Er zijn altijd filmmakers geweest die met succes heen en weer pendelden tussen film en tv, zoals Robert Altman en Barry Levinson. Maar de laatste jaren is de lijst van <i>A-listers</i> die ‘in tv gaan’ enorm gegroeid.
Op tv kunnen filmmakers in alle artistieke vrijheid verhalen vertellen.
Martin Scorsese deed het met Boardwalk Empire,
Gus Van Sant met Boss en
Neil Jordan met The Borgias. Jordan probeerde The Borgias, over de morele
degradatie van de vijftiende-eeuwse dynastie, jarenlang te slijten aan
filmstudio’s – tevergeefs. ‘Hollywood wil dit soort materiaal niet meer,’ aldus
Jordan. ‘Kabel-tv biedt een nieuwe horizon voor regisseurs zoals ik, die houden
van materiaal dat Hollywood te saai vindt. Films maken is heel moeilijk geworden
, echt heel moeilijk. Toen ik begon, kon je zodra het script klaar was snel van
start, nu duurt het eeuwen.’
De betrokkenheid van dit soort
topregisseurs varieert: nadat ze hun handtekening zetten met de pilot blijven ze
meestal aan boord als executive producers. ‘Maar het is meer dan een kwestie
van een regisseur inhuren nadat er een script is,’ zegt Michael Lombardo, hoofd
programmering bij HBO, die aan de wieg stond van Boardwalk Empire. ‘In
toenemende mate kiezen filmregisseurs voor televisie om hun nieuwe projecten te
lanceren. De scheidslijn tussen film- en tv-regisseurs is bijna helemaal
geërodeerd. Als Martin Scorsese een pilot regisseert voor tv en nog steeds een
enorme filmcarrière heeft, gaan filmmakers televisie zien als een omgeving waar
je succesvol kunt werken zonder dat het ook maar iets afdoet aan je succes op
filmgebied.’ Scorsese won vorig jaar een Emmy voor zijn regisseurswerk bij
Boardwalk Empire – daar kun je mee thuiskomen.
Deze week kwam het
nieuws dat ook
Joel en
Ethan Coen ja hebben gezegd tegen tv (als executive producers), voor een
bewerking van hun succesfilm Fargo uit 1996, in afleveringen van elk een uur.
Volgens Deadline is studio MGM bezig zoveel mogelijk van zijn films te laten
bewerken tot tv-series, om nieuwe inkomsten te genereren. Er is groen licht voor
het script van Fargo, maar of er ook echt een serie komt valt nog te bezien: tv
-producenten hebben het tegenwoordig voor het uitkiezen en ook na een pilot kan
een project nog worden afgeblazen - you betcha.
Het
overkwam bijvoorbeeld
Kathryn Bigelow, die met haar film The Hurt Locker in 2010 de eerste
vrouwelijke regisseur in de filmgeschiedenis was die de Oscar won voor beste
regie. Maar haar pilot voor The Miraculous Year, een tv-serie over een familie
uit New York gezien door de ogen van een Broadway-componist, met rollen voor
Susan Sarandon en Eric West, werd door HBO toch afgewezen. Een ander thuis vond
de serie tot nu toe niet.
Ook nieuw op het lijstje cross-overs is
Jodie Foster. Deze maand werd bekend dat zij werkt aan een tv-serie voor
Showtime getiteld Angies’ Body, over een ‘sluwe, sexy’ vrouwelijke maffiabaas.
Het script wordt gepend door Rob Fresco (Heroes). Lijkt erg op het verhaal van
Red Widow trouwens, de Amerikaanse remake van het Nederlandse Penoza, waarin de
vrouw van een gangster het roer overneemt. Alweer twee series waarin vrouwen
domineren – al hadden we van La Foster niets anders verwacht natuurlijk.