De redactie van VPRO Cinema selecteerde de beste jeugdfilms op Netflix. Meer onder meer fantastische animatiefilms uit Amerika en Europa, prachtige Nederlandse familiefilms en klassieke sprookjes.

Geschikt voor alle leeftijden

Brammetje Baas

Brammetje Baas (Coen van Overdam) is een zevenjarige jongen met bengelbenen en een levendige fantasie die zich verheugt op groep drie, waar hij Chinees hoopt te leren. Maar als hij daar op meester P. Vis (Rene Groothof) stuit, raakt die hoop snel vervlogen. Brammetje Baas, geschreven door Tamara Bos, is een fijne familiefilm, met gelaagde personages als belangrijkste troef. Brammetjes fantasiewereld krijgt gestalte door collageachtige animaties, mooie geluidseffecten en een voice-over waarin Bram zijn gedachtewereld soms iets te perfect weet te verwoorden.

Eighth Grade

Zelden was een filmpuber zo levensecht en aandoenlijk als de dertienjarige Kayla in dit Amerikaanse indiedrama. Actrice Elsie Fisher speelt buitengewoon naturel en was tijdens het filmen – hoe verfrissend – werkelijk dertien, met puistjes en al. We volgen Kayla tijdens haar laatste week van ‘middle school’. Terwijl ze vlogs opneemt, een feestje bezoekt en met haar alleenstaande vader communiceert, is haar ongemak zo invoelbaar dat Eighth Grade soms wel een griezelfilm lijkt. Gelukkig observeert debuterend regisseur Bo Burnham steeds met veel empathie. Verplichte kost voor snapchattieners én hun ouders.

Minoes

Poes Minoes uit de Emmalaan snapt niet waarom ze er plots uitziet als een een charmante jongedame (Carice Van Houten). Het is raar, maar het heeft ook voordelen. Bevriende katten vertellen haar bijvoorbeeld mensengeheimen, waarmee ze de sympathieke, stuntelige journalist Tibbe (Theo Maassen) helpt, in ruil voor eten en een slaapplaats. Er zit ook een tip tussen over de onfrisse zaakjes van schurkachtige industrieel en kattenhater Ellemeet (Pierre Bokma). Erg leuke verfilming van een scenario van Burny Bos naar het boek van Annie M.G. Schmidt. Gouden Kalveren voor de film en voor Van Houten.

Ratatouille

Deze achtste lange animatiefilm van Pixar gaat over de jonge rat Rémy die ervan droomt chef-kok te worden in een toprestaurant in Parijs. De uiterst aaibare Rémy krijgt een beetje hulp van de voorzienigheid. Hij belandt in het voormalige 5-sterrenrestaurant van zijn grote voorbeeld, de overleden topkok Gusteau, waar hij een monsterverbond sluit met het talentloze maar ambitieuze keukenhulpje Linguini. Ratatouille wervelt en bruist in alle opzichten. Niet alleen het technisch meesterschap maakt indruk, de film combineert op superieure wijze ernst en leut. Het verhaal is gelaagd en biedt topvermaak voor alle leeftijden.

Solan en Ludwig en de sneeuwmachine

Een sneeuwkanon met een knop voor 'Nieuwe IJstijd', wat kan daar nou misgaan? Heel wat, want het dorp van eend Solan en egel Ludwig raakt totaal bedolven onder meters sneeuw. Ze wilden allemaal een witte kerst, maar de lokale krantenbaas zette het kanon veel te hard en nu is het aan het aaibare Noorse titelduo om hun wereldje te redden. Het betekende lange rijen voor de bioscoop in thuisland Noorwegen, voor deze alleraardigste stopmotion poppenfilm. Goeddeels gemaakt met de computer, zonder al te veel verlies van de aloude poppencharme.

Geschikt voor 6+

De Boskampi's

'Hé, heb je het tegen mij?!' De 'eerste Nederlandse gangsterfilm voor kinderen' begint sterk met de verhollandsing van een van de befaamdste oneliners uit de Amerikaanse filmgeschiedenis. Puber Rik Boskamp meet zichzelf en zijn onhandige vader Paul na hun verhuizing een nieuw imago aan als de maffiose Boskampi's, om pestkoppen af te schrikken. Regisseur Toonen vermengt elementen uit zijn actiekomedie Black Out en kinderfilm Dik Trom tot een vrolijk, geestig geheel, vol verwijzingen naar klassieke misdaadfilms. Dat de verwikkelingen op den duur wat repetitief worden, is overkomelijk.

