Retrohorror

De Bankzitter: Salem's Lot

, Rick de Gier

We blijven nog even in de geest van Halloween: zaterdag komt Salem’s Lot op tv, een lekker ouderwets enge Stephen King-verfilming.

Ik zal vast niet de enige zijn die de afgelopen dagen het tweede seizoen van Stranger Things heeft gebinged (oordeel: iets minder goed dan seizoen één maar wel weer erg vermakelijk) en nu opeens veel zin heeft om oude Stephen King-verfilmingen te bekijken. Want de verwijzingen waren weer niet van de lucht.

Een heel geschikte kandidaat is Salem’s Lot, een vierdelige miniserie uit 1979, waarvan zaterdag de eerste twee delen worden uitgezonden op SBS 9 (volgende week volgen de laatste twee). Gebaseerd op Kings tweede roman uit 1975, over een gemoedelijk dorpje dat een broeinest voor vampiers blijkt te zijn. En geregisseerd door Tobe Hooper, bekend van The Texas Chainsaw Massacre en Poltergeist.

Net als bijvoorbeeld Stand by Me, Carrie en It, is Salem’s Lot duidelijk van invloed geweest op Stranger Things. Neem bijvoorbeeld de scène waarin twee puberjochies (met die typische foute kapsels van destijds) in het donker zijn verdwaald en tussen het uilengeroep tegen elkaar opmerken: ‘Misschien hadden we niet door het bos naar huis moeten lopen…’

Omdat de Amerikaanse tv-politie in 1979 nog strikte regels hanteerde over geweld, seks en grove taal, blijft Salem’s Lot opvallend kuis, wat het retrohorrorgevoel nog eens versterkt. Daarmee is echter niet gezegd dat de film niet eng is; de spanning wordt traag maar vakkundig opgebouwd. In 2004 verscheen een tweede tv-bewerking met Rob Lowe, waarin het bloed rianter vloeit, maar die haalt het qua spanning niet bij deze klassieker.

Wie na Salem’s Lot de smaak te pakken heeft zit trouwens goed, want er werden nog nooit zoveel Stephen King-bewerkingen gemaakt als nu. Alleen al dit jaar verschenen de bioscoopfilms The Dark Tower en It, de Netflix-films Gerald's Game en 1922 en de series The Mist en Mr. Mercedes

En jawel, volgens King zelf is er ook alweer een nieuwe versie van Salem’s Lot in de maak. (Lees er meer over in dit mooie interview op Vulture)