Peter Beauvais: regie.
Er zijn 16 films gevonden.

Verworrene Bilanzen

1988 | Drama

Duitsland 1988. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Gottfried John, Beatric Kessler, Silke Dornow en Michael Hampe.

Bankaccountant John wordt naar een provinciestadje gestuurd om bij een onderneming de boeken te controleren en de jaarrekening op te stellen. Eenmaal gearriveerd merkt hij dat hij ain een slangenkuil is terecht gekomen. Er hebben zich duistere praktijken voorgedaan die niet aan het daglicht mogen komen en hij krijgt met intrigerende mensen te maken, waarvan hij ontdekt dat ze hem om zijn positie willen uitnutten. Hij stelt zo langzamerhand vast dat zowel de firma als de direkteur met zijn gezin aan de rand van de afgrond staan. De druk op hem wordt teveel en hij zoekt een uitweg uit dit wespennest. Een tijdspasssering die ermee door kan.

Wie kommt das Salz im Meer?

1986 | Drama

Duitsland 1986. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Nicolin Kunz, Siemen Rühaak, Stephan Paryla-Raky, Anna Henkel en Helmut Berger.

Toen Uschi (Kunz) met Rolf (Rühaak) ging trouwen, wist zij in haar hart dat ze eigenlijk niet echt van Rolf hield. Vanaf dat moment ging het langzaam maar zeker bergafwaarts. Uschi nam nog meer verkeerde beslissingen: zoeken naar liefde en genegenheid buiten de huwelijkssponde mislukte net zoals haar huwelijk. Uschi ontdekte op die manier door schade en schande dat geld niet gelukkig maakt. Als ze het zou kunnen overdoen, dan zou ze de fout niet meer maken, maar ze kan de jaren die voorbij gegaan zijn, niet meer terugdraaien. De rollen doen wat ze kunnen, maar ze kunnen de film geen grotere dimensie geven dan dat het bittere en beperkte scenario van Brigitte Schwaiger en regisseur Beauvais hen biedt. Het camerawerk is van Johannes Hollmann.

Rückfälle

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Günter Lamprecht, Veronika Bayer en Johanna Hofer.

Het dramatische leven van een alcoholist.

Glückssucher

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Martin Benrath, Judy Winter, Ilse Strambowski, Bernhard Wicki en Klaus Barner.

Het scenario van Dieter Wellershoff gaat over een auteur die rond de veertig is en zich een een midlifecrisis bevindt. Hij besluit zijn vrouw en kinderen te laten zitten en alleen verder te pionieren. Hij leert een vrouw kennen, die getrouwd is met een rijke man die niets om haar geeft. Ze wil wel een nieuw leven beginnen en de schrijver lijkt haar de geschikte man. Inmiddels was hij uit Duitsland vertrokken naar een Belgische badplaats om over alles na te denken. Als de vrouw aankomt, heeft hij besloten naar huis terug te keren, want Oost, West, thuis best. Hoewel het thema nimmer veroudert, doet dit drama toch ouderwets aan. Let op Wicki in een kleine rol. Het camerawerk is van Peter Kaiser.

Am Wege

1975 | Romantiek, Drama

Duitsland 1975. Romantiek van Peter Beauvais. Met o.a. Sabine Sinjen, Klausjürgen Wussow, Witta Pohl en Rüdiger Vogler.

Trage liefdesgeschiedenis die in een Deens gehucht speelt, waar de komst van een nieuwe rentmeester de hoop doet oplaaien van een weduwe om voor een van haar twee ongehuwde dochters een echtgenoot te vinden. De stationschef smacht naar een nieuwe kameraad, maar inplaats daarvan wordt de nieuwkomer verliefd op de vrouw van de spoorman, die op haar beurt haar gevoelens geheim houdt. Redelijke Heimat-film, die nu eens uit het Noorden komt (en eigenlijk in het buitenland speelt, al is het verschil tussen het Deense vasteland en Duitse Schleswig-Holstein niet erg groot) en niet uit het Alpengebied of het Zwarte Woud in het Zuiden. Het scenario is Susan Schulte. De toen nog redelijk jonge Wussow zou een heel bekend gezicht worden op de Duitse thuisbuis. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Griseldis

1974 | Drama

Duitsland 1974. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Sabine Sinjen, Klaus Barner, Tatjana Iwanow, Marlene Riphahn en Heinz Ulrich.

