Veel recente meesterwerken zijn tegenwoordig te huren via verschillende streamingdiensten. We tippen twintig ijzersterke komedies, muziekfilms, drama's, documentaires en horrorfilms.

Komedies/satires

De Patrick

Te zien op: CineMember, Picl, Pathé Thuis

Patrick is een grote, vriendelijke reus, die sociaal niet erg handig is en ondanks zijn 39 jaar nog bij zijn ouders woont. Op een nudistencamping. Het leven kabbelt voorbij, totdat ineens Patricks vader overlijdt, er op de camping geld wordt gestolen en Patrick ook nog eens zijn favoriete hamer kwijtraakt. Tragikomedie van tv-regisseur Tim Mielants (Peaky Blinders, Legion) behandelt uiteenlopende thema’s als rouw, authenticiteit en ambitie, maar blijft bovenal boeien door de terloopse humor, stijlvaste regie en de perfect getroffen toon.

Lees ook ons interview met regisseur Tim Mielants: 'Het naakt in mijn film functioneert, omdat het niet functioneel is'

Once upon a Time ... in Hollywood

Te zien op: Pathé Thuis

Hollywood 1969. De klassieke filmster, met gepommadeerd haar en strakke kaaklijn, moet langzaamaan plaatsmaken voor een nieuw type acteur, met lang, smoezelig haar. B-acteur Rick Dalton (DiCaprio) is zo’n klassieke filmheld en heeft het er maar moeilijk mee. Waarom kan hij niet net zo veel succes hebben als zijn buurvrouw, actrice Sharon Tate (Robbie)? Gelukkig blijft zijn vriend en vaste stuntman Cliff Booth (Pitt, kreeg een Oscar voor zijn rol) hem door dik en dun steunen. Uitbundige, caleidoscopische en heerlijke vertelling van Tarantino, waarin hij schaamteloos zijn stokpaardjes berijdt, persoonlijke herinneringen verwerkt, en de geschiedenis naar zijn hand zet. Aangekondigd als de negende van in totaal tien films die Tarantino zegt te gaan maken.

Lees ook ons achtergrondverhaal over de film: 'Terug naar Sharon Tate'

Parasite

Te zien op: CineMember, Cinetree, Pathé Thuis, Picl

Zwarte komedie over armoede in Zuid-Korea. We volgen een arm gezin, waarvan de leden zich een voor een hechten aan een rijk gezin in Seoul. De eigenzinnige en onvoorspelbare film begint grappig, wordt almaar donkerder, en werkt toe naar een explosief einde. Bong (The Host, Okja) mixt een heleboel genres (drama, slapstick, satire, horror), maar slaagt er moeiteloos in daar een soepel geheel van te maken. Extra vermelding voor het vloeiende camerawerk van Hong Kyung-pyo. Glorieuze winnaar van de Gouden Palm op Cannes2019. Bovendien Oscars voor beste film, beste regie, beste script en beste niet-Engelstalige film.

Lees ook ons interview met regisseur Bong Joon-ho: 'Ik weet niet meer wie ik moet haten'

Documentaires

Apollo 11

Te zien op: Pathé Thuis

Op 20 juli 2019 is het 50 jaar geleden dat Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan zette. Wie er destijds geen getuige van was, of het historische mediaspektakel nog eens wil herbeleven, is aan het juiste adres bij dit spannende historische docuverslag van de negendaagse missie in reportagestijl. Een ongekende trip terug in de tijd dankzij de bijzondere beeldkwaliteit van het gerestaureerde archiefmateriaal. Maar dus ook ouderwets heroïsch in zijn reclame voor Amerikaanse werelddominantie. Van kritische bespiegeling is geen sprake.

Diego Maradona

Te zien op: CineMember, Picl, Pathé Thuis

Pakkende documentaire over de Argentijnse voetballer Diego Maradona. Gemaakt in de stijl van Kapadia’s vorige documentaires Senna en Amy, dus minutieus samengesteld en gemonteerd aan de hand van interviews en honderden uren archiefmateriaal, en in dit geval – omdat Maradona in tegenstelling tot Formule1-coureur Ayrton Senna en zangeres Amy Winehouse nog leeft – met commentaar van de maestro zelf. Waarbij Kapadia vooral inzoomt op het winnen van de wereldtitel in Mexico in 1986 en Maradona’s tumultueuze jaren bij de Italiaanse voetbalclub Napoli, die hij in de jaren tachtig vrijwel in zijn eentje twee keer landskampioen wist te maken.

