de Sovjetregering.

VPRO Cinema (★★★) 'Biedt de naar houvast zoekende kijker weinig context'
de Volkskrant (★★) 'Een taaie reconstructie'
NRC (★★★) 'Alleen geschikt voor echte Sovjet-nerds'
de Filmkrant: 'Een vernuftig stukje ‘fake nieuws’ over fake nieuws'

Ze noemen me Baboe (Sandra Beerends)

Documentaire over het fictieve levensverhaal van de Javaanse Alima, die in de jaren veertig werk vindt als baboe (kindermeisje) voor een Nederlandse familie. Het verhaal van Alima staat symbool voor de verhalen van de baboes als beroepsgroep. Opgebouwd uit archiefmateriaal.

de Volkskrant (★★★★) 'Geeft de Indische kindermeisjes van toen een stem'
NRC (★★★★) 'Mooi ingebed in Indonesische tradities als wajang'
De Filmkrant: 'De film is van een hogere orde'
Het Parool: 'Een prachtvoorbeeld van het belang van documentairefilms'

Interviews en achtergronden