Sinjen belandt als hoofdrolspeler op slot Treuenfels, waar zij zich als gezelschapsdame moet bezig houden met de dochter van graaf Barner. Sinjen valt echter spoedig voor Barner en vice versa, hoewel de graaf ervan verdacht wordt zijn vrouw te hebben vermoord. De plot lijkt op de intrige van een driestuiverromannetje van Hedwig Courths-Mahler. Jawel: de film is gebaseerd op de gelijknamige roman van... Courths-Mahler (1867-1950), de Duitse schrijfster, die een eindeloze reeks romans op haar naam heeft staan, waarvan alleen in het Duits meer dan twintig miljoen exemplaren werden verkocht. De onbenullige prent is net als haar boek: een sentimentele liefdesidylle, uitgewerkt naar het klassieke feuilleton-procédé van de 19e eeuw.

Im Reservat

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Johana Hofer, Wolfgang Kieling, Rosemarie Fendel, Johannes Schaaf en käte Jaenicke.

Een oude vrouw (Hofer) en haar onderhuurder (Bergmann) - een travestiet op leeftijd - weigeren een woning te verlaten die op de afbraaklijst staat. Een televisie-spel dat het vooral van de hoofdrollen moet hebben. Het camerawerk is van Wolfgang Treu.

Die Deutschstunde

1971 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1971. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Wolfgang Büttner, Edda Seippel, Arno Assmann, Irmgard Först en Jörg Marquardt.

Duitsland in de jaren vlak na WO II. Siggi Jepsen (Weisser) is negentien. Hij zit in een strafinrichting voor moeilijk opvoedbare kinderen. Ze krijgen de opdracht om een opstel te schrijven met het onderwerp `Plicht vervullen schenkt voldoening`. Siggi schrijft en schrijft en schrijft. Hij weet van geen ophouden. Voor het schrijfwerk was geen tijdslimiet gesteld, maar je mag je cel niet eerder uit voordat het af is. Ongerust geworden, gaat men uitzoeken wat Siggi toch beweegt. In flash- backs maken we kennis met Siggi`s vader Jens (Assmann), die politieagent is in het noordelijkste dorpje van Duitsland. Jens is een dienstklopper van het zuiverste water, die iedere opdracht zonder pardon of emoties nauwgezet uitvoert. Dienen onder de nazi`s was een kolfje naar zijn hand. In 1943 ontvangt Jens bevel uit Berlijn om kunstschilder Max Ludwig Nansen (B[KA3]uttner) een `Berufsverbot` op te leggen. Eigenlijk zou de uitvoering van de opdracht Jens zwaar moeten vallen, want hij kent Nansen al sedert zijn jeugd en Nansen redde Jens ooit van de verdrinkingsdood. Niets is minder waar en Nansen weet maar al te goed dat er met deze naziknecht niet te spotten valt. Ook na afloop van de oorlog als Jens na drie maanden terugkeert uit Engelse gevangenschap en weer dorpsdiender wordt, vernietigt hij met voldoening z.g. illegaal gemaakt werk van Nansen. De jonge Siggi begint van zijn vader te walgen en probeert te redden wat er te redden valt. Hij maakt zich daardoor schuldig aan diefstal - het is maar hoe je het ziet. Lenz` aanklacht tegen de `Befehl ist Befehl`-mentaliteit is duidelijk en mooi gebracht en stemt de kijker tot nadenken. De spelers komen geloofwaardig over onder regie van Beauvais, die mag bogen over een lange staat van dienst bij de tv (hij draaide zijn eerste tv-films in 1956). Lenz schreef zelf zijn scenario naar zijn eigen gelijknamige roman, die in 1968 is verschenen toen hij 42 was. Wordt meestal in twee delen uitgezonden. Hoort tot het (Noord) Duitse erfgoed.

