Recensies: The Lion King, Ruben Brandt, Collector & Ballon

De critici over de nieuwste bioscoopfilms (18 juli)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. de remake van een Disney-klassieker, een surrealistische animatiefilm en een meeslepend historisch drama.

The Lion King (John Favreau)

Simba adoreert zijn vader, koning Mufasa, en neemt zijn eigen koninklijke voorbestemming nu al uiterst serieus. Maar niet iedereen in het koninkrijk is blij met de komst van de nieuwe welp. Samen met een groep hyena’s bedenkt Mufasa’s jaloerse broer Scar een plan om de troon te bemachtigen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Fenomenaal realistische remake'
de Volkskrant (★★★) 'Té echt voelt soms ook weer onecht'
NRC (★★★★) 'Een klassiek, ontroerend sprookje'
The Guardian (★★★) 'Mist de eenvoud en kracht van de originele, handgetekende film'

Ruben Brandt, Collector (Milorad Krstic)

Psychotherapeut Ruben Brandt wordt geteisterd door nachtmerries waarin de personages uit beroemde schilderijen hem aanvallen en achtervolgen. Samen met vier van zijn patiënten, deskundige kunstdieven, besluit hij de meesterwerken te stelen in de hoop op genezing.

VPRO Cinema (★★★★) 'Surrealistische speurtocht door mysterieuze wereld'
de Volkskrant (★★★) 'De focus is ver te zoeken'
NRC (★★★★) 'Een fraai geanimeerde, wervelende debuutfilm'
Screen International: 'Hartstochtelijke thriller die bruist van originaliteit'

Ballon (Michael Bully Herbig)

In 1979 bedenken twee families het gewaagde plan om per luchtballon van de DDR naar het Westen te vluchten. Wanneer een eerste poging mislukt, komt niet alleen hun ontsnappingsplan in gevaar, maar staan ook hun levens op het spel.

VPRO Cinema (★★★) 'Wordt gaandeweg steeds meeslepender'
de Volkskrant (★★) 'Drammerige vertelstijl'
NRC (★★★) 'Dankzij parallelmontages spannend tot aan het einde'
The Guardian (★★) 'Doorzichtig script met weinig politieke context'

Claire's Camera (Hong Sangsoo)

De Zuid-Koreaanse filmsalesagente Manhee neemt tijdens het festival van Cannes gedwongen ontslag nadat haar bazin haar van oneerlijkheid beschuldigt. Vervolgens ontmoet ze de uit Parijs afkomstige Claire, die foto’s neemt die mensen veranderen.

VPRO Cinema (★★★) 'Oprecht drama'
NRC (★★) 'Als Cannes-buitenstaander krijg je niet echt vat op wat onder het oppervlak borrelt'
Variety: 'Bevat alle spontaniteit van een toevallige ontmoeting'

What You Gonna Do When the World's on Fire? (Roberto Minervini)

In de zomer van 2017 worden de Verenigde Staten opgeschrikt door een reeks gruwelijke moorden op zwarte mannen door twee politieagenten. Ze worden niet vervolgd, wat leidt tot een grootschalige protestactie onder leiding van de New Black Panther Party.

NRC (★★★★) 'Het gebruik van zwart-wit geeft de film zowel een grimmig realistische sfeer als een gevoel van abstractie mee'
de Filmkrant: 'Intiem, liefdevol en ontwapenend'

Triple Threat (Jessie V. Johnson)

Een miljardairsdochter is het doelwit van een gevreesd en wreed huurlingenkartel. Een team van gezochte huursoldaten neemt het op tegen de professionele huurmoordenaars en moet alles op alles zetten om het leven van de vrouw te redden.

The New York Times: 'Brengt drie belangrijke acteurs uit de hedendaagse martial arts-cinema samen'
Film Inquiry: 'Ieder actiecliché komt voor'