Bekijk ook ons interview met regisseur Asif Kapadia: 'Op het veld was Maradona een bedrieger'

Muziekfilms

Amazing Grace

Te zien op: CineMember, Picl, Pathé Thuis

In 1972 nam Aretha Franklin in een kerk in Los Angeles het gospelalbum Amazing Grace op, waar een recordaantal exemplaren van werd verkocht. Hollywoodregisseur Sydney Pollack maakte er filmopnames van, maar die verdwenen wegens technische problemen in een kluis en werden min of meer vergeten. Pas zo’n veertig jaar later wist muziekproducent Alan Elliott de beelden te restaureren en na wat juridische hobbels kon deze concertfilm in 2018 eindelijk worden uitgebracht. Gelukkig maar, want Franklin, compleet met band en gospelkoor, is in absolute topvorm. De traditionele kerksetting, inclusief swingende dominee, geeft het geheel een zeldzame authenticiteit.

Lees ook ons interview coregisseur Alan Elliott: ‘Voor Aretha was Amazing Grace een artistiek statement'

Beats

Te zien op: CineMember, Pathé Thuis

Energiek en sympathiek in zwart-wit geschoten coming-of-age drama over de twee Schotse vrienden Spanner en Johnno. Spanner is een losbol en Johnno nogal braaf en angstig, en de twee hebben eigenlijk maar weinig gemeen. Behalve hun liefde voor dancemuziek. Het verhaal speelt zich af in 1994, toen de Britse regering de Criminal Justice and Public Order Act uitvaardigde om illegale raves te kunnen aanpakken. Die wet verbood namelijk het laten horen van ‘repetitive beats’ in openbare ruimtes. En natuurlijk willen Spanner en Johnno samen naar zo’n rave.

Lees ook dit artikel van 3voor12: 'De ravefilm die er koste wat kost echt uit moest zien'

Horror/actie/fantasy/magisch-realisme

De beroemde bereninvasie van Sicilië

Te zien op: CineMember, Picl

Geanimeerde fabel over berenkoning Leonzio, die vanuit de bergen naar de mensenwereld gaat, op zoek naar zijn geroofde zoon Tonio. Adaptatie van het gelijknamige, geïllustreerde kinderboek uit 1945 van Dino Buzzati door onder meer de Franse scenarioschrijver Thomas Bidegain (De Rouille et d’Os, The Sisters Brothers). Het resultaat is een kleurrijke allegorie over macht, moed en trouw waarin de wendingen elkaar snel opvolgen. Mattotti’s symbolisme levert ritmische reeksen op met nogal hoekige, gestileerde beren in een fantastische familiefilm die als bespiegeling over de mensheid verwantschap vertoont met het uit dezelfde tijd stammende De Kleine Prins.

Dragged Across Concrete

Te zien op: Pathé Thuis

Derde film van genrevernieuwer S. Craig Zahler, die naam maakte met horrorwestern Bone Tomahawk en de brute misdaadfilm Brawl in Cell Block 99. Ook deze zwartkomische noir pastiche – over een agent van de oude stempel (Mel Gibson) en diens partner (Vince Vaughn), die noodgedwongen de misdaad ingaan – kent z’n episodes van bruut geweld. Maar pas echt meedogenloos is de tijd die Zahler daartussen neemt voor zijn stijfkoppige personages en hun snedige dialogen. Bloedstollend door het zwaard van Damocles dat je continu boven hun hoofden voelt hangen. Muziek komt enkel uit autoradio’s.

J'ai perdu mon corps

Te zien op: CineMember, Pathé Thuis, Picl

Een vlieg bij een uitdijende plas bloed, naast een moeizaam ademende jongeman op de grond. Wat is er gebeurd? Dan een dode hand die tot leven komt, uit een koelkast ontsnapt en de wereld intrekt. In parallelle verhaallijnen komen we meer te weten over de hand, de jongeman en hun gezamenlijke verleden in deze spannende, poëtische, licht surrealistische vertelling over het ontlopen van je lot. Een bitterzoet animatiespeelfilmdebuut dat de verbeeldingskracht prikkelt met bijzonder geluid, perspectief en ritme. Winnaar van de Quinzaine in Cannes2019, naar een verhaal van scenarioschrijver Guillaume Laurant (Amélie).

