CinemAsia 2018: Indonesië in de spotlight

Fantasievolle films uit de eilandstaat

, Sabine Zwart

Dinsdag 6 maart start de elfde editie van CinemAsia in de Amsterdamse filmtheaters Kriterion en Rialto. Het pan-Aziatische filmfestival focust dit keer op Indonesië, het land dat afgelopen jaren een comeback maakte op het internationale filmtoneel.

Vanwege de speciale aandacht voor de Indonesische film is Joko Anwar te gast, een internationaal befaamde regisseur uit de eilandstaat. Tijdens CinemAsia neemt hij – naast Martin Koolhoven en Vanja Kaludjercic (programmeur IFFR) – plaats in de competitie jury en wordt zijn horrorfilm Satan’s Slaves (Pengabdi Setan) vertoond. De remake van de gelijknamige Indonesische cultklassieker was vorig jaar de best bezochte film in eigen land.

‘Het origineel uit 1982 bleef altijd door mijn hoofd spoken,’ liet Anwar weten aan The Jakarta Post. ‘De film heeft veel fans en ik wilde ze niet teleurstellen. Gelukkig zijn de reacties ontzettend positief.’ In de remake van Satan’s Slaves overlijdt een moeder van vier en blijven de kinderen alleen achter met hun grootmoeder. Het duurt niet lang voordat de moeder als angstaanjagende verschijning terugkeert en het huis terroriseert. Deze effectieve mix van Phantasm, Rosemary’s Baby en The Conjuring ontving maar liefst dertien nominaties tijdens het Indonesian Film Festival, tot verrassing van Anwar: ‘Normaal worden horrorfilms nooit genomineerd voor de belangrijke categorieën. Ik ben er in geslaagd om het niveau van de lokale horrorfilm omhoog te brengen. Wat wil je nog meer?’

Satan's Slaves (1982) / Satan's Slaves (2017)

Naast Satan’s Slaves wordt binnen het Indonesische programma van CinemAsia nog een genrefilm vertoond: de feministische wraakwestern Marlina the Murderer (Marlina Si Pembunuh Dalam Empat Babak). Beide films waren dit jaar ook al te zien tijdens het International Film Festival Rotterdam en Marlina the Murderer schopte het zelfs tot de Nederlandse bioscoop. In Marlina the Murderer onthoofd het vrouwelijke titelpersonage haar verkrachter om vervolgens – in een poging om aangifte te doen – een film lang met dat hoofd rond te lopen. ’Dit is de eerste film die ik niet helemaal zelf heb geschreven, het is namelijk gebaseerd op een waargebeurd verhaal afkomstig uit Sumba,’ vertelde regisseur Mouly Surya ons eerder dit jaar in Rotterdam. ‘Elk Indonesisch eiland heeft een eigen cultuur en voor mij voelt Sumba als een andere wereld. Onbeschaafd is een hard woord, maar het eiland staat wel ver af van de beschaving. Toen ik afbeeldingen van het landschap opzocht, dacht ik meteen aan een western. Dit genre wordt gedomineerd door mannen en ik draai het helemaal om. Marlina the Murderer is een anti-western.’

Een andere interessante film uit het Indonesische programma is The Seen and Unseen (Sekala Niskala) van regisseur Kamila Andini. Dit magisch-realistische drama met sterke wortels in de Balinese kunst en cultuur beleefde vorig jaar zijn wereldpremière op het Toronto International Film Festival en ontving lovende recensies. Voor een overzicht van alle Indonesische films tijdens CinemAsia, klik je hier.

CinemAsia Amsterdam, dinsdag 6 maart t/m zondag 11 maart
Bekijk hier voor de volledige programmering