Netflix-tips: Calibre en Romeo + Juliet

Vijf nieuwe filmtips voor Netflix

, Jelle Schot

Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste films op Netflix. Met ditmaal onder meer de Schotse thriller Calibre en Leonardo DiCaprio en Claire Danes in Romeo + Juliet.

Dot 2 Dot

Een introverte lerares verhuist van het noorden van China naar Hongkong en raakt al snel gefascineerd door de punt tot punt-puzzels die op de muren van de metrostations zijn getekend. Ze ontdekt dat de puzzels zijn verbonden met de geschiedenis en ontwikkeling van de metropool. Nostalgische en charmante ode aan Hongkong, waarin regisseur Amos Why inzoomt op de levens van twee inwoners die door het mysterie naar elkaar toe worden getrokken. Opvallend is de sympathieke, warme kant van de miljoenenstad die de film laat zien.

Calibre

Eigenlijk heeft Vaughn niet zo'n zin om te gaan jagen met zijn vriend Marcus. Hij blijft liever bij zijn zwangere verloofde. Maar vooruit: de Schotse Highlands zijn prachtig en in in het dorpje waar ze overnachten is het feest, met veel goede whisky. De volgende ochtend gaan ze met flinke kater en jachtgeweer op pad in het bos. En dan gebeurt er iets vreselijks. Scenarist/regisseur Palmer houdt het simpel: twee jonge mannen, een klein dorpje met rustieke dorpelingen, een ongelukkige samenloop van omstandigheden, bedenkelijke keuzes, veel sfeer, schitterende beelden en prima spel. Beste Britse Film op het Edinburgh International Film Festival.

Now Is Good

Het engelachtige voorkomen van actrice Dakota Fanning (1994), haar afwezige oogopslag en zwevende tred, levert het ideale canvas voor een drama rond een tienermeisje met terminale kanker. En terwijl haar personage Tessa lichamelijk aftakelt en geestelijk een onnavolgbare vlucht maakt, proberen haar naasten ieder voor zich de (of een) band met haar te bestendigen, waaronder vader en moeder (Paddy Considine, Olivia Williams), een vriend en een vriendin, en lest best haar kleine broertje. De verliefde camera zit Fanning dicht op de huid, en de film is sterk gestileerd, maar de inhoud compenseert de vorm ruimschoots.

Romeo + Juliet

Regisseur Baz Luhrmann (Moulin Rouge) verplaatste de welbekende romantische tragedie naar de twintigste eeuw. In Verona Beach wordt het Shakespeariaanse proza nog steeds gebezigd, maar pistolen zijn 'swords' en 'daggers' en een auto is een 'noble executioner'. In de proloog wordt vast vermeld dat Romeo (Leonardo DiCaprio) en Juliet (Claire Danes) het einde niet zullen halen, en dan begint het gedonder. Slow-, fast- en stop-motion leiden de kijker langs geweld, passie, wraak, vergiffenis, (wan)hoop, liefde en dood.

Sin City: A Dame to Kill For

In 2005 verscheen graphic novel-verfilming Sin City, ook gemaakt door Miller en Rodriguez. Bijna tien jaar later herhaalde deze opvolger, zowel prequel als sequel, hetzelfde glorieuze trucje: snoeiharde film noir-actie verpakt in glanzende zwart-wit beelden, met hier en daar een bloedrood accent. En de drie losjes met elkaar verbonden verhaallijnen, die respectievelijk gingen over wraak, wraak en wraak, stonden wederom vooral in functie van de visuele pracht. Weinig verrassingen dus, maar het was allemaal net iets mooier en indrukwekkender dan in deel één.

Nooit meer onze Netflix-tips missen?

Schrijf je dan nu hier in voor onze Nieuwsbrief en ontvang wekelijks film- en serietips voor Netflix.