Deutschstunde

1971 |

Duitsland 1971. Peter Beauvais. Met o.a. Arno Assmann, Edda Seippel en Wolfgang Büttner.

Duitsland in de jaren vlak na WO II. Siggi Jepsen (Weisser) is negentien. Hij zit in een strafinrichting voor moeilijk opvoedbare kinderen. Ze krijgen de opdracht om een opstel te schrijven met het onderwerp `Plicht vervullen schenkt voldoening`. Siggi schrijft en schrijft en schrijft. Hij weet van geen ophouden. Voor het schrijfwerk was geen tijdslimiet gesteld, maar je mag je cel niet eerder uit voordat het af is. Ongerust geworden, gaat men uitzoeken wat Siggi toch beweegt. In flash- backs maken we kennis met Siggi`s vader Jens (Assmann), die politieagent is in het noordelijkste dorpje van Duitsland. Jens is een dienstklopper van het zuiverste water, die iedere opdracht zonder pardon of emoties nauwgezet uitvoert. Dienen onder de nazi`s was een kolfje naar zijn hand. In 1943 ontvangt Jens bevel uit Berlijn om kunstschilder Max Ludwig Nansen (B[KA3]uttner) een `Berufsverbot` op te leggen. Eigenlijk zou de uitvoering van de opdracht Jens zwaar moeten vallen, want hij kent Nansen al sedert zijn jeugd en Nansen redde Jens ooit van de verdrinkingsdood. Niets is minder waar en Nansen weet maar al te goed dat er met deze naziknecht niet te spotten valt. Ook na afloop van de oorlog als Jens na drie maanden terugkeert uit Engelse gevangenschap en weer dorpsdiender wordt, vernietigt hij met voldoening z.g. illegaal gemaakt werk van Nansen. De jonge Siggi begint van zijn vader te walgen en probeert te redden wat er te redden valt. Hij maakt zich daardoor schuldig aan diefstal - het is maar hoe je het ziet. Lenz` aanklacht tegen de `Befehl ist Befehl`-mentaliteit is duidelijk en mooi gebracht en stemt de kijker tot nadenken. De spelers komen geloofwaardig over onder regie van Beauvais, die mag bogen over een lange staat van dienst bij de tv (hij draaide zijn eerste tv-films in 1956). Lenz schreef zelf zijn scenario naar zijn eigen gelijknamige roman, die in 1968 is verschenen toen hij 42 was. Wordt meestal in twee delen uitgezonden. Hoort tot het (Noord) Duitse erfgoed.

Die Geschichte der 1002. Nacht

1969 | Drama, Historische film

Duitsland 1969. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Johanna Matz, Grete Zimmer, Hans Jaray, Guido Wieland en Walter Kohut.

Rond 1875 reist een perzische sjah (Ragheb) naar Wenen en wil kennismaken met Europese vrouwen, aan wie hij vervolgens oneerbare voorstellen doet. Hij is heel kieskeurig en wil op een bepaald moment een dame uit de betere kringen ontmoeten. Hoewel men een vorst niets weigeren mag, wil het toeval dat het hoertje Mizzi Schinagl (Matz) als twee druppels water lijkt op de gravin Wernberg (wederom Matz). De gastheer haalt Mizzi over om zich uit te geven als gravin Wernberg. Mizzi wordt begeleid door de jonge ritmeester baron von Taittinger (Reyer) die verliefd op haar geworden is. Mizzi vertelt, vertelt en vertelt, maar haar bedrog komt uit en zij belandt in de gevangenis, al heeft de sjah nooit iets gemerkt. Als zij weer uit de gevangenis is, helpt de ritmeester haar bij het maken van een nieuwe start. Dan komt de vorst weer op bezoek en hij is de gravin nog niet vergeten... Tegen de achtergrond van de verdwenen Oostenrijks-Hongaarse monarchie een ouderwetse film die in principe niet veroudert, maar toch verouderd aandoet. Een uitgebreide rolverdeling die in het vergeetboek is geraakt, voert de boventoon in een rolprent, die netjes verhaalt wat men in de JOSEFINE MUTZENBACHER-films heel aanschouwelijk opdient. Het scenario is van Herbert Asmodi.

