Nee, vroeger was heus niet alles beter. Als er ’s avonds niks op tv was, moest je door weer en wind naar de videotheek, die vooral actiefilms met Bruce Willis en komedies met Adam Sandler had liggen. Met een beetje pech at de recorder vervolgens de band op, of zat er een kras op de dvd. En je vergat zo’n film steevast op tijd terug te brengen, met torenhoge boetes als gevolg.
Dan is er met de komst van breedbandinternet veel verbeterd. Dankzij streamingplatforms als Netflix en NPO Start, en onlinevideotheken als Pathé Thuis en Google Play hoef je de deur niet meer uit, nooit meer boetes te betalen en valt er altijd wel iets aardigs te bekijken.
Toch is ook de huidige situatie nog verre van ideaal. Voor de echte filmliefhebber blijft het digitale aanbod te beperkt en versnipperd. Zo’n Pathé of Google biedt vooral mainstreamkost aan en rekent vaak absurd hoge prijzen – een recente blockbuster voor 14,99 euro is geen uitzondering. En Netflix is grillig: de eigen producties zijn zelden echt geslaagd, en titels van externe studio’s komen en gaan met de onvoorspelbaarheid van een stadsbus. Zoek je een bepaalde klassieker of cultfilm? Grote kans dat die überhaupt niet legaal beschikbaar is.
Echt rampzalig wordt het als je wilt bijblijven op seriegebied. Wie alle spraakmakende titels wil volgen, moet zich aanmelden bij een hele rits platforms – Netflix, Videoland, Amazon Prime – en soms zelfs noodgedwongen aanbellen bij de buren. Zo was het laatste seizoen van Game of Thrones in Nederland alleen beschikbaar voor abonnees van kabelexploitant Ziggo, die er dan ook nog voor moesten bijbetalen.
Al met al best begrijpelijk dat veel kijkers de legale markt links laten liggen en zich wenden tot schimmige aanbieders als Popcorn Time en The Pirate Bay. Terwijl dat toch echt geen aanbeveling verdient: naast bedenkelijk en riskant (boetes, virussen) is het vaak een enorm gedoe.