Netflixserie Skylines: Frankfurt als ultiem decor voor drama

De derde Duitse Netflixserie na Dogs of Berlin en Dark

, MEREL VAN OMMEN

Wie geïnteresseerd is in de relatie tussen hiphop en criminaliteit, doet er goed aan naar de Frankfurter rappers uit Skylines te luisteren.

Bekende en minder bekende hiphopartiesten vertellen in hun rapteksten en interviews zo regelmatig over criminaliteit dat het verband tussen beide een cliché is geworden. Dat ze zijn opgegroeid in huizen waar de junkies overdag langskwamen om drugs te halen. Dat ze als kleuter struikelden over de drugsnaalden op straat. Dat ze als kind mensen neergeschoten hebben zien worden. Dat ze een strafblad hebben. Dat ze vrienden en familie zijn kwijtgeraakt door geweld, gevangenis, verslaving en prostitutie, ondertussen koketterend met hun op dubieuze wijze verkregen Gucci-sneakers, Rolexen, of Lamborghini’s. Wie rap zegt, zegt drugs, seks en geweld. Toch?

Maar wie goed luistert hoort vaak geen simpele verheerlijking, maar shakespeareaanse worstelingen. Thema’s als loyaliteit, verraad, autonomie, macht, hypocrisie en jaloezie buitelen als jonge honden over elkaar heen. Zo is het ook in de nieuwe hiphopserie Skylines, na Dogs of Berlin en Dark de derde Duitse serie die Netflix produceerde. In deze zesdelige reeks raakt de getalenteerde hiphopproducer Jinn (Edin Hasanovic) verwikkeld in de georganiseerde misdaad van Frankfurt am Main. Het is het ultieme decor voor drama: nergens in Duitsland is de kloof tussen arm en rijk groter dan daar. En werkelijk alles draait in Frankfurt om zaken, van de Deutsche Bank-torens tot op straat.

Still uit Skylines

Past niet binnen het hiphopcliché

Zo zien we hoe straatschoffie en producer Jinn wordt gescout door het legendarische hiphoplabel Skyline Records. Skyline biedt hem dan misschien wel de kans zich uit de armoede te rappen, maar niet per se uit de criminaliteit. Hiphop is immers straatverslaggeving. En dat de criminele broer van de eigenaar van het recordlabel zijn deel komt opeisen, helpt ook al niet mee.

Eerlijk is eerlijk, de combinatie Duitse taal en rap is even wennen, omdat het niet binnen het hiphopcliché past. Toch weet Skylines genadeloos te overtuigen met sterke beelden en snelle montage die hand in hand gaan met keiharde beats en in sneltreinvaart uitgesproken raps. Daarnaast hebben de makers er bewust voor gekozen échte rappers als Azzi Memo, Nimo en Olexesh in hun serie te laten meespelen. Met hun acteerdebuut in een kwaliteitsserie lijken zij, net als Jinn, weer een trapje hoger te zijn gestegen op de sociale ladder. Zo blijkt maar weer: in een wereld waar geld en geweld gelijk staat aan macht, is taal uiteindelijk altijd machtiger.