Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste films op Netflix. Met ditmaal onder meer het Spaanse moeder-dochter drama La enfermedad del domingo en de filmversie van musical Ja zuster, nee zuster.

Bone Tomahawk

In een slaperig prairiestadje wordt Samantha (Lili Simmons) ontvoerd door ‘Troglodytes’, enge kannibalen uit de heuvels. Haar man Arthur (Patrick Wilson) trekt er met sheriff Hunt (Kurt Russel) en nog twee metgezellen op uit om haar te vinden. Debuterend regisseur Zahler houdt de mythische - en zeer bloeddorstige - kannibalen zo lang mogelijk uit beeld en bouwt de spanning op door te focussen op de (sterke) dialogen. Het resultaat is een verrassend geslaagde mix van horror en western.

La enfermedad del domingo

Op een door haar georganiseerd feestje ziet de rijke Anabel een ongenode gast: haar dochter Chiara, die ze drie decennia daarvoor op achtjarige leeftijd verliet. Chiara heeft een verzoek: of Anabel tien dagen met haar door wil brengen? Anabel stemt toe, en dan begint een emotioneel steekspel, waarbij langzaam duidelijk wordt wat Chiara wil. Met de nadruk op langzaam. Regisseur Salazar doseert zijn aanknopingspunten zuinig en neemt voor elk shot uitgebreid de tijd. Wat de toeschouwer gelegenheid geeft om te genieten van prachtige fotografie tegen de achtergrond van de winterse Franse Pyreneën en krachtig spel van twee uitstekende actrices.

Free State of Jones

‘Er is altijd op een andere plaats of in een andere tijd wel iemand andermans neger,’ is de centrale oneliner van dit sociaal onrecht-drama over Newt Knight (Matthew McConaughey), een deserteur uit de zuidelijke staat Mississippi die tijdens de Amerikaanse burgeroorlog vanuit het moeras een eigen legertje opbouwt van weggelopen slaven, deserteurs en kaalgeplukte arme boeren die een eigen vrijstaat uitroepen. Een intrigerend, waargebeurd verhaal, gedragen door aanstekelijke militante vrijdenkerij van de scenarist/regisseur van The Hunger Games. Maar wel erg plomp uitgewerkt met lompe oorlogsgruwelbeelden en oppervlakkige bijfiguren, waardoor het nogal zwaar aangezette spel van McConaughey te weinig weerwerk krijgt.

Ja zuster, nee zuster

Ja zuster, nee zuster bleek goed getimed in een periode waarin nationaal breed werd verlangd naar vroeger. De gelijknamige tv-serie geschreven door Annie M.G. Schmidt stamt uit de veilige, hoopvolle jaren '60. Productiedesigner Vincent de Pater bouwde de hele Primulastraat uit die serie prachtig studio-achtig na en liet daarmee ieder realisme varen. Dat sluit naadloos aan bij de stijl van regisseur Pieter Kramer (Hertenkamp) die zijn uitbundige absurdisme de vrije loop laat, vooral tijdens de klassieke musicalnummers. In Kramers sympathieke Ja zuster-universum is ook plaats voor 'moderne' woorden als breakdancing, homoseksualiteit en buitenlanders.

Silverado

Geslaagde poging van regisseur Lawrence Kasdan (Body Heat, The Big Chill) om de grote western in 1985 weer naar de bioscoop te brengen. Vier door het lot samengebrachte cowboys arriveren in Silverado. Door een reeks gebeurtenissen worden ze gedwongen om het op te nemen tegen een overmacht. Een rolprent vol vaart die geen tijd laat om na te denken over onlogische punten in het scenario. Kasdan vernieuwt het genre niet, maar hij hervat wel op een scherpzinnige manier de authentieke western-mythologie. Eerste belangrijke rol van Kevin Costner.

Nooit meer onze Netflix-tips missen?

Schrijf je dan nu hier in voor onze Nieuwsbrief en ontvang wekelijks film- en serietips voor Netflix.

Meer film- en serietips voor Netflix

Zoek je nog meer tips voor Netflix? Kijk op deze pagina voor eerdere artikelen in deze serie.