The Dark Crystal

Dankzij de stralen van het Grote Kristal, dat veilig opgeborgen ligt in een streng bewaakt kasteel, leven de Gelflings in een wereld van welvaart en vrede. Dan laat een aardbeving het kristal barsten en vallen de wrede Skekses binnen en moet de jonge Jen op zoek naar een scherf die de wereld kan redden. Een sprookjesachtige avonturenfilm, van de makers van de Muppet Show. Mooi vormgegeven, met snufjes Tolkien en Star Wars, alles gesitueerd in een fantasierijke, soms onkarakteristiek duistere, poppenwereld.

Dhanak

De tienjarige Pari heeft haar blinde broertje Chotu beloofd dat hij voor zijn negende verjaardag weer zal kunnen zien. Als ze hoort dat haar favoriete acteur Shah Rukh Khan, wiens stichting oogoperaties voor kinderen financiert, 300 kilometer verderop een film aan maken is twijfelt ze dan ook geen moment. Samen beginnen ze te voet aan de avontuurlijke reis, die hen in contact brengt met talloze eigenaardige figuren. Hartverwarmend muzikaal sprookje uit India, op het filmfestival van Berlijn bekroond met de Kristallen Beer voor beste kinderfilm. 

Hoe tem je een draak? / How to Train Your Dragon

Het dorpje van de jonge Viking Hiccup wordt regelmatig geteisterd door draken, daarom krijgen alle kinderen uit het dorp les in drakendoden. De onhandige Hiccup is er niet erg goed in. Op een dag sluit hij, min of meer per ongeluk, vriendschap met een gewonde draak. Dat beest blijkt zo kwaad nog niet. Maar hoe legt hij dat uit aan zijn stoere, drakendodende vader? Bijzonder charmante jeugdfilm, met humor, vrolijke personages en volop actie en spanning werd genomineerd voor een Oscar.

De GVR / The BFG

Verfilming van Roald Dahls beroemde verhaal over het Britse weesmeisje Sophie en de vriendschap die ze sluit met een grote vriendelijke reus. Vriendelijk, omdat hij in tegenstelling tot de andere (en veel grotere) reuzen weigert kinderen op te eten. Dromerige, filosofische en soms een beetje kabbelende jeugdfilm, maar altijd onderhoudend. En, zoals we van regisseur Spielberg gewend zijn, met veel visuele flair verteld. De jonge actrice Ruby Barnhill is goed gecast als Sophie, maar de meesterzet is acteur Mark Rylance - begin 2016 nog Oscarwinnaar voor zijn bijrol in Spielbergs spionnenthriller Bridge of Spies - als BFG, de Big Friendly Giant uit de titel.

Klaus

De kans is groot dat je Klaus vanaf nu ieder jaar in december kijkt. Vanaf het eerste moment voelt het als een kerstklassieker, ook vanwege de animatiestijl die doet denken aan de handgetekende stijl van vroeger. Klaus gaat over Jesper, een rijkeluiszoontje die door zijn vader naar een afgelegen dorp wordt gestuurd om het postkantoor te runnen. De locals zijn echter te druk met hun eeuwenlange vete om post te versturen. Pas als Jesper een oude, bebaarde timmerman in het bos ontdekt, met een schuur vol speelgoed, weet hij het tij te keren.

De kleine prins

Verfilming van het wereldberoemde boekje De kleine prins is geslaagd juist omdat het geen letterlijke verfilming is, maar een vernuftige raamvertelling. Waarin een oude piloot in een fantasieloze, grijze wereld op zoek is naar iemand aan wie hij het verhaal van de kleine prins kan vertellen. Die vindt hij als een klein meisje en haar moeder naast hem komen wonen. Moderne computeranimatie wordt afgewisseld met ouderwetse stop-motion, wat wonderwel werkt.

