Tussen twee rivieren zette regisseur Nico van den Brink twee groepen jongeren tegenover elkaar. Niet om de psychologie, maar de pragmatiek bij veranderingen te laten zien in een wereld die voortdurend in beweging is.

Veel tekst hebben ze niet, de jongens in Avondland. Ze doen hun ding en daar hebben ze maar weinig woorden voor nodig. Als ze klaar zijn met hun werk in de stal of tussen de stieren, pakken ze hun quads, gaan zwemmen in de rivier of ergens een biertje pakken. Een van hen heeft al een meisje. Da’s mooi. Minder mooi zijn de Marokkanen die de laatste tijd steeds vaker opduiken. En dan doen of het doodnormaal is om op die scootertjes van ze over het land te crossen en in het café te hangen. Hún café welteverstaan. Hoog tijd om in te grijpen.

Voor de cast van zijn One Night Stand ging regisseur Nico van den Brink (31) op zoek naar ‘schuchtere, zeg maar onbeholpen jongens. Ditmaal geen acteurs van de Toneelschool. Die moeten zich in allerlei bochten wringen voor een rol die toch niet past. Dan krijg je algauw karikaturen en de zoveelste Randstedelijke kijk op het platteland.’

Dat wilde Van den Brink nou juist voorkomen. Hij zocht jongens die zichzelf bleven, met het juiste accent. Met hen kon hij het verhaal van binnenuit te vertellen. Samen met castingdirector Nathalie Crum ging hij naar het Land van Maas en Waal, de streek waar hij zelf opgroeide. ‘Dat was best eng. Stel dat we ons verkeken. Het was in elk geval anders dan het lineaire proces met een castingbureau. Na een tijdje gingen we de erven op of pakten we op straat of in de supermarkt mensen bij de arm.’

Uiteindelijk slaagde Van den Brink in zijn opzet. Hoofdrolspeelster Joy Verberk is de enige met ervaring voor de camera. Ze debuteerde in 2015 in Gluckauf. In Avondland heeft ze als tegenspeler de negentienjarige Bas Vuister, loodgieter van beroep. ‘Joy is een geweldige actrice. Zij zorgde voor balans. Toen ik Bas en Joy tegenover elkaar zette bij de audities gebeurde er ineens veel meer op zijn gezicht. Omdat hij haar geloofde. Het werd herkenbaar.’

Still uit Avondland

Wat hij met zijn film wil zeggen? Dat laat Van den Brink liever aan de kijker over: ‘Hou het op een gestileerde weergave van wat er om ons heen gebeurt. Sterk geabstraheerd. Het is nogal lomp om twee groepen zo tegenover elkaar te zetten. Maar ik wilde niet dicht op de huid van mijn personages gaan zitten. Niet de psychologie, maar meer de pragmatiek bij veranderingen in een wereld die voortdurend in beweging is.’

Inmiddels is Van den Brink volop bezig met zijn volgende project. Een speelfilm moet het worden en dan ook nog eens in zijn favoriete genre: horror. De basis is zijn korte film Sweet Tooth die hij met andere oud-studenten van de Filmacademie met uiterst beperkte middelen draaide en monteerde. Ze stuurden hem op naar internationale filmfestivals en in Montreal kwam de film op de radar van de grote Amerikaanse filmstudio New Line Cinema. ‘Plotseling vertelde mijn manager dat ze twee dagen later met me wilden skypen. Of ik al een idee voor een feature had.’

Van den Brink zat er twee dagen en nachten aan te sleutelen. Met als resultaat een ticket Los Angeles, een rondleiding door de Warner Brothers studio’s en de afspraak om een script te ontwikkelen. ‘Waar de recettes over dit jaar opnieuw lager uitvallen, is horror op dit moment een enorm goeie business: It, Get Out, It Comes at Night, Raw. Horror maar dan op een thematische manier. Zelf denk ik dat Nederland daar een rijke cultuur voor heeft. Overal water, mistige landschappen, familiesagen, witte wiven. Het zou echt te gek zijn als het allemaal doorgaat.’

One Night Stand: Avondland is vrijdag 15 december om 21.15 te zien op NPO 3.