Midsommar

Te zien op: Pathé Thuis

De opvolger van Ari Asters horrorsensatie Hereditary (2018) liet niet lang op zich wachten. Midsommar is opnieuw een horrorfilm (uit het subgenre folk-horror), waarin alle actie zich afspeelt in het volle dag- én nachtlicht. Groepje Amerikaanse antropologiestudenten gaat namelijk naar het hoge noorden van Zweden om bijzonder midzomernacht ritueel bij te wonen. Dat pakt niet al te best uit voor de meesten, hoewel de reis op vreemde manier wel heilzaam is voor het enige meisje in de groep (een fantastische Florence Pugh), die kampt met grote psychische problemen.

Lees ook ons achtergrondverhaal over de film: 'Eigenzinnige en compromisloze horrorfilm'

Monos

Te zien op: CineMember, Pathé Thuis, Picl

Magisch-realistische oorlogsfilm van de jonge Colombiaanse regisseur Alejandro Landes over een eenheid die diep in de jungle, ver achter het front, een gekidnapte Amerikaanse arts moet bewaken. De eenheid bestaat uit een achttal jongeren, die een film lang vechten, tegen de verveling, met elkaar, en af en toe met de vijand (al houdt Landes bewust in het midden welke groepering we hier precies volgen en wie de vijand is). Meervoudig onderscheiden op festivals. Het prachtige camerawerk is van de Nederlandse cameraman Jasper Wolf.

Lees ook ons interview met de regisseur: 'Er zit veel magie in de fysieke wereld'

Us

Te zien op: Pathé Thuis

De Wilsons gaan op vakantie gaan naar de plek waar de moeder (gespeeld door Lupita Nyong’o uit Black Panther) als klein kind een traumatische ervaring had. Een ongelooflijk slecht idee natuurlijk, want in geen tijd staat een geheel in rode overalls gehuld gezin voor hun deur. Dat er precies zo uitziet als de Wilsons. Opvolger van horrorsensatie Get Out is minder gelaagd – en ook minder geslaagd – dan zijn voorganger, maar het verhaal (waar je achteraf niet te veel over na moet denken) is van begin tot eind onderhoudend en wordt door regisseur Jordan Peele soepel verteld.

Lees ook ons achtergrondverhaal over de film: 'In tegenstelling tot Get Out gaat Us niet over racisme ... en toch weer wel'

Drama's

And then We Danced

Te zien op: Pathé Thuis

Festivalfavoriet over de jongvolwassen Merab uit Tbilisi, Georgië, die al van jongs af aan traint met danspartner Mary voor een plek bij het traditionele Nationaal Georgisch Dansensemble. Maar kort voor de audities duikt de getalenteerde Irakli op: een nieuwe concurrent die bovendien romantische interesse wekt bij Merab. Warmbloedige, klassieke liefdesgeschiedenis waarin wordt getraind, gefeest, gewerkt, gedanst, gegeten en geknokt. Terwijl Merab zijn eigen weg zoekt tussen traditie en moderniteit, strikte discipline en persoonlijke vrijheid. Kracht blijkt niet enkel gelijk aan spijkerhardheid, maar ook aan sensuele zelfexpressie. In Georgië werd de première verstoord door een extreemrechtse groepering.

If Beale Street Could Talk

Te zien op: Pathé Thuis

In Harlem, begin jaren zeventig, ontdekt de negentienjarige Tish dat ze zwanger is van haar iets oudere vriendje Fonny. Dat is op zich geen ramp: het stel is smoorverliefd en wordt thuis voldoende gesteund. Probleem is alleen dat Fonny onschuldig in de bak zit. Regisseur Barry Jenkins bewerkte James Baldwins roman uit 1974 met de tedere blik en poëtische stijl die eerder zijn debuut Moonlight (2016) zo succesvol maakten. Het geheel had wel iets strakker gekund, maar het is makkelijk meeleven met de oprechte, mooi gespeelde personages, en het racismethema blijft pijnlijk actueel. Regina King kreeg een Oscar voor haar fraaie bijrol.