Kung Fu Panda

Een geanimeerde Chinese panda met een passie voor kungfu schopt het op wonderlijke wijze tot een vervaarlijke krijger die wellicht de lokale bruut kan verslaan. Studio DreamWorks (Shrek) werkte vier jaar aan het meesterlijk gedetailleerde tekenwerk. De lollige insteek en de klassieke geloof-in-jezelfverhaallijn werken uitstekend en het eindresultaat werd beloond met overwegend lovende kritieken en een slordige half miljard euro omzet.

Meester Kikker

De meester van Sita heeft een geheim: af en toe verandert hij in een kikker. Hij hoeft maar aan zo'n beest te denken en het kan al misgaan. Als de school een gemene nieuwe directeur krijgt met de veelzeggende achternaam Stork, loopt de meester serieus gevaar. Het geestige kinderboek van Paul van Loon (Dolfje Weerwolfje) werd door regisseur Anna van der Heide (Brammetje Baas) bewerkt tot een vrolijke, pretentieloze familiefilm vol oer-Hollandse decors. Dat het scenario soms wat rammelt valt dankzij de enthousiaste hoofdrolspelers nauwelijks op.

Paddington

Ruim vijftig jaar na verschijning van het eerste boek over Paddington, van schrijver Michael Bond, krijgt het oer-Britse beertje een eigen film - een combinatie van 'live action' en computeranimatie. En zowaar: die film is hartstikke leuk. De vriendelijke maar onhandige beer (met stem van Ben Whishaw) reist van 'donker Peru' naar Londen en wordt daar opgenomen door de familie Brown. Intussen wordt hij achternagezeten door een snode dierenopzetter (Nicole Kidman). Regisseur en coscenarist King treft precies de juiste toon, met veel warmte, vrolijk absurdisme en visueel vernuft.

De Piraten! Alle buitenbeentjes aan dek

In The Pirates!, geregisseerd door Aardman-oprichter Peter Lord en Jeff Newitt, doet een klungelige piratenkapitein voor de zoveelste keer mee aan de Piraat van het Jaar-verkiezing. Zijn kansen zijn opnieuw nihil, maar dan stuit hij op Charles Darwin en zijn Beagle. Wat volgt is een hilarische rollercoaster vol kleine, vileine grapjes en anachronismen, absurdistische situaties en wonderlijke ontmoetingen. De stop-motion klei-animatie is geweldig, en ondanks de ogen als pingpongballetjes weten de Piratenkapitein en zijn bemanning nog te emotioneren ook.

De prinses en de kikker

Disney grijpt terug op het gouden tijdperk van de animatiestudio met dit warmbloedige, handgetekende avontuur over een meisje dat in de jaren twintig in New Orleans opgroeit. Tiana, die droomt van een eigen restaurant, kust op een dag een kikker. Helaas, hij wordt geen prins. Erger: zij verandert in een kikker! Klassiek, met liefde voor het oude vak gemaakt sprookje met de juiste ingrediënten: dolle actie, romantiek en maffe sidekicks (in dit geval een druk vuurvliegje). Drie Oscarnominaties, waaronder voor Randy Newmans lied 'Almost There'.

Spider-Man: Into the Spider-Verse

Nóg een film over Marvel-icoon Spider-Man: daar zat eigenlijk niemand op te wachten. Des te verrassender is het dat deze animatiefilm van Sony Pictures Animation, waarin niet Peter Parker maar tiener Miles Morales de hoofdrol vervult, verreweg de beste film over de gemaskerde burgerwacht uit Brooklyn is, en tevens de meest radicale, intelligente, kunstzinnige en revolutionaire superheldenfilm ooit gemaakt. Van de (diverse) stemmencast tot de absurdistische grappen en van het ontroerende vader-zoon thema tot de hallucinerende en adembenemend mooie beelden: vrijwel alles aan Into the Spider-Verse is van grote klasse.

Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit

Na drie korte films hebben uitvinder Wallace en diens zwijgende hond Gromit het tot een lange speelfilm geschopt. Met succes. Hun strijd tegen een monsterlijk konijn is even absurd als aanstekelijk. Hulde voor de makers die niet kozen voor computer-animatie maar voor het monnikenwerk van klei-animatie, zodat ze genoegen moesten nemen met een productie van drie seconden film per dag. Maar het resultaat mocht er zijn: vegetarische Hitchcock, vriendelijke horror, een komedie van het zeldzame soort dat werkelijk geschikt is voor alle leeftijden.

