Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste films op Netflix. Met ditmaal onder meer Audrey Hepburn in klassieker Breakfast at Tiffany's en de Amerikaanse neo-noir Sweet Virginia.

The Adjustment Bureau

Veelbelovend politicus David Morris (Matt Damon) en danseres Elise Sellas (Emily Blunt) ontmoeten elkaar en raken verliefd. Dan duiken er in hun leven mannen met pakken en gleufhoeden op die er alles aan doen de twee uit elkaar te houden. Intrigerende, slim geschreven thriller rond een onmogelijke liefde, naar een boek van Philip K. Dick, stelt zowel de hoofdpersonages als de kijker de intrigerende vraag: in hoeverre kun je je eigen leven sturen? Spannend om naar te kijken en de hoofdrolspelers blijken mooi bij elkaar te passen.

Angus, Thongs and Perfect Snogging

Georgia woont in een pastelkleurig huis, heeft best leuke ouders en een pluizige kater, Angus genaamd. Verder is ze veertien en verliefd. Tijd voor zoenles! Vrolijke, warme bewerking van Louise Rennisons reeks tienerboeken, door regisseuse Gurinder Chadha die eerder Bend It Like Beckham maakte. De jonge Georgia wordt prima vertolkt door Georgia Groome, in London to Brighton nog een spichtig meisje, nu een heuse tiener. Ze is even beminnelijk wanneer Georgia oprecht verdrietig is over de stommiteiten die ze uithaalt, als wanneer ze naar een feestje verkleed gaat als gevulde olijf.

Breakfast at Tiffany's

Nadat geblokkeerd schrijver Paul Varjak (George Peppard) kennis heeft gemaakt met zijn onderbuurvrouw Holly Golightly, struinen ze de straten van New York af, bezoeken de feestjes van de jetset en tussendoor maakt Varjak kennis met haar kwetsbare kant. Hij valt als een blok voor haar, maar Golightly heeft reserves: 'We belong to nobody, and nobody belongs to us. We don't even belong to each other.' Sprankelende romantische komedie naar een kort verhaal van Truman Capote. Oscarwinnende score van Henri Mancini. Nog steeds is Audrey Hepburn in haar zwarte jurkje prachtig.

Sweet Virginia

Onderkoelde neo-noir gesitueerd in de ijle berglucht van Alaska, waar voormalig rodeo-kampioen Sam (Jon Bernthal) in alle rust een motel runt. Tot vreemdeling Elwood (Christopher Abbott) verschijnt en een gewelddadige reeks gebeurtenissen in gang zet. Met de beheersing van een rodeo-cowboy houdt regisseur Dagg stevig de controle over het Coen Brothers-achtige script van Paul en Benjamin China. En hoewel de film zich soms een tikje doelloos lijkt voort te bewegen, sprankelt het gros van de scènes. Vooral Abbott, balancerend tussen amicaal en gestoord, fascineert mateloos.

The Stranger

Orson Welles' derde film - vijf jaar na Citizen Kane gedraaid - wordt wel z'n minst geslaagde genoemd, maar is niettemin een prettige thriller met fraaie film noir-elementen. Edward G. Robinson speelt een agent van de War Crimes Commission die in de Amerikaanse Midwest op zoek is naar een oorlogsmisdadiger. In het stadje Harper meent hij de man te herkennen die hij zoekt, een alomgerespecteerde geschiedenisleraar. The Stranger is niet alleen spannend maar biedt ook een intrigerend portret van de oud-nazi die op vernuftige wijze de inwoners van Harper, inclusief zijn aanstaande vrouw, een rad voor ogen weet te draaien. Anthony Veiller baseerde zijn scenario op een verhaal van Victor Trivas en Decla Dunning.

Nooit meer onze Netflix-tips missen?

Schrijf je dan nu hier in voor onze Nieuwsbrief en ontvang wekelijks film- en serietips voor Netflix.

Meer film- en serietips voor Netflix

Zoek je nog meer tips voor Netflix? Kijk op deze pagina voor eerdere artikelen in deze serie.