Hollywoodacteur Cary Grant kampte zijn leven lang met een grote existentiële onzekerheid.

‘Everybody wants to be Cary Grant. Even I want to be Cary Grant,’ aldus een quote van Cary Grant in de documentaire Becoming Cary Grant. Het is een charmante grap, typerend voor de wereldberoemde Hollywoodacteur, die gold als het toppunt van klasse, stijl en ingetogen mannelijkheid. Maar de uitspraak onthult ook de grote existentiële onzekerheid waarmee Grant zijn leven lang kampte.

Grant moest namelijk inderdaad Cary Grant worden: hij was geboren als Archie Leach in een arbeidersgezin in een buitenwijk van Bristol. Zijn doorbraak in Hollywood betekende een verlossing van zijn moeilijke jeugd (alcoholistische vader, depressieve moeder), maar aan de andere kant van de oceaan was hij zelden zichzelf. ‘Ik trad de wereld tegemoet met het masker Cary Grant op,’ zegt de stem van Jonathan Pryce, die voorleest uit Grants ongepubliceerde memoires. ‘Die façade had twee kanten. Als ik niet naar buiten kon kijken, hoe konden anderen dan ooit naar binnen kijken?’

Cary Grant en Grace Kelly in To Catch a Thief (1955)

In het begin van zijn carrière was hij vooral het appetijtelijke mansnoepje in screwball comedies als Bringing up Baby (1937) en romantische komedies als The Philadelphia Story (1940), maar later speelde hij ook gelaagde, gekwelde personages. Met name Alfred Hitchcock, eveneens afkomstig uit een Brits arbeidersgezin, herkende de Archie Leach achter Cary Grant en zag iets duisters in de Hollywoodster, getuige de films Suspicion (1941), Notorious (1946), To Catch a Thief (1955) en North by Northwest (1959).

De met filmfragmenten doorspekte documentaire schetst Grants bizarre relatie met zijn moeder – die resulteerde in een achterdochtige houding tegenover vrouwen, hij trouwde vijf keer – en de intensieve lsd-therapie die hij onderging om zijn demonen te verjagen.

Wellicht benijdenswaardig om Cary Grant te zijn dus, maar voor Archie Leach zouden de meesten van ons bedanken.

De documentaire Becoming Cary Grant is op zondag 12 augustus te zien op Canvas, 22:05 - 23.00 uur