Veel bioscopen en filmhuizen sluiten in verband met het coronavirus de deuren. Via streamingsplatform Picl, een samenwerking tussen 21 Nederlandse filmhuizen en de Stichting Nederlandse Filmpromotie, kun je echter een flink aantal bioscoopfilms ook thuis bekijken.

Hoe werkt Picl?
In tegenstelling tot de meeste streamingdiensten betaal je bij Picl per film. Je huurt de film voor een periode van 48 uur. Daarnaast selecteer je voor betaling jouw lokale filmhuis, want een deel van de opbrengsten gaat daarnaar toe. Klik hier voor meer info

Onze filmtips
Uit het aanbod van Picl hebben we twaalf films geselecteerd die recent in de bioscoop zijn uitgebracht en zeer de moeite waard zijn. Bekijk de tips hieronder.

Vijftien filmtips voor Picl

Nieuw: La Belle Époque

Het uitgebluste huwelijk van Victor en Marianne krijgt mogelijk een nieuwe impuls wanneer hij bij een prijzig, maar tot in de puntjes georganiseerd rollenspel zijn eerste ontmoeting met Marianne, in een hippe bar in Lyon in 1974, nog eens over kan doen. Komisch drama van Nicolas Bedos (die ook het scenario schreef) is prettig vilein, zegt ondertussen verstandige dingen over de liefde en ouder worden, en is lang niet zo voorspelbaar als je na bovenstaande plot misschien zou denken.

Lees hier onze uitgebreide recensie van de film

Nieuw: Les misérables

Op de eerste dag van politie-inspecteur Ruiz in de Parijse achterstandswijk Montfermeil – waar Victor Hugo zijn beroemde roman Les misérables situeerde – gaat het gelijk goed mis. Sterke toevoeging aan het Franse banlieue-genre wordt nooit melodramatisch of voorspelbaar, en laat mooi zien hoe makkelijk de vlam in de pan kan slaan in wijken waar onderhuidse spanningen, politiegeweld en armoede de sfeer bepalen. Speelfilmdebuut van de in Mali geboren Ly, die de film deels baseerde op zijn eigen ervaringen. Genomineerd voor de Oscar voor Beste niet-Engelstalige film.

Lees hier meer over de ontstaansgeschiedenis van de film

Nieuw: Mijn Rembrandt

Regisseur Oeke Hoogendijk (Het nieuwe Rijksmuseum) portretteert Rembrandt-eigenaren aan de hand van de portretten die ze bezitten en belicht zo wat Rembrandt vandaag de dag bij ons losmaakt. Een spannende speurtocht met in de hoofdrol onder meer Amsterdams, Frans en Schots ‘oud geld’ naast Amerikaans ‘nieuw geld.’ Van de liefde voor kunst tot ijdelheid en geldingsdrang; niets blijkt de heren-van-een-zekere-stand vreemd. Waarmee Hoogendijk zich een kind van de Hollandse meester betoont, die net als zij de schoonheid in het onvolkomene zag.

Lees ook ons interview met de regisseur: ''Ik had het idee dat ik een buiging moest maken als ik dat schilderij passeerde'

Atlantique

De zeventienjarige, Senegalese Ada, die op het punt staat om uitgehuwelijkt te worden aan de rijke Omar, is eigenlijk verliefd op Souleiman. Ada en Souleiman spreken altijd stiekem af op het strand bij Dakar. Maar dan verschijnt hij opeens niet meer. Zonder het eerst aan Ada te hebben verteld is Souleiman met wat vrienden vertrokken naar Spanje. In een wankel bootje over de Atlantische Oceaan. In haar intrigerende speelfilmdebuut – de eerste film van een zwarte, vrouwelijke regisseur ooit in competitie in Cannes – verweeft regisseur Mati Diop de harde werkelijkheid van Senegal op geheel eigen wijze met een liefdesverhaal en de wereld van geesten.