Instinct

Te zien op: CineMember, Cinetree, Pathé Thuis, Picl

Psychologisch drama over de ervaren psycholoog Nicoline (Van Houten), die gaat werken in een tbs-kliniek. Daar mag ze bepalen of Idris (Kenzari), die behandeld wordt voor ‘seksuele delicten met een extreem gewelddadig karakter’, met onbegeleid verlof mag of niet. Sterk regiedebuut van actrice Halina Reijn, waarin ze met de destructieve Nicoline een filmpersonage heeft gecreëerd dat zowel slachtoffer als dader is. Wat getuigt van eigenzinnigheid en lef in tijden van #MeToo. Eerste film van het door Reijn en Van Houten opgerichte productiebedrijf Man Up werd onder meer bekroond op het festival van Locarno en was de openingsfilm van NFF2019.

Bekijk ook ons interview met Halina Reijn en Carice van Houten: 'Er is geen betere muze dan zij. En andersom ook.'

Portrait de la jeune fille en feu

Te zien op: CineMember, Cinetree, Pathé Thuis, Picl

Hartverscheurend en toch ingehouden portret van een ontluikende lesbische liefde. In de achttiende eeuw krijgt de jonge schilder Marianne (Merlant) opdracht een portret te maken van de vurige, eigenzinnige Héloïse (Haenel). Omdat Héloïse weigert te poseren wordt Marianne ingehuurd om ‘Héloïse gezelschap te houden’. Met de bedoeling dat ze overdag goed naar haar kijkt, zodat ze het portret ’s nachts stiekem kan schilderen. Prachtig intense en intieme film over blikken. Van de jonge vrouwen naar elkaar, van de regisseur naar haar acteurs, en van het publiek naar de vrouwen op het scherm. Winnaar van het beste scenario en de Queer Palm op Cannes2019.

Lees ook ons interview met regisseur Céline Sciamma: 'Ik hoop dat het de Wonder Woman voor het arthousepubliek wordt'

Queen of Hearts

Te zien op: CineMember, Cinetree, Picl

Succesvolle advocaat Anne (ijzersterke rol van Trine Dyrholm) heeft het op het eerste gezicht helemaal voor elkaar. Goede baan, leuke man, fijne kinderen. Maar wanneer de zeventienjarige Gustav, zoon uit een eerder huwelijk van haar man, bij ze komt wonen is Anne bereid alles op te geven voor een affaire met hem. Al in de maak voor #MeToo in oktober 2017 viraal ging, en dus ook geen bewuste reactie op of omkering van het clichébeeld van de oudere man die jonge vrouwen en tienermeiden verleidt. Wel gaat Queen of Hearts, net als #MeToo, over macht en onmacht.

Lees ook ons interview met actrice Trine Dyrholm: 'Gustav kan een man zijn, maar ook kwetsbaar als een kind'

So Long, My Son

Te zien op: CineMember, Pathé Thuis, Picl

Deze film beslaat drie decennia en schiet heen en weer in de tijd. Hij is daardoor niet altijd even makkelijk te volgen, maar de oplettende (en volhardende) kijker wordt beloond in dit fraaie melodrama over arbeidersgezin dat wanhopig doorleeft na de dood van hun zoontje. ‘De tijd voor ons stopte lang geleden,’ verzuchten ze jaren na de dood van hun zoon, maar als regisseur Wang ons in deze film iets probeert duidelijk te maken is het wel dat de tijd in China al die tijd niet heeft stilgestaan. Winnaar van twee prijzen op Berlijn 2019 (beste acteur en beste actrice).

Sorry We Missed You

Te zien op: CineMember, Cinetree, Pathé Thuis, Picl

Als geen ander kan Ken Loach (geholpen door vaste scenarioschrijver Paul Laverty) indringende en urgente verhalen vertellen over gewone mensen. In I, Daniel Blake ging dat over een werkloze weduwnaar die vastloopt in het systeem, deze keer gaat het over een heel gezin. Beide ouders werken zich het schompes (hij als pakjesbezorger, zij als zorgverlener), en toch kunnen ze zich financieel nauwelijks redden. En ondertussen hebben ze geen tijd meer voor elkaar, of voor hun twee kinderen. Aangrijpend, levensecht en vlekkeloos geacteerd en geregisseerd.

Bekijk ook ons interview met scenarist Paul Laverty: 'Ik denk dat er heel veel economische ongelijkheid is op dit moment'