VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. de glorieuze winnaar van de Gouden Palm, een bitterzoet meesterwerk en een vernuftig moordmysterie.

Parasite (Bong Joon-ho)

Een arme gezin hecht zich een voor een aan een rijk gezin in Seoul, maar door een onverwachte gebeurtenis moeten ze er alles aan doen om hun nieuwe leven in stand te houden. Winnaar van de Gouden Palm in Cannes.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Eigenzinnig en onvoorspelbaar'
de Volkskrant (★★★★★) 'Een meesterwerk'
De Morgen (★★★★★) 'Meesterlijk gefilmd én verrukkelijk grappig'
The Guardian (★★★★) 'Satirisch suspense-drama'

Marriage Story (Noah Baumbach)

Toneelregisseur Charlie (Adam Driver) en actrice Nicole (Scarlett Johansson) zijn in een slopende echtscheiding beland, waardoor hun voor altijd verbonden levens zwaar onder druk komen te staan.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Een bitterzoet meesterwerk'
de Volkskrant (★★★★★) 'Een instant-klassieker met fantastische acteurs'
NRC (★★★★) 'Scarlett Johansson en Adam Driver spelen voortreffelijk'
The Guardian (★★★★) 'Noah Baumbach’s beste film tot nu toe'

Knives Out (Rian Johnson)

Rechercheur Benoit Blanc (Daniel Craig) baant zich een weg door een web van leugens en bedrog om de waarheid achter de dood van misdaadschrijver Harlan Thrombey te ontdekken.

VPRO Cinema (★★★★) 'Pretentieloos topvermaak'
de Volkskrant (★★★★) 'Schmierende cast maakt van de film een traktatie'
NRC (★★★★) 'Het scenario haalt ingenieuze trucs uit'
The Guardian (★★★★) 'De acteurs zijn perfect gecast'

Penoza: The Final Chapter (Diederik van Rooijen)

Drugskoningin Carmen van Walraven wordt opgepakt in Canada en uitgeleverd aan Nederland. Om haar familie te redden zal ze definitief moeten afrekenen met haar verleden.

VPRO Cinema (★★★) 'Waardig sluitstuk van de succesvolle misdaadserie'
NRC (★★★) 'Bevat een aantal spannende sequenties en een sterke climax'
De Telegraaf (★★★) 'Spannend tot aan de emotionele finale'
Het Parool: 'Bij vlagen bloedstollend'

Varda par Agnès (Agnès Varda, Didier Rouget)

In haar allerlaatste film geeft de Franse filmmaker Agnès Varda (1928-2019) college over haar oeuvre en werkwijze, doorspekt met fragmenten uit haar twintig films, vele foto’s en ander visueel werk.

VPRO Cinema (★★★) 'Zoals altijd speels en bevlogen'
NRC (★★★★) 'Ook Varda zelf ontsnapt niet aan de eerlijkheid van haar blik'
Het Parool: 'Een prachtige, ontroerende zwanenzang'
The Hollywood Reporter: 'Een persoonlijk, speels verslag'

The Trial (Sergei Loznitsa)

Documentaire over de eerste showprocessen van Stalin in 1930 in Moskou. Een groep van economen en ingenieurs wordt aangeklaagd en beschuldigd voor het voorbereiden van een staatsgreep tegen de Sovjetregering.

VPRO Cinema (★★★) 'Biedt de naar houvast zoekende kijker weinig context'
de Volkskrant (★★) 'Een taaie reconstructie'
NRC (★★★) 'Alleen geschikt voor echte Sovjet-nerds'
de Filmkrant: 'Een vernuftig stukje ‘fake nieuws’ over fake nieuws'

Ze noemen me Baboe (Sandra Beerends)

Documentaire over het fictieve levensverhaal van de Javaanse Alima, die in de jaren veertig werk vindt als baboe (kindermeisje) voor een Nederlandse familie. Het verhaal van Alima staat symbool voor de verhalen van de baboes als beroepsgroep. Opgebouwd uit archiefmateriaal.

de Volkskrant (★★★★) 'Geeft de Indische kindermeisjes van toen een stem'
NRC (★★★★) 'Mooi ingebed in Indonesische tradities als wajang'
De Filmkrant: 'De film is van een hogere orde'
Het Parool: 'Een prachtvoorbeeld van het belang van documentairefilms'

Andrey Tarkovsky. A Cinema Prayer (Andrey A. Tarkovskiy)

Documentaire over het leven en werk van Andrej Tarkovski. Geregisseerd door zijn zoon, Andrej Andrejevitsj Tarkovski, die zijn herinneringen, kijk op kunst en zijn ideeën over het menselijk bestaan deelt.

de Volkskrant (★★★) 'Een ontroerend eerbetoon, maar wel wat taai'
NRC (★★★) 'Eerbiedig en elegant, maar levert geen nieuwe inzichten op'

Can You Keep a Secret? (Elise Duran)

Door haar vliegangst vertelt Emma tijdens een vlucht al haar geheimen aan een charmante vreemde man die naast haar zit. De volgende dag blijkt de vreemde man haar nieuwe baas te zijn.

de Volkskrant (★) 'Bevat wereldvreemde dialogen en rare ontwikkelingen'
NRC (★) 'Geen humor, geen chemie en ergerlijk karikaturaal'
Variety: 'Goede hoofdrolspelers, maar een minder sterk verhaal'