Vijf filmtips voor CinemAsia 2019

, Sofie Bolder

Van dinsdag 5 tot en met zondag 10 maart vindt het CinemAsia Film Festival plaats. In de Amsterdamse theaters Kriterion, LAB111 en Rialto zullen meer dan veertig films uit vijftien landen en regio’s draaien. VPRO Cinema nam een sneak peak en tipt vijf titels.

Dark Figure of Crime (Zuid-Korea, regie: Kim Tae-gyoon)

Kim Hyung-min werkt als rechercheur in Busan op de afdeling drugscriminaliteit als hij per toeval in aanraking komt met Kang Tae-oh, een psychopaat die tot vijftien jaar celstraf is veroordeeld voor de moord op zijn vriendin. Vanuit de gevangenis biecht Kang op dat hij nog veel mensen heeft vermoord: in ruil voor een financiële vergoeding wil hij de details ervan wel aan Kim vertellen. Intelligente misdaadfilm waarin zich over de periode van meerdere jaren een intrigerend kat-en-muisspel tussen agent en moordenaar ontwikkelt. Met fantastisch spel van de twee hoofdrolspelers.

An Elephant Sitting Still (China, regie: Bo Hu)

In 24 uur tijd kruisen de paden van vier mensen: een tienermeisje met een moeilijke relatie met haar moeder, een jongen die wordt gepest op school, een oudere man die door zijn kinderen het huis uit wordt gezet, en een eenzame boef. Ze kennen elkaar niet, maar hebben alle vier het verlangen om naar Manzhouli te vertrekken, waar een olifant onbeweeglijk stil zit, zich niet druk makend om het leven om hem heen. An Elephant Sitting Still toont menselijk emotioneel lijden op een heel persoonlijke manier. De regisseur laat het publiek niet alleen meeleven met de wanhoop van de complexe personages, maar ook met die van hemzelf. Regisseur Bo Hu heeft in 2017 op 27-jarige leeftijd zelfmoord gepleegd. CinemAsia doneert een deel van de opbrengst van de kaartverkoop aan de ouders van Hu Bo als eerbetoon.

Father (Taiwan, regie: Yang Li-chou)

Chen Si-huang is dé meester in budaixi, traditioneel Taiwanees handpoppenspel. Chen doet er alles aan om zijn kennis en techniek door te geven, want hij merkt dat hij te oud wordt. Er zijn geen geheimen van het vak, en Chen zal iedereen die vraagt lesgeven in de kunst van budaixi, maar er zijn weinig geïnteresseerden. De kans is groot dat budaixi in de vergetelheid zal verdwijnen. De documentaire Father is enerzijds een eerbetoon aan de grootmeesters van budaixi. Het is een persoonlijk, bijna aandoenlijk portret van een trotse, maar gekwelde man die niet begrijpt hoe het kan dat zijn leven, budaixi, zo weinig erkenning krijgt in de Taiwanese cultuur. Prachtige performance van de grootmeester zelf aan het einde van de film!

First Night Nerves (Hong Kong, regie: Stanley Kwan)

Twee actrices hebben beide de hoofdrol in de theaterproductie Two Sisters, geschreven en geregisseerd door de transvrouw Ouyang An. Yian Xiuling was met pensioen, maar maakt nu een comeback. Haar tegenspeelster is He Yuwen, als actrice die nu de beste nieuwkomer op het toneel. De twee actrices kunnen niet goed met elkaar overweg, en het on-stage/off-stage drama bouwt zich steeds meer op in een tijd waarin Hong Kong met de dag lijkt te veranderen. Waar Nederland het eerste land is dat het huwelijk voor mensen met hetzelfde geslacht openstelde, is Azië het enige continent op aarde waar nog steeds geen enkel land dit huwelijk erkent. Nu lijkt er eindelijk beweging in te komen en zou Taiwan in 2019 het eerste Aziatische land zijn dat het huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht erkend.

Mixed Match (Canada, regie: Jeff Chiba Stearns)

De ‘hapa’, multiraciale mensen, zijn waarschijnlijk de snelst groeiende groep mensen ter wereld. Maar van een gemengd ras zijn gaat vaak niet alleen om identiteit. In het geval van de documentaire Mixed Match kan het ook een kwestie van leven of dood zijn. Patiënten met een gemengd ras hebben vanwege de complexe samenstelling van hun genen vaak moeite met het vinden van donoren. Afrikaanse en Aziatische etniciteiten zijn al schaars in de databanken, maar profielen met een gemengd ras zijn al helemaal zeldzaam. Voor regisseur Jeff Chiba Stearns is de documentaire ook een persoonlijke zoektocht, omdat hij er na onderzoek achter kwam dat deze biologische kwestie niet alleen impact kan hebben op hemzelf, maar ook op zijn kinderen.

De korte animatiefilm What Are You Anyways? vertelt het persoonlijke verhaal van de regisseur Jeff Chiba Stearns. Hij vertelt over zijn afkomst, half Japans, half blank, en hoe hij deze etniciteit heeft ervaren toen hij opgroeide. Klik op de link om What Are You Anyways? te bekijken.

advertentie