VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. Julianne Moore als verzekeringsagente op zoek naar liefde, een documentaire over een mysterieus moordcomplot en een Amsterdams familieportret.

Gloria Bell (Sebastián Lelio)

Gloria is 58, maar voelt zich een prille dertiger. Haar avonden brengt ze het liefst dansend door, om haar niet zo glorieuze leven in L.A. van enige glans te voorzien. Wanneer ze Arnold ontmoet, lijkt er een einde te komen aan haar dagen als vrijgezel.

VPRO Cinema (★★★★) 'Erg amusant en ontroerend'
de Volkskrant (★★★★) 'Julianne Moore op de toppen van haar kunnen'
NRC (★★★★) 'Prachtig portret van vrolijk dansende gescheiden vijftiger'
The Guardian (★★★★) 'Briljante rol van Julianne Moore'

God Only Knows (Mijke de Jong)

Op Witte Donderdag springt de verwarde Thomas angstig in een gracht. Zijn oudere zus Doris schiet meteen te hulp, terwijl jongere zus Hannah zich liever afzijdig houdt. Tijdens het paasweekend komen de onderlinge verhoudingen op scherp te staan.

VPRO Cinema (★★★★) 'Pijnlijk realistisch familieportret'
NRC (★★★★) 'Een film met een echt hart'
de Volkskrant (★★★) 'Grillig en robuust'

Grâce à Dieu (François Ozon)

Een slachtoffer van misbruik door een Franse priester ontdekt dertig jaar later dat de priester nog steeds met kinderen werkt. Hij gaat verhaal halen bij de aartsbisschop van Lyon, die alles in het werk stelt om de zaak onder het tapijt te vegen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Inspirerend en onthutsend tegelijk'
de Volkskrant (★★★★) 'Rijkgeschakeerd monument voor misbruikslachtoffers'
NRC (★★★) 'Belangwekkend verhaal, maar dramatisch niet sterk'
Variety: 'Ambitieus, urgent actueel verhaal'

Pet Sematary (Kevin Kolsch, Dennis Widmyer)

Dokter Louis Creed is net samen met zijn vrouw Rachel en hun kinderen van Boston naar het platteland van Maine verhuisd. Hij ontdekt een mysterieuze begraafplaats in het bos vlakbij hun nieuwe huis. Dan slaat het noodlot toe en volgt er een reeks afgrijselijke gebeurtenissen.

VPRO Cinema (★★) 'Belooft veel meer dan het inlost'
The Guardian (★★★★) 'Indrukwekkend eng'
Empire (★★★) 'Degelijke maar onnodige verfilming'

Achtergronden en interviews