‘Een plek om naar te ontsnappen,’ zo noemt regisseur Lee Daniels (1959) zijn nieuwe musicalserie Star. In een interview met The New York Times vergelijkt hij de huidige Amerikaanse tijdgeest met de onzekere jaren zestig. ‘Toen hadden mensen ook series als Bewitched nodig.’ Toch zit zijn swingende serie vol met actuele maatschappelijke kwesties, zoals Black Lives Matter, trans-seksualiteit en racisme. Die combinatie van een fantasierijke omgeving en politiek gevoelige issues is een terugkomend thema in zijn werk.
Daniels begon zijn carrière als casting director/manager en groeide uit tot een succesvolle producer. Drie jaar na zijn regiedebuut (Shadowboxer) maakte Daniels de onafhankelijke film Precious. De verfilming van het boek over de veel te zware en analfabete Precious werd een wereldwijd succes. Het leverde de film zes Oscarnominaties op in 2010, waaronder die voor beste regisseur. De waardering voor de film kwam als een verrassing, omdat het verhaal een ongekende hoeveelheid rauwe misère bevat. Zo is de zestienjarige Precious voor de tweede keer zwanger van haar vader, door wie ze al sinds haar jeugd stelselmatig wordt verkracht. Ook door haar moeder wordt ze seksueel, mentaal en fysiek mishandeld. Aan de VPRO Gids vertelde Daniels waarom hij dit thema wilde onderzoeken: ‘Ik zag een kind dat erger mishandeld was dan ik. Ik leed met haar mee, want ik begreep haar. Het is gek. Ik kon het misbruik zelf wel verdragen, ik was sterk, maar het leed van anderen, die kleiner en zwakker zijn dan ik, vind ik bijna onverdraaglijk.’
Op het eerste gezicht staat de film in schril contrast met de successerie Empire, waarvan het derde seizoen nu loopt. Het Shakespeariaanse verhaal over de machtsperikelen van de familie Lyon en hun hiphop-label Empire staat bol van gelikte liedjes en gouden kettingen.