Het NAi maakte een tentoonstelling over de beeldvorming van Rotterdam in films en commercials.

Jackie Chan die via glazen panelen van een kantoorgebouw naar beneden roetst . De videoclip van het nummer Af en Toe van SKIK en een scène uit Westenwind.
Wat al deze fragmenten met elkaar te maken hebben? Op het eerste gezicht misschien niks, maar zowel de film als de serie als de clip is in Rotterdam opgenomen. Ze zijn, met 28 andere filmfragmenten, te zien op de tentoonstelling 'Hollywood aan de Maas. De stad Rotterdam als filmdecor' in het Nederlands Architectuur Instituut (NAi) in Rotterdam.

Speciaal ter gelegenheid van het filmfestival ontwikkelde het NAi de tentoonstelling over de beeldvorming van Rotterdam in films en commercials. Het is een kleine tentoonstelling; tien televisieschermen in een piepschuimen muur, waarin filmfragmenten van enkele minuutjes te zien zijn.

Rotterdam in 1913 tot en met de stad in 2001 - in allerlei gedaanten. Als havenstad ('De stad die nooit rust' van Andor von Barsy , 1928), als werkstad ('Rotterdam aan de slag' van Herman van der Horst, 1947), als Europoort ('Rotterdam - Europoort' van Joris Ivens, 1966), als architectuurstad ('The bridge celebration' van Peter Greenaway, 1997) tot aan een plek waar yuppen en zakenlui zich senang voelen (commercials voor Heineken en Aegon 2001).
Aardig, maar pover. Het NAi toont almaar
dezelfde fragmenten, die op geen enkele wijze worden ondersteund door ander beeldmateriaal of historische gegevens. R2001 en het IFFR konden het instituut blijkbaar niet inspireren tot grotere daden.
Doodzonde. Temeer omdat de stad zich de afgelopen jaren spectaculair heeft ontwikkeld als het filmdecor van Nederland. Daar moet toch meer in zitten dan een piepschuimen wand.

Tot en met 25 februari.
Nederlands Architectuurinstituut, Rotterdam.