Netflix heeft er een nieuwe serieuze concurrent bij. Vanaf vandaag kunnen kijkers in de VS, Canada en Nederland zien wat Disney+ te bieden heeft.

In Nederland konden we vanaf 12 september al rond de 500 films en 7500 televisieafleveringen bekijken. Dat zijn de bekende Disneyklassiekers en Disney Channel-series, maar ook alles van animatiestudio Pixar, documentaires van National Geographic en de films van Marvel en Star Wars. Met de officiële lancering vandaag komen ook de eerste exclusieve Disney+ Originals beschikbaar, waaronder de langverwachte Star Wars-serie The Mandalorian. Daarover later meer.

Afleveringen bingewatchen à la Netflix kan bij de nieuwe series van Disney+ niet. Daarvan staan alleen de eerste afleveringen online. De volgende komen vrijdag al, maar daarna moet je steeds geduldig een week wachten. Het is een dappere zet in een streaming-klimaat waarin bingen bijna de norm is, omdat het nog maar de vraag is of fans het wachten niet vervelend vinden.

Maar het is ook een strategische beslissing. Want als je eenmaal verslaafd bent aan een serie, moet je langere tijd abonnee blijven om alle afleveringen te kunnen zien. En omdat je net als vroeger een week moet wachten is er meer kans op het water cooler effect, oftewel op kantoor rond de water cooler of het koffieapparaat de laatste aflevering bespreken. Een serie blijft zo langer relevant en je voelt ouderwetse opwinding voor de volgende aflevering. Dat Disney verwacht dat mensen blijven kijken, geeft in ieder geval aan dat ze vertrouwen hebben in de kwaliteit van hun producties.

Still uit de miniserie Forky stelt een vraag

Focus op familie (en fans)

We kennen Disney allemaal van de animatiefilms voor het hele gezin. Niet gek dus dat ze hun imago graag gebruiken om zich te onderscheiden in het oerwoud van streamingdiensten. Disney+ moet dé streamingdienst worden voor gezinnen. En dat is terug te zien aan het aanbod, ook in de films en series die exclusief op het platform te zien zullen zijn.

Forkie stelt een vraag, met in de hoofdrol een geliefd personage uit de meest recente Toy Story-film, is bijvoorbeeld erg geschikt voor kleine kinderen. En High School Musical: The Musical: de serie is dan weer duidelijk voor een tienerdoelgroep gemaakt. Door de aankoop van 21st Century Fox staan ook alle seizoenen van The Simpsons er op en komen er potentieel in een later stadium nog veel meer films en series van Fox bij. 

Maar uit de resultaten van de testperiode in Nederland wordt ook duidelijk dat Disney+ naast gezinnen nog een belangrijke groep aanspreekt: de (super)fans van Marvel en Star Wars. Films die volgens Disney het vaakst als eerst gestreamd werden in de testfase zijn Marvel-films als Captain Marvel en Captain America: The Winter Soldier. En met de eerste live-action Star Wars-serie The Mandalorian hoopt Disney een enorme groep Star Wars-fans aan te spreken. Uit de serie kunnen we ook een goede inschatting maken van waar Disney heen wil met Disney+.

Still uit The Mandalorian

The Mandalorian: nostalgie en originaliteit

The Mandalorian gaat over een naamloze premiejager die een mysterieuze en gevaarlijke opdracht aanneemt. Deze keer geen goede Jedi’s of slechte Sith, maar personages met meer grijstinten. De uitgestrekte vlaktes, kroegen vol ongure types, de soundtrack en het mysterieuze hoofdpersonage zonder naam in de eerste aflevering doen denken aan de spaghettiwesterns van Sergio Leone.

Net als Clint Eastwood in klassiekers als A Fistful of Dollars, moet hoofdrolspeler Pedro Pascal (bekend van Game of Thrones en Narcos) zijn personage vooral fysiek spelen. Zijn gezicht is vooralsnog de hele tijd bedekt met een helm. Het enorme budget van meer dan honderd miljoen dollar (even groot als dat van het laatste seizoen Game of Thrones) zorgt voor fantastische special effects van film-niveau. 

The Mandalorian heeft de sfeer van de oude Star Wars-films, maar durft tevens een nieuw soort verhaal te vertellen waardoor het ook toegankelijk is voor nieuwe kijkers. Rauwer, zonder het kleurrijke te verliezen. Daarmee balanceert het mooi op de rand tussen nostalgie en vernieuwing. En Disney zet met de serie duidelijk de toon voor hun plannen met het streamingplatform: groots en meeslepend.