Deze week gingen we eindelijk naar de bios voor Gone Girl (aanrader) en zaten we klaar voor de première van overspeldrama The Affair (aanrader). In beide gevallen een strijd tussen man en vrouw, waarin het geheugen een onbetrouwbare factor is.

Over Gone Girl is inmiddels al het nodige geschreven. De thriller van David Fincher is in de ogen van de één een sterk staaltje vrouwenhaat, de ander ziet een weliswaar gruwelijk, maar toch ook feministisch portret. De manier waarop de film met de verschillende perspectieven van man Nick (Ben Affleck) en vrouw Amy (Rosamund Pike) speelt, draagt bij aan de verwarring.

De tiendelige serie The Affair (dit weekend in Amerika gestart) zet die lijn door en daagt ons uit om onszelf en ook ons geheugen eens goed onder de loep te nemen. Zo ontmoeten we als eerste Noah Solloway (Dominic West), een man van middelbare leeftijd te midden van vier kinderen, een vrouw die behalve echtgenoot vooral moeder is, en een afkeurende schoonvader. Noah is niet per se ongelukkig, maar wel rusteloos. Een typisch mannelijke hoofdrol, niet heel anders dan Jimmy McNulty in The Wire (de bekendste rol van West) of dus Nick in Gone Girl. Een klootzak die je wel kunt vergeven.

Als hij vervolgens op vakantie met zijn gezin de jonge, aantrekkelijke serveerster Alison (Ruth Wilson ) ontmoet, dan wil je zo meegaan in zijn verhaal dat zij de verleidster is, de femme fatale. Zoals Noah het vertelt – en hij praat met ons via een bijna film noir-achtige voice-over, vanuit een verhoorkamer ergens in de nabije toekomst – stond hij eigenlijk machteloos.

En dan draait ineens alles om. Halverwege de eerste aflevering schakelen we over naar Alison’s herinneringen. Dat is een wereld van verschil, in kleine en grote details. Gezichtsuitdrukkingen, kledingstukken, ontmoetingen; hier en daar is het allemaal net een beetje anders . Het geheugen is bedrieglijk. En zo blijkt Alison geen verleidster, maar een ernstig getormenteerde vrouw. Net als Amy in Gone Girl heeft ze een andere kant – in dit geval een warmere. Noah is de engerd die zich maar aan haar opdringt. Wat de waarheid is? Die is misschien wel ondergeschikt aan de waarheid die we onszelf vertellen.

Man, vrouw, hoe we elkaar zien en met elkaar omgaan, dat is een actueel thema in een wereld waarin de scheidslijnen tussen de seksen momenteel scherp worden aangezet. Na de schietpartij in Californië door Elliott Rodger, de Twitterbeweging #YesAllWomen, het herclaimen van het woord ‘feminist’ door Beyoncé, en het recente Gamergate, zijn films en series als Gone Girl en The Affair belangrijke onderdelen van het maatschappelijke debat. 'Hij zegt/zij zegt' is niet alleen een interessante plotconstructie, maar een dialoog die we als kijker ook met onszelf en anderen aan moeten gaan.