VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. het alom geprezen oorlogsepos van Sam Mendes, een bijzondere bijendocumentaire en een stilistische boekverfilming.

1917 (Sam Mendes)

De jonge Britse soldaten Schofield en Blake krijgen tijdens de Eerste Wereldoorlog de opdracht op vijandelijk terrein een boodschap af te leveren, waarmee zij een dodelijke aanval kunnen voorkomen.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Zeldzaam beklemmende spanning'
NRC (★★★★) 'Virtuoze ervaring die je niet graag mist'                                        
de Volkskrant (★★★★) 'Dompelt je volledig onder in de wereld van WOI'
The Guardian (★★★★★) 'Weergaloos single-shot meesterwerk'

Honeyland (Tamara Kotevska)

De ongetrouwde bijenhoudster Hatidze woont in een verlaten dorp in Noord-Macedonië. De delicate harmonie met de wilde bijen wordt echter verstoord als een gezin met een kudde koeien en eigen bijenvolken in het dorp neerstrijkt. 

VPRO Cinema (★★★★) 'Gloedvol, zoetzuur en scherp observerend'
de Volkskrant (★★★★) 'Een prachtig gefilmd volkssprookje'
NRC (★★★): 'Poëtisch observerende, hybride documentaire'
The Guardian (★★★★) 'Een wonderbaarlijke prestatie'   

Out Stealing Horses (Hans Petter Moland)

De 67-jarige Trond trekt zich terug in een klein dorpje in Noorwegen. Een ontmoeting met een buurman, die een oude bekende blijkt, brengt dramatische jeugdherinneringen naar boven. Verfilming van de veelbekroonde roman van Per Pettersen.

VPRO Cinema (★★★) 'Prachtige natuurbeelden en melancholieke sfeer'
NRC (★★★) 'Vol ongetemde en ledige natuur'
Het Parool: 'Uiterst zintuigelijke film'
The Hollywood Reporter 'Een resonerende film'

Divino Amor (Gabriel Mascaro)

Brazilië, 2027. Joana, ambtenaar van de burgerlijke stand, probeert stellen van scheiding te weerhouden door ze te werven voor haar groep Goddelijke Liefde, waar geprobeerd wordt om mensen middels seksuele uitspattingen dichter bij elkaar te brengen.

VPRO Cinema (★★★) 'Stekelige sf-pastiche op het christendom'
de Volkskrant (★★★★) 'Mascaro is een cineast om in de gaten te houden'
NRC (★★★) 'Eerste uur is vooral visueel beklijvend'                                      
De Filmkrant: 'Een scherpe waarschuwing tegen Bolsanero'

Marianne & Leonard: Words of Love (Nick Broomfield)

Documentaire over de hoogte- en dieptepunten uit de relatie tussen Leonard Cohen en zijn muze Marianne, vanaf hun eerste dagen samen op het idyllische Griekse eiland Hydra tot de tijd waarin Leonard een succesvolle muzikant werd.

VPRO Cinema (★★★) 'Broomfields persoonlijke betrokkenheid stoort soms'
de Volkskrant (★★★) 'Weemoedige en romantische documentaire'
The Guardian (★★★★) 'Een tedere, levendige momentopname'

 

Charlie's Angels (Elizabeth Banks)

Als een jonge IT-er waarschuwt voor een gevaarlijke technologie, komt de nieuwe generatie Charlie's Angels, detectives die werken voor de mysterieuze Charles Townsend, in actie.

NRC (★★★) 'Een film over sisterhood'
Het Parool: 'Flinterdun en vaagjes maatschappelijk relevant plot'
The Guardian (★) 'De flop van het jaar'
The New York Times: 'Drol van een film'

Il testimone invisibile (Stefano Mordini)

Als Adriano wakker wordt naast het levenloze lichaam van zijn minnares moet hij samen met een ervaren advocate bewijzen dat hij niet verantwoordelijk is voor haar dood.

de Volkskrant (★★★) 'Noir-achtige pulpthriller vol plotwendingen'
NRC: 'Lichtgewicht thriller'
Het Parool: 'Een armoedige vertoning'

Playing with Fire (Andy Fickman)

Komedie waarin een stel brandweermannen zich tijdens Kerst over een drietal kinderen ontfermt. Al snel komen ze erachter dat voor kinderen zorgen misschien nog wel zwaarder werk is dan branden blussen.

The Guardian (★) 'Dooft de wil om te leven'
The Hollywood Reporter: 'Leuk voor de kleintjes, niet voor volwassenen'

 

The Grudge (Nicolas Pesce)

Een huis in het Amerikaanse stadje Cross River wordt vervloekt door een kwaadaardige geest uit Japan. Vervolg op The Grudge (2004), wat weer een remake van de Japanse horrorfilm Ju-on: The Grudge (2002) was.

Rolling Stone (★★½) ‘Wordt alsmaar saaier’
The New York Times: ‘IJzingwekkende momenten, maar flauw concept’