Nieuwe serie op NPO 3: The Pier

Zwoele Spaanse zomerserie van de maker van La casa de papel

, Merel van Ommen

In thrillerserie The Pier slaan de vrouw van én de minnares de handen ineen om erachter te komen waarom hun grote liefde zelfmoord pleegde.

Esther Perel, naast seksuoloog en relatietherapeut ook oud-Zomergast en gastvrouw van de geprezen podcastreeks Where Should We Begin?, vindt dat we overspel niet meer door de traditionele moralistische bril moeten bekijken. In de bestseller The State of Affairs (2017) betoogt ze dat als je een partner kiest, je in feite een verhaal kiest: een scenario waarmee je begint te leven. Maar dat scenario kan, ook na twintig jaar huwelijk, flink gaan wringen; als ik voor een ander verhaal had gekozen, welk (liefdes)leven had ik dan geleid? Volgens Perel is de overspelige niet zozeer zijn of haar partner zat, maar de persoon die hij of zij zelf is geworden. De affaire biedt een plek waar de overspelige weer de mens kan zijn die hij of zij vroeger was. Of die hij of zij óók wil zijn, maar waarvoor thuis geen ruimte is.

Door deze bril bekeken verandert overspel van simpele uitglijer naar voer voor psychologen. En wordt in dat licht ook meteen een geliefd thema voor televisieseries. In de BBC-serie Doctor Foster, geïnspireerd op de Griekse tragedie Medea, vermoedt controlfreak en huisarts dr. Gemma Foster dat haar keurige man een affaire heeft. Het Amerikaanse The Affair benadert overspel vanuit een ander perspectief: als kijker zie je hoe de tweederangsschrijver Noah Sollowa weer inspiratie krijgt voor een nieuwe roman door zijn buitenhuwelijkse relatie met serveerster Allison Bailey. Aan dit rijtje overspeldrama kunnen we nu de zwoele Spaanse zomerserie The Pier (El embarcadero) toevoegen. De serie is gemaakt door Álex Pina, de bedenker van La casa de papel, de op Netflix best bekeken niet-Engelstalige serie. Oscar wordt gespeeld door acteur Álvaro Morte, El Professor in La casa de papel

Het achtdelige eerste seizoen begint met een telefoontje van de politie: Oscar, de echtgenoot van architecte Alejandra heeft zelfmoord gepleegd op een pier in de buurt van Valencia. Verwarring alom, want hoe kan deze man, met een ogenschijnlijk sprookjeshuwelijk, een einde aan zijn leven maken? Hij had toch nog genoeg plannen voor de toekomst? Wie is Oscar eigenlijk? 

Het eerste aanknopingspunt is Oscars turquoise gelakte teennagel – Alejandra ontdekt dat detail als ze zijn lichaam moet identificeren. Het leidt haar naar Verónica: een wietrokende hippie waarmee haar echtgenoot acht jaar een liefdesrelatie onderhield

Een dubbelleven, overspel en een mysterieuze dood. Dat kan klinken als een serie vol clichés. Toch is de broeierige thriller The Pier meer dan de moeite waard. Bijvoorbeeld omdat dit keer nu eens niet de relatie tussen minnares en overspelpleger (of vreemdganger en bedrogene) centraal staat, maar een andere verhouding wordt uitgediept: die tussen de tegenpolen Alejandra en Verónica.

Volgens Esther Perel is het verleidelijke van een affaire vaak niet zozeer die nieuwe partner, maar de ontdekking van je nieuwe ik. The Pier toont dat dat niet alleen van toepassing is op de overspelpleger, maar op alle deelnemers aan de driehoeksverhouding. 

The Pier (El embarcadero) is vanaf zaterdag 20 juli te zien op NPO 3 (20:25-22:10uur)