De Trui is terug, en hoe: seizoen drie van The Killing, nu verkrijgbaar op dvd, is spannender dan ooit.

Die bijnaam dankt de stugge hoofdpersoon Sarah Lund – ‘socially challenged’ zouden de Engelsen haar noemen met een fraai eufemisme – aan de speciaal voor haar op de Faeröer-eilanden gebreide truien die ze steevast draagt. Ook in seizoen drie: typerend is de scène waarin Lund, gewoon in trui, aanschuift bij de hoge heren. De trui gaat trouwens ook een keer uit, en snel ook, in een van de schaarse seksscènes in deze serie.

Gaandeweg de serie werd het kledingstuk (de bekendste is wit met zwarte sterren, het patroon staat ook afgedrukt op de dvd-verzamelbox) populair, en intussen is het bijkans beroemder dan de serie zelf. Laatste nieuws van het truifront is de rechtszaak tegen een bedrijfje dat het patroon ervan verkoopt – schijnt niet te mogen.

Zo gewend ben je als kijker van The Killing aan het wolletje, dat je even schrikt als je Lund in seizoen drie in een politie-uniform ziet: ze viert haar jubileum bij de politie, vandaar. De dingen zijn veranderd; ze overweegt een ander leven. Van enige balans tussen werk er privé is bij deze contactgestoorde workaholic nog nooit sprake geweest. De  prijs die ze betaalt, is de totaal verstoorde relatie met haar zoon Mark, die is opgegroeid van lastige puber tot  boze adolescent, vervreemd van zijn altijd en eeuwig afwezige moeder. Het leidt dit seizoen tot hoogoplopende conflicten. Haar opkomst in deze derde reeks is trouwens ook het vermelden waard: met haar broek nog los zien we haar uit de wc komen – hoezo onconventioneel? – verbaasd gadegeslagen door haar nieuwe jonge assistent.

Na de politiek in het eerste seizoen en de militaire link in het tweede, voert seizoen drie ons naar de wereld van het bedrijfsleven en de financiële crisis. Maar we beginnen in de haven van Kopenhagen. Daar worden de overblijfselen gevonden van een lichaam. Het spoor leidt naar een schip in eigendom van de rederij Zeeland. Als vervolgens de dochter van Zeeland-baas Robert Zeuthen wordt ontvoerd, wordt de zaak al snel gecompliceerder. Met verkiezingen in aantocht, blijken er banden te bestaan tussen Zeeland en de Deense premier Kristian Kamper.

Maar het grotere thema van de serie is verlies, zo zegt scenarioschrijver en showrunner Sören Sveistrup in een interview: ‘The Killing gaat altijd over iets dat je kunt verliezen. Je kunt je leven verliezen, en  je zelfrespect, ideeën, en natuurlijk je gezin. Je kunt alles verliezen dat waarde voor je heeft. En dat is mijn eigen nachtmerrie – om op een dag wakker te worden en te ontdekken dat het allemaal weg is.’

Waardig slot van een van de beste crimeseries van de afgelopen tien jaar.

De dvd-box van The Killing 3 bevat geen extra’s, alleen een boekje met interviews met de makers. De drie seizoenen zijn ook samen verkrijgbaar in een verzamelbox.