Le magasin des suicides (Patrice Leconte)
Prachtig geschilderde 2D-/3D
-animatie met uitbundige musicalliedjes en grafkisthumor à gogo, naar de roman
van Jean Teulé. In hun zelfmoordwinkel schuift het gezin Tuvache alle
benodigdheden voor een succesvolle levensbeëindiging monter over de toonbank. ‘
Je sterft maar één keer,’ zegt pa Mishima, ‘dus maak er iets moois van.’
Ontsteltenis alom wanneer jongste Tuvache-loot Alan een chronisch zonnestraaltje
blijkt. Buitenissig Leconte-antidepressivum vliegt in de uitgerekte finale even
ferm uit de optimistenbocht, eindgeneriek met een keur aan grafisch uitgebeelde
suïcides is weer geweldig.
Sterren: ****
Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste dvd-releases in de maand februari.
5 februari
6 februari
Ted (Seth MacFarlane)
Knuffelbeer Ted kwam ooit tot leven dankzij een
kerstwens van zijn baasje John. 25 Jaar later is het duo nog steeds
onafscheidelijk, met een gezamenlijke voorliefde voor bier en pulp-tv. Hoeveel
grappen kun je verzinnen rond een vloekende, zuipende teddybeer? Heel wat,
blijkt uit dit speelfilmdebuut van regisseur MacFarlane, bekend van de
anarchistische animatieserie Family Guy. Veel van die grappen draaien om scheten
en piemels, maar er zijn ook intelligentere vondsten en hilarische
slapstickscènes, die vooral overtuigen dankzij de vlekkeloze animatie van de
beer.
Sterren: ***
11 februari
Little Black Spiders (Patrice Toye)
Een handvol zwangere tienermeisjes
wordt weggestopt op een zolder in een katholiek ziekenhuis, waar ze feitelijk
fungeren als draagmoeders voor kinderloze stellen. De jonge meiden trekken naar
elkaar toe, zetten zich af tegen de strenge hoofdzuster en proberen - als ze
eenmaal doorkrijgen wat hen allemaal boven het hoofd hangt - te ontsnappen. Een
soort: 'Picnic at Hanging Rock meets The Magdalene Sisters meets One Flew over
the Cuckoo's Nest.' Maar niet zo goed.
Sterren: ***
15 februari
Frankenweenie 3D (Tim Burton)
Tim Burton reanimeert een kort filmpje
dat hij in 1984 maakte met echte acteurs en sleutelt het om tot 3D stop motion-
animatiefilm. Hij distilleert zijn visueel kenmerkende stijl tot een subtiel
macaber zwart-wit universum dat perfect aansluit bij het verhaal over een
jongetje dat zijn hond via een experiment terugbrengt uit de dood. Frankenweenie
is behalve grappig, mooi en spooky door de vele referenties naar klassiekers
vooral ook een rijkgevulde hommage aan oude horror- en monstercinema.
Sterren: ****
19 februari
Killing Them Softly (Andrew Dominik)
In New Orleans overvallen twee
niet al te snuggere boeven in opdracht van een onbeduidende gangster een
illegale pokeravond. Ze denken de schuld handig bij een ander in de schoenen te
kunnen schuiven, maar hebben de zaak ernstig onderschat. Al snel worden ze
opgejaagd door een ervaren huurmoordenaar (Brad Pitt). Stijlvolle, harde
misdaadfilm van Dominik (The Assassination of Jesse James) is vaak spannend en
geestig, maar uiteindelijk te kleurloos en prekerig (in z’n kritiek op
Amerikaans optimisme) om echt indruk te maken.
Sterren: ***
20 februari
De marathon (Diederick Koopal)
De veelvuldig bekroonde reclamemaker
Diederick Koopal (‘Biertje?!’) verfilmde een tien jaar oud script van de oer-
Rotterdamse cabaretier/acteur Martin van Waardenberg en Gerard Meuldijk tot een
fijne tragikomedie, waarin vier ongetrainde Rotterdammers van het type ruwe
bolster blanke pit de Marathon van Rotterdam dienen uit te lopen om hun slecht
lopende garagebedrijf van een faillissement te redden. Er wordt aan gevloekt en
gescholden dat het een lust is, de grappen zijn grof en talrijk, maar ook de
traan komt vanzelf in deze slimme, Rotterdamse The Full Monty-variatie.
Sterren: ****
Nono, het zigzag kind (Vincent Bal)
Nono is de naam van een bijna
dertienjarige jongen, zoon van een beroemde inspecteur, die op zoek gaat naar
zijn moeder. Daarbij wordt hij geholpen door meestercrimineel Felix Glick en
nachtclubzangeres Lola Ciperola. Bals film – zijn eerste na Minoes uit 2001! –
wil een coming-of-age-verhaal zijn, maar mist daarvoor de emotionele lading. Wat
overblijft is een fraai gefilmd avonturenverhaal vol markante personages,
gespeeld door een geweldige cast. Met als klapstuk filmicoon Isabella Rossellini
als de zwoele nachtclubzangers Lola Ciperola. ‘Whatever Lola wants… Lola gets’.
Sterren: ***
21 februari
Dans la maison (François Ozon)
Lyceumleraar Germain leest een scherp
opstel van leerling Claude over het ogenschijnlijk rimpelloze bourgeois gezin
van een klasgenoot. Aangemoedigd door zijn mentor continueert de Pygmalionpuber
zijn observaties en wurmt zich dieper in het gezin. Zijn speciale interesse
geldt sensuele moeder Esther (Emmanuelle Seigner). Opwindende bewerking van Juan
Mayorga’s theaterstuk koppelt meta-observaties over literatuur en kunst aan
geraffineerd illusionistennummer rond het medium film. Tezelfdertijd cultiveert
Ozon onverholen cynisch het voyeurisme en de manipulatie. Belezen theaterdier
Luchini piekt als cultuurpessimistische boekenwijsneus met verborgen agenda.
Sterren: ****
Weekend (Andrew Haigh)
De introverte romanticus Russell en de
extraverte cynicus Glen ontmoeten elkaar vlak voor sluitingstijd in een homoclub
en belanden bij Russell in bed. Hoewel de twee totaal verschillend in het leven
staan, blijkt hun nachtelijk avontuur voor beiden meer te betekenen dan zomaar
een one night stand. Weekend is de tweede speelfilm van de Brit Andrew Haigh,
die ook het scenario schreef en de montage deed. Het camerawerk is prachtig
terloops, het acteren wonderbaarlijk naturel, en de thematiek uitermate relevant
. Op het afgelopen IFFR terecht bekroond door de jongerenjury.
Sterren
: ****