Der Unfall

1968 |

Duitsland 1968. Peter Beauvais. Met o.a. José Priego-Garrido, Sergo Vences en Manuel Galiana.

Rond 1875 reist een perzische sjah (Ragheb) naar Wenen en wil kennismaken met Europese vrouwen, aan wie hij vervolgens oneerbare voorstellen doet. Hij is heel kieskeurig en wil op een bepaald moment een dame uit de betere kringen ontmoeten. Hoewel men een vorst niets weigeren mag, wil het toeval dat het hoertje Mizzi Schinagl (Matz) als twee druppels water lijkt op de gravin Wernberg (wederom Matz). De gastheer haalt Mizzi over om zich uit te geven als gravin Wernberg. Mizzi wordt begeleid door de jonge ritmeester baron von Taittinger (Reyer) die verliefd op haar geworden is. Mizzi vertelt, vertelt en vertelt, maar haar bedrog komt uit en zij belandt in de gevangenis, al heeft de sjah nooit iets gemerkt. Als zij weer uit de gevangenis is, helpt de ritmeester haar bij het maken van een nieuwe start. Dan komt de vorst weer op bezoek en hij is de gravin nog niet vergeten... Tegen de achtergrond van de verdwenen Oostenrijks-Hongaarse monarchie een ouderwetse film die in principe niet veroudert, maar toch verouderd aandoet. Een uitgebreide rolverdeling die in het vergeetboek is geraakt, voert de boventoon in een rolprent, die netjes verhaalt wat men in de JOSEFINE MUTZENBACHER-films heel aanschouwelijk opdient. Het scenario is van Herbert Asmodi.

Der Zug der Zeit

1967 | Drama

Duitsland 1967. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Wera Frydtberg, Barbara Schöne, Katrin Schaake, Barbara Lademann en Ilsemarie Schnering.

In de jaren 1960 gingen veel Westduitsers naar Noord- Itali[KA3]e om hun vakantie door te brengen. In de zomer was er een massale uittocht, die iets weg had van een vreedzame invasie, die over de Alpen trok. Zeer uiteenlopende mensen - een masseur (hoe ouderwets), een secretaresse, een onderwijzeres, een vertegenwoordiger, een kapper, de eigenaar van een bibliotheek voor ontspanningslectuur (tegenwoordig vervangen door de videotheek) enz. - brachten met verschillende motieven hun vakantie door op de campings langs de Adriatische Zee. Deze tv- film schetst een beeld van dit verschijnsel en bevat een serie portretjes van de vakantiegangers. In de ongetrouwde telefoniste Erika Lauenstein, die met haar moeder Hedwig (Kiesow-Verhoeven) op reis is, herkennen we de populaire actrice uit die tijd: Feddersen. Interessant, maar achterhaald beeld van Duitsers tijdens het Wirtschaftswunder. Het scenario is van Horst Lammer. Het camerawerk is van Walter Fehdmer. Ook bekend als ZUG UM ZUG.

Die kleinen Füchse

1962 | Drama

Duitsland 1962. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Gisela Uhlen, Dieter Borsche, Dunja Movar, Walter Süssenguth en Siegfried Schürenberg.

Deze tv-film speelt in het Zuiden van de V.S. en gaat over de Machenschaften van twee onsympathieke broers, die zich rond 1900 ten koste van alles en iedereen in de katoen willen verrijken. Het is een curiositeit vanwege het scenario van de legendarische Lillian Hellman naar haar eigen toneelstuk uit [KL]The Little Foxes[KLE] dat in 1941 al verfilmd werd door William Wyler met o.a Bette Davis. Hellman is in 1984 op 79-jarige leeftijd overleden en mag gerekend worden tot een der belangrijkere dramaturgen, die de V.S. hebben voortgebracht. Voor cinefielen interessante kost (om te vergelijken), terwijl anderen zich zullen afvragen waarom al die drukte nu nodig is.

