Thrillerschrijver Ken Follet staat niet bekend om zijn literaire stijl of psychologische diepgang, maar wel om spannende, toegankelijke plots, degelijke historische tijdsbeelden en handig gedoseerde pulpelementen. In theorie zouden zijn boeken prima bronmateriaal moeten leveren voor smeuïge films of series.

Helemaal als daar toepasselijk talent bij betrokken is als de broers Ridley en Tony Scott – meesters in het scheppen van gelikte werelden vol archetypische helden. De Scotts bogen zich (uiteraard vóór het overlijden van Tony in 2012) als producenten over Follets ruim duizend pagina’s dikke middeleeuwenroman World Without End. Als regisseur werd Michael Caton-Jones aangetrokken, van niet onaardige films als Rob Roy en This Boy’s Life, en in de hoofdrollen werden o.a. Ben Chaplin, Miranda Richardson en Cynthia Nixon gecast.

De internationale coproductie met een budget van zo’n 45 miljoen dollar heeft kortom voldoende potentie. Het verhaal is een vervolg op Follets roman The Pillars of the Earth, die in 2010 eveneens tot miniserie werd bewerkt door de Scotts. Maar voorkennis is niet nodig, want de gebeurtenissen spelen zich ruim honderdvijftig jaar later af. Alleen de setting is hetzelfde.

Hoewel er historische voorvallen (de honderdjarige oorlog, de uitbraak van de pest) en personages (koning Eduard III van Engeland, koningin Isabella van Frankrijk) in voorkomen, draait het verhaal vooral om een aantal bewoners van het fictieve stadje Kingsbridge in veertiende- eeuws Engeland. Het duurt even voor die allemaal zijn geïntroduceerd, al kost het dan weer weinig moeite ze te doorgronden. De ridders, jonkvrouwen, geestelijken en bedelaars zijn óf wijs en ruimdenkend óf dom en bijgelovig, óf te allen tijde nobel óf door en door vals.

Dat gaat snel vervelen. En doet de serie al gauw de das om. Jammer, want de decors zien er overtuigend uit (zij het opvallend schoon – dit zijn niet de middeleeuwen uit Flesh+Blood of The Name of the Rose) en de plot is best vermakelijk. Die wordt, in navolging van moderne zwaardvechtseries als Rome en Game of Thrones, opgediend met ruime doses bloed, geweld en seks. Toch houdt World Without End een opvallend ouderwets karakter. Dit is geen serie uit de ' new golden age of television'.

Al met al aardig voor fans van het boek en middeleeuwenfreaks. Andere geïnteresseerden kunnen beter gewoon naar Game of Thrones kijken – is ook smeuïg en gaat ook min of meer over de middeleeuwen, met een incidentele draak als bonus.

World Without End is verkrijgbaar in een luxe dvd- of blu-ray-box, met fraaie, zij het niet al te veel toevoegende extra’s. Inclusief o.a. making of, hardcover boekje, poster en kaartenset.