Geschikt voor 9+

Belle & Sebastiaan

Globetrotter en verkenner van woeste natuurlandschappen Nicolas Vanier waagt zich met succes aan een vrije adaptatie van het klassieke kinder-/jeugdboek uit 1965 van Cécile Aubry. Het is 1943 en de nazi's zijn overal, ook in de Franse Alpen waar de zesjarige weesjongen Sébastien in een pleeggezin opgroeit. Een 'beest' maakt bovendien de omgeving onveilig en verslindt schapen. Dan doet Sébastien een bijzondere ontdekking. In deze sterk geregisseerde en gespeelde bioscoopfilm komt Vaniers zin voor weidse panorama's tot uiting in de fraaie fotografie.

De griezelbus

De elfjarige Onnoval is een buitenbeentje op school. Hij wordt gepest, om zijn uiterlijk, maar vooral omdat hij romantische gedichten en griezelverhalen schrijft. Tijdens een schoolreis in een horrorpark lijken zijn verzinsels tot leven te komen. Pieter Kuijpers (Van God los, Riphagen) toont zich in deze griezelfilm voor de jeugd opnieuw een effectief regisseur. De griezelbus is leuk en redelijk spannend. Gebaseerd op de boeken van Paul van Loon, iets enger dan de verfilming van diens Dolfje Weerwolfje. Willem Nijholt mag lekker los gaan als vampiergraaf Vlapono.

Geschikt voor 12+

The Breadwinner

De elfjarige Parvana woont met haar vader, moeder, oudere zus en jongere broertje in Kabul. Ze helpt haar vader, een voormalige leraar, op de markt zijn spullen en zijn diensten te verkopen. Het leven is zwaar, vooral omdat de Taliban er genoegen in lijken te scheppen om voor iedereen het leven zo moeilijk mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door vader vanwege een kleinigheid in het gevang te werpen. Sterke en aangrijpende animatiefilm, niet geschikt voor al te jonge kijkers, waarin de zware thematiek wordt verbeeld in de prachtige tekenstijl. Oscarnominatie voor beste animatiefilm.

The Boy Who Harnessed the Wind

Verfrissend: een film voor een breed publiek, gesitueerd in Afrika, met alleen maar donkere acteurs. Dit regiedebuut van de Nigeriaans-Britse acteur Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave) is gebaseerd op de gelijknamige, autobiografische roman van William Kamkwamba. Het verhaal, over een puber uit Malawi die een plan bedenkt om zijn dorp te redden van de hongerdood, wordt geduldig en zonder opsmuk verteld, met alle ruimte voor de sympathieke, overtuigend gespeelde personages. Het slot wordt al min of meer verklapt in de titel, maar is evengoed hartverwarmend.

The Princess Bride

Een grootvader bezoekt zijn zieke kleinzoon en wil hem voorlezen uit een boek waarin onder andere gezoend wordt. 'Saai,' vindt de jongen. 'Niet in dit boek,' antwoordt opa. Dan ontvouwt zich een sprankelend sprookje over een jonge vrouw (Robin Wright) die niet meer in liefde gelooft nadat de man van haar dromen vermist is geraakt op zee. Als ze gekidnapped wordt ontmoet ze talloze ongewone sprookjesfiguren. De film heeft veel te bieden: een originele kijk op het genre, enthousiaste acteurs en een leuk verhaal voor jong en oud. De soundtrack is van Dire Straits-zanger Mark Knopfler.

Now Is Good

Het engelachtige voorkomen van actrice Dakota Fanning (1994), haar afwezige oogopslag en zwevende tred, levert het ideale canvas voor een drama rond een tienermeisje met terminale kanker. En terwijl haar personage Tessa lichamelijk aftakelt en geestelijk een onnavolgbare vlucht maakt, proberen haar naasten ieder voor zich de (of een) band met haar te bestendigen, waaronder vader en moeder (Paddy Considine, Olivia Williams), een vriend en een vriendin, en lest best haar kleine broertje. De verliefde camera zit Fanning dicht op de huid, en de film is sterk gestileerd, maar de inhoud compenseert de vorm ruimschoots.

Meer filmtips voor Netflix