Recensies: Portrait de la jeune fille en feu, Før Frosten & Binti

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (17 oktober)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een ontluikende lesbische liefde, een tijdloos drama en de openingsfilm van Cinekid.

Portrait de la jeune fille en feu (Céline Sciamma)

In de achttiende eeuw krijgt de jonge schilder Marianne (Noémie Merlant) opdracht een portret te maken van de vurige, eigenzinnige Héloïse (Adèle Haenel). Omdat Héloïse weigert te poseren wordt Marianne ingehuurd om Héloïse 'gezelschap te houden’.

VPRO Cinema (★★★★★)  'Prachtig intense en intieme film'
de Volkskrant (★★★★★) 'Doorbreekt de status quo'
NRC (★★★★) 'Een gepassioneerd kostuumdrama'
De Morgen (★★★★★) 'Een van de mooist opgebouwde slowburners ooit'

Før Frosten (Michael Noer)

Denemarken 1850, vlak voor de invallende vorst. Boer Jens moet na een handvol tegenvallers belangrijke beslissingen nemen. Huwt hij zijn lieftallige dochter uit aan zijn Deense buurman, die hij al zijn hele leven kent, of kiest hij voor die nieuwe Zweedse boer, die vele malen rijker is? 

VPRO Cinema (★★★★) 'Een tijdloos drama'
de Volkskrant (★★★★) 'Innerlijke worsteling wordt voorstelbaar gemaakt'
NRC (★★★) 'Het dilemma uit de film is iets van vele tijden'
Het Parool: 'Sterk en beklemmend noodlotsdrama'

Binti (Frederike Migom)

De twaalfjarige Binti en haar vader dreigen België uitgezet te worden. Maar wanneer ze Elias ontmoet, leider van de 'Red de okapi club', onstaat er een plan om ervoor te zorgen dat ze samen met haar vader kan blijven. Openingsfilm van Cinekid 2019.

VPRO Cinema (★★★) 'Serieuze problematiek met een feelgoodtoon'
De Morgen (★★★) 'Lijkt soms bewust naïviteit boven realisme te verkiezen'
HUMO (★★★) 'Het mooie is de complexloosheid waarmee u in de leefwereld van Binti wordt getrokken'

Wat is dan liefde (Aniëlle Webster)

Idealistische echtscheidingsadvocaat Cato (Elise Schaap) wordt gerekruteerd door een groot commercieel kantoor waarvan de directeur het roer wil omgooien. Domper: haar directe collega Gijs (Maarten Heijmans) is een onuitstaanbare kwal.

VPRO Cinema (★★★) 'Geen plotcliché wordt overgeslagen'
de Volkskrant (★★★) 'Een geniepige wolf in schaapskleren'
NRC (★★★) 'Een geslaagde romantische komedie'

A Fool's Paradise (Saskia Vredeveld)

Documentairemaker Saskia Vredeveld groeide op in Zuid-Afrika, waar zij  gescheiden leefde van de 'anderen', wat destijds heel normaal voelde. Heeft die jeugd onder Apartheid haar tot een racist gemaakt?

NRC (★★★) 'Een dappere documentaire, want Vredeveld spaart zichzelf niet'
de Volkskrant (★★★) 'Waar blijven de échte confrontaties met familieleden?'
De Filmkrant: 'De kijker krijgt weinig de kans om bij situaties stil te staan'
Het Parool: 'Laat treffend zien waar de problemen liggen'

An Unexpected Love (Juan Vera)

Marcos en Ana zijn al meer dan vijfentwintig jaar gelukkig getrouwd. Als hun enige zoon het ouderlijk huis verlaat, beginnen Marcos en Ana zich af te vragen of ze nog wel verliefd zijn op elkaar. Ze besluiten uit elkaar te gaan.

NRC (★★★★) 'Amusante scènes en een serieuze bespiegeling'
de Volkskrant (★★★) 'Aardige dosis optimisme'
Het Parool: 'Drijft voornamelijk op het charisma van de hoofdrolspelers'

Maleficent 2 (Joachim Rønning)

Door een onverwachte ontmoeting worden Maleficent (Angelina Jolie) en haar peetdochter Aurora (Elle Fanning) uit elkaar getrokken, waarbij hun loyaliteit op de proef wordt gesteld en ze zich moeten afvragen of ze echt familie kunnen zijn.

NRC (★★★) 'Mooi vormgegeven, maar vooral een herhaling van zetten'
The Guardian (★★) 'Goede acteurs, maar een zwakke film'
De Morgen (★) 'Een zielloze rommelboel'

Haunt (Scott Beck, Bryan Woods)

Zes vrienden bezoeken een extreem spookhuis: meerdere personen worden in het huis op gruwelijke wijze vermoord door gemaskerde acteurs, maar hoort dit bij de show?

de Volkskrant (★★★) 'Meer dan een gruwelritje heeft Haunt niet te bieden'
Het Parool: 'Lastig om mee te leven met de slachtoffers'
Variety: 'De film voegt niets bijzonders toe, maar hij is wel eng'
The Hollywood Reporter: 'Leuk voor de echt horrorfans en nieuwsgierigen'

Waar is het grote Boek van Sinterklaas? (Armando de Boer)

Guus Blik, de eigenaar van de grootste speelgoedfabriek van het land, steelt het boek van Sinterklaas en hierdoor dreigt pakjesavond in het water te vallen. De Sint vraagt aan de Kerstman of hij zijn boek mag lenen, maar dan blijkt dat Guus ook op de Noordpool heeft toegeslagen! 

Er zijn op dit moment nog geen recensies van deze film verschenen