Lees ook ons interview met regisseur Mati Diop: 'Ik wilde niet naar Afrika kijken door een Westerse bril'

A White, White Day

De norse politiechef Ingimundur probeert de dood van zijn vrouw te verwerken (of liever: te vergeten) door een nieuw huis te bouwen en zoveel mogelijk tijd met zijn kleindochter door te brengen. Tot hij begint te vermoeden dat zijn vrouw een jarenlange affaire onderhield met een dorpsgenoot en alle opgekropte emoties uiteindelijk tot uitbarsting komen. Intelligente – en opvallend spannende – karakterstudie vol wonderschone beelden van de IJslandse natuur. Hoofdrolspeler Ingvar Sigurdsson (Of Horses and Men) is fantastisch als alfaman die nooit heeft geleerd om over zijn gevoelens te praten, en daar uiteindelijk de prijs voor betaalt.

Beanpole

Verlangen naar jeugdige onschuld en een nieuw leven staan centraal in deze indrukwekkende, in Leningrad gesitueerde post-oorlogsfilm. Over verpleegster Iya (de ‘bonenstaak’ uit de titel), die door haar oorlogservaringen lijdt aan catatonie. En haar uit het leger teruggekeerde hartsvriendin Masha, die een kind als houvast wil. Regisseur Kantemir Balagov (Tesnota), leerling van de Russische grootmeester Aleksandr Sokoerov, werd in Cannes dubbel bekroond voor zijn beklemmende relatiedrama. Waarin hij accenten legt in bloedrood en gifgroen, en waarin het leven in Leningrad oogt als vergeeld papier.

Citizen K

De burger op wie in de titel gedoeld wordt is de Rus Mikhail Khodorkvsky (Chodorkovski in het Nederlands); een van de zeven oligarchen die halverwege de jaren negentig veel politieke macht hadden in Rusland en begin 2000 vrijwel allemaal door president Poetin aan de kant werden geschoven. Chodorkovski – een uitgesproken tegenstander van Poetin – verdween zelfs voor acht jaar achter de tralies. Alex Gibney, die eerder documentaires maakte over onder meer Enron, Scientology en Lance Armstrong, geeft aan de hand van Chodorkovski’s levensverhaal in Citizen K een buitengewoon interessant inkijkje in de recente, turbulente geschiedenis van Rusland.

Lees ook ons interview met Michail Chodorkovski: 'Ik heb aan de goede en slechte kant gestaan'

Deerskin

De Franse absurdist Quentin Dupieux, ook bekend als muzikant Mr. Oizo, maakte furore met surrealistische films over een moordzuchtige autoband (Rubber), een man die op zoek gaat naar zijn hond (Wrong) en een regisseur die binnen 48 uur de beste schreeuw voor zijn horrordebuut moet vinden (Realité). De plot van Deerskin is zo mogelijk nog vreemder: een man raakt zo geobsedeerd door zijn nieuwe hertenleren jas dat hij zijn hele leven – en dat van vele anderen – overhoopgooit. Gortdroge, inktzwarte en verrassend bloederige komedie, met briljant spel van Jean Dujardin en Adèle Haenel.

Drama Girl

‘Een documentaire waarin we een fictiefilm maken die gebaseerd is op mijn leven.’ Aldus het uitgangspunt van het fascinerende docudrama Drama Girl, waarin danseres en kunstenaar Leyla de Muynck zélf scènes uit haar eigen leven naspeelt. Dat levert een intrigerend psychologisch experiment op, waarbij de grenzen tussen fictie en realiteit meer dan eens vertroebelen. Vooral in de scènes met haar (fictieve) ouders (gespeeld door topacteurs Pierre Bokma en Elsie de Brauw) voelt de film daardoor bij vlagen aan als verkapte therapiesessie.

Beluister ook ons gesprek met hoofdrolspeler Leyla de Muynck tijdens IFFR2020

For Sama

Met prijzen overladen documentaire (waaronder de VPRO IDFA Audience Award in 2019) waarin de Syrische burgerjournalist Waad Al-Kateab van binnenuit laat zien hoe Assad, met hulp van Russische bommenwerpers, het verzet in rebellenbolwerk Aleppo probeerde te breken. Al-Kateabs persoonlijke verslag begint in 2011, wanneer ze pas achttien jaar is, en eindigt op 21 december 2016, wanneer ze met haar man en pasgeboren dochter Sama gedwongen wordt Aleppo te verlaten. In voice over zegt ze tegen haar dochter: ‘Sama, zal je je Aleppo kunnen herinneren? Zal je mij verwijten dat ik bleef? Of zal je me verwijten dat we nu gaan?’ Aangrijpend.

Honeyland

De ongetrouwde bijenhoudster Hatidze woont in een verlaten dorp in Noord-Macedonië, waar ze haar zieke, oude moeder verzorgt en leeft van de verkoop van honing. De delicate harmonie met de wilde bijen wordt echter verstoord als een gezin met een kudde koeien en eigen bijenvolken in het dorp neerstrijkt. Een actuele parabel van epische proporties over eenvoudig in balans leven met je omgeving, tegenover chaos, die wordt aangewakkerd door zelfoverschatting en exploitatie. Gloedvol, zoetzuur, scherp observerend documentaire-debuut, dat al een scheepslading festivalprijzen won en genomineerd werd voor een Oscar.

Papicha

In het door aanslagen geteisterde Algiers van de jaren negentig organiseert Nedjma, een achttienjarige studente, een modeshow als protest tegen het opkomende fundamentalisme. Dit energieke, politiek geëngageerde speelfilmdebuut komt niet altijd even subtiel uit de hoek, maar overtuigt door de vaart en de sensualiteit die van het doek spat. Dankzij een betrokken camera, ritmische montage en een eclectische soundtrack met onder meer Get up van Technotronic. Als er al een female gaze bestaat, dan is deze film er een bevlogen voorbeeld van.

Muidhond

Deze Vlaamse verfilming van de Nederlandse roman van Inge Schilperoord vraagt nogal wat van de kijker: sympathie voor een pedoseksueel. Schuwe twintiger Jonathan (knappe rol van Tijmen Govaerts) is beschuldigd van kindermisbruik maar mag de gevangenis uit wegens gebrek aan bewijs. Thuis bij zijn moeder, in een deprimerend appartementje aan de kust, probeert hij zijn leven op de rit te krijgen, wat wordt bemoeilijkt door een tienjarig buurmeisje dat toenadering zoekt. Regisseur Patrice Toye (Rosie) houdt het drama aangenaam klein terwijl ze de ongemakkelijke spanning steeds verder opvoert – onverschrokken, maar ook met veel tact en mededogen.

Bekijk ook ons interview met regisseur Patrice Toye en schrijver Inge Schilperoord

System Crasher

Aangrijpend drama over de negenjarige Benni, die in het Duitse jeugdzorgsysteem van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Haar moeder kan niet voor haar zorgen, ze maakt ruzie in elke zorginstelling en hulpverleners hebben geen idee wat ze met haar aan moeten. Haar laatste hoop is een begeleider die er onconventionele methoden op nahoudt. Het levert een hartverscheurend portret op van een ‘probleemkind’ tegen wil en dank, met een fantastische hoofdrol van Helena Zengel als Benni. Winnaar van twee prijzen op het filmfestival van Berlijn in 2019.

Lees ook ons achtergrondverhaal over de film: 'Verdwaald in het zorgdoolhof'

The Wild Goose Lake

Mooie mix van melodrama, gangsterfilm en film noir, over bendeleider Zenong Zhou, die op de vlucht is voor zowel de politie als rivaliserende gangsters. Hij wordt bij zijn vlucht – de film is in feite een lange achtervolging – geholpen door femme fatale Aiai Liu, die zelf ook op de vlucht is, maar dan voor het machismo van de mannenwereld waarin ze leeft. Regisseur Yi'nan Diao (Black Coal, Thin Ice) maakt het de kijker met zijn springerige montage en elliptische vertelstijl niet altijd even makkelijk, maar volhouden loont, want de sfeer in de film is belangrijker dan de plot en The Wild Goose Lake zit vol prachtige actiesequenties.

Lees ook ons interview met Yi'nan Diao: ‘Ik wilde een film maken die zich vrijwel volledig afspeelt in het donker’