Ist Mama nicht fabelhaft?

1958 | Komedie, Familiefilm, Drama

Duitsland 1958. Komedie van Peter Beauvais. Met o.a. Luise Ullrich, Gunnar Möller, Charles Brauer, Harald Martens en Paul Klinger.

Sabine Meinrad (Ullrich), een weduwe die een kindermodezaak drijft, staat haar drie zoons altijd met raad en daad bij. Zij zorgt meestal voor een oplossing of dat nu Axel (M[KA3]oller) betreft, de oudste die al getrouwd is, of Peter (Brauer) de middelste die rechten studeert, of Kai (Martens) de jongste die nog op het gymnasium zit. Toch zorgt de jongste voor een probleem: zijn wiskundecijfers zijn zo slecht dat hij dreigt te blijven zitten. Om een ramp te vookomen regelt Sabine bijlessen van een jonge studente van de universiteit, Gisela (Hartling) via de studentenuitzendorganisatie Tusma. Dit bezorgt Gisela de bijnaam Fraulein Tusma. Gisela is een leuk ding, die de hartebreker Peter, een rivaal maakt van zijn broer Kai die ontwaakt en wiens hoofd voor het eerst op hol gebracht wordt. Hierdoor heeft Sabine zelfs geen tijd meer voor haar vriend Albert Horn (Klinger) met wie zij grootse plannen heeft... Het voorspelbare scenario van Barbara Noack en Ilse Lotz-Dupont zorgt natuurlijk voor een goede afloop. Deze klucht is achterhaald door de tijd. Let op de nog zeer jonge Brauer die 25 jaar later op de Duitse thuisbuis heel bekend zou worden als Kriminalhauptkommissar Peter Brockmöller in de rond de veertig afleveringen van de serie TATORT in het team uit Hamburg, die gedraaid werden tussen 1980 en 2000. Het camerawerk is van Igor Oberberg.

Schinderhannes

1957 |

Duitsland 1957. Peter Beauvais. Met o.a. Wolfgang Preiss, Agnes Fink en Hans Christian Blech.

Sabine Meinrad (Ullrich), een weduwe die een kindermodezaak drijft, staat haar drie zoons altijd met raad en daad bij. Zij zorgt meestal voor een oplossing of dat nu Axel (M[KA3]oller) betreft, de oudste die al getrouwd is, of Peter (Brauer) de middelste die rechten studeert, of Kai (Martens) de jongste die nog op het gymnasium zit. Toch zorgt de jongste voor een probleem: zijn wiskundecijfers zijn zo slecht dat hij dreigt te blijven zitten. Om een ramp te vookomen regelt Sabine bijlessen van een jonge studente van de universiteit, Gisela (Hartling) via de studentenuitzendorganisatie Tusma. Dit bezorgt Gisela de bijnaam Fraulein Tusma. Gisela is een leuk ding, die de hartebreker Peter, een rivaal maakt van zijn broer Kai die ontwaakt en wiens hoofd voor het eerst op hol gebracht wordt. Hierdoor heeft Sabine zelfs geen tijd meer voor haar vriend Albert Horn (Klinger) met wie zij grootse plannen heeft... Het voorspelbare scenario van Barbara Noack en Ilse Lotz-Dupont zorgt natuurlijk voor een goede afloop. Deze klucht is achterhaald door de tijd. Let op de nog zeer jonge Brauer die 25 jaar later op de Duitse thuisbuis heel bekend zou worden als Kriminalhauptkommissar Peter Brockmöller in de rond de veertig afleveringen van de serie TATORT in het team uit Hamburg, die gedraaid werden tussen 1980 en 2000. Het camerawerk is van Igor Oberberg.

Sommer in Lesmona

-1 |

. