Vrijdag 17 januari (en donderdag 16 voor Tiger Friends en Unlimited Pashouders) begint de kaartverkoop voor de 43e editie van het International Film Festival Rotterdam. We vroegen de recensenten van Cinema.nl op welke titels zij zich het meest verheugen.

R100 (J, Hitoshi Matsumoto)
Absurdist Matsumoto, die in 2010 een verrassende festivalhit scoorde met een bizar verhaal over een man opgesloten in een isoleercel gevuld met engelenpiemeltjes (Symbol), is een van de meest eigenzinnige filmmakers van het moment. De veelbelovende plot van zijn nieuwste creatie in een notendop: een ongelukkige dwaas op zoek naar wat kleur in zijn leven meldt zich aan bij een sm-club, om vervolgens dag in dag uit gestalkt te worden door meerdere meesteressen. (Jelle Schot)
Bekijk hier de trailer


How to Disappear Completely (PHI, Raya Martin)
Martin denkt en kijkt in filmtaal. In Independencia liet hij de Amerikaanse bezetting van de Filippijnen zien in de stijl van oude, melodramatische Filippijnse films, overduidelijk opgenomen in een studio. Beïnvloed dus ook door het oude Hollywood, die andere bezetter. Die slimme en speelse blik komt hopelijk terug in How to Disappear Completely, over een meisje dat alles doet om uit beeld te verdwijnen. (Ronald Rovers )
Bekijk hier de trailer


When Evening Falls on Bucharest or Metabolism (ROE, Corneliu Porumboiu)
Porumboiu won in 2006 de prijs voor het beste debuut in Cannes met 12:08 East of Bucharest, een tamelijk geniale afrekening met het Ceaus,escu- verleden. In opvolger Police, Adjective ontleedt Porumboiu op geheel eigen wijze de complexe ( morele) dilemma’s waarmee de Roemenen worstelen in het Roemenië ná Ceaus,escu. Maar met zijn derde film lijkt hij een andere weg in te slaan: When Evening Falls… gaat volgens de synopsis over de worstelingen van een filmregisseur met zijn hoofdrolspeelster, die tevens zijn vriendin is. Volgens de eerste, buitenlandse recensies wel weer met ellenlange takes. En alleen daar verheug ik me al enorm op. (Jan Pieter Ekker)
Bekijk hier een fragment


Night Moves (USA , Kelly Reichardt)
Dat Night Moves in Rotterdam als publiekstrekker kan worden beschouwd, zegt meer over het IFFR dan over de film. Jawel, de Amerikaanse thriller rond drie eco-activisten heeft een beroemde cast ( Jesse Eisenberg, Peter Sarsgaard, Dakota Fanning), maar afgaand op reacties uit Venetië en Toronto gaat het om een typische Kelly Reichardt-film: minimalistisch en contemplatief. Voor de liefhebber dus. Die geheid te vinden is in Rotterdam, waar Reichardts Old Joy in 2006 een Tiger Award won. (Rick de Gier)
Bekijk hier een fragment


Istintobrass (I, Massimiliano Zanin)
Een documentaire over de inmiddels 80-jarige softeroticamaestro Tinto Brass ( Caligula, Salon Kitty), die vier jaar geleden nog een kortfilm afleverde met zijn veertig jaar jongere muze Caterina Varzi in de hoofdrol. Hopelijk prikt Zanin door Tinto’s gekoesterde kwajongens- imago heen om de tegendraadse vernieuwer daarachter bloot te leggen. Die maakte aanvankelijk naam met haast vergeten experimenten als de scifi-komedie Il disco volante (1964) en de spaghetti- western Yankee (1966). (Karin Wolfs)
Bekijk hier de trailer


L’inconnu du lac (F , Alain Guiraudie)
Als een film de prijs voor beste regisseur (Un certain regard) wint tijdens Cannes én mensen weglopen bij de vertoningen ervan , weet je dat er iets interessants aan de hand is. De thriller van Alain Guiraudie wordt geprezen om zijn Hitchcockiaanse sfeer en spanning, maar blijkt door de expliciete (homo) seksscènes tevens te heftig voor een aantal mensen. In de landen waar de film al uitkwam verscheen hij regelmatig bovenaan in de eindejaarslijstjes. (Sven Gerrets)
Bekijk hier de trailer


Ida (POL/DEN, Pawel Pawlikowski)
Ik ken de Poolse regisseur Pawlikowski alleen van zijn twee Engelse films, Last Resort en My Summer of Love. Die laatste was een van de verrassende hits hier in Rotterdam in 2005. Daarna bleef het (te) lang stil rond Pawlikowski. Nu is hij terug, met Ida. Geschoten in het Pools. De film gaat over een jonge non die ontdekt dat ze joods is. Dat kan een clichématige bedoening worden, maar als Ida half zo goed is als My Summer of Love, is hij al de moeite waard. (Gerhard Busch)
Bekijk hier de trailer

Bezoek de IFFR-site voor meer informatie over het programma en de kaartverkoop.