Young Adults

De Bankzitter: Now is Good

, Martin ten Broek

Vrijdag komt Now is Good op tv, een film over een vijftienjarig meisje dat een probleem op haar eigen manier wil oplossen.

Young Adults zijn te beklagen, het is een lastige levensfase. De jongens moeten groot en sterk zijn, en stoer, maar niet té stoer, want dan krijgen ze problemen met hun ouders, en ook moeten ze een minimum aan gevoeligheid ontwikkelen, want dat vinden meiden leuk. Meiden hoeven niet zo nodig stoer te zijn, wat misschien wel een nadeel is, want stoerheid kan je ook ergens doorheen slepen.

Er zijn de nodige problemen om overwonnen te worden. Zo is in Un amour de jeunesse (zaterdag, 23.45 uur, NPO 2) de vijftienjarige Française Camille volledig ontroostbaar als de iets oudere Sullivan naar Latijns Amerika verkast. En in La vie d'Adèle (vrijdag, 22.55 uur, NPO 2) wordt de zeventienjarige Adèle volledig overrompeld door haar liefde voor de blauwharige, wereldwijze Emma. De liefdesrelatie tussen die twee wordt bijna schokkend intens in beeld gebracht, wat voor de hoofdrolspeelsters een nogal traumatische ervaring bleek te zijn geweest. Niettemin is La vie d'Adèle een prachtige film, die nog lang nadreunt.

Iets minder heftig is Now is Good (vrijdag, 23.30 uur, Eén), en dat terwijl de vijftienjarige Tessa een nóg groter probleem heeft: ze heeft terminale kanker. Omdat ze de laatste periode van haar leven niet ziek wil zijn door chemotherapie, neemt ze voor lief dat ze zonder die misselijkmakende medicijnen iets korter zal leven. Zo kan ze nog enigszins fit haar bucket list afwerken. Haar gescheiden moeder komt niet opdraven op belangrijke afspraken, haar vader stort zich op voedingsadviezen op internet. Tessa maakt het niet uit. Ze wil vooral niet zielig gevonden worden. Dan ontmoet ze haar knappe buurjongen.

De cruciale vraag bij een dergelijk gegeven wordt dan: is de film sentimenteel, of ontroerend? Ligt er een beetje aan wie kijkt. Voor young adults, de doelgroep, is de film een fijn sentimentele snotterfilm. Voor hun ouders is het een mooi, interessant, redelijk ingetogen drama, over loslaten in de meest definieve vorm. Die ingetogenheid kan op het conto worden geschreven van de Britse regisseur Ol Parker (The Best Exotic Marigold Hotel), die kon beschikken over sterke acteurs als Paddy Considine (de regisseur van Tyrannosaur) en Olivia Williams (de lerares uit An Education) die zeer bekwaam de iets te bezorgde vader en de onhandige moeder spelen. En hoofdrolspeelster Dakota Fanning (Brimstone) is prima.

En wie het toch wat minder ingetogen wil hebben kan altijd nog naar al die Franse jongedames kijken.

Now is Good, vrijdag, 23.30 uur, VRT Eén
Un amour de jeunesse, zaterdag, 23.45 uur, NPO 2
La vie d'Adèle, vrijdag, 22.55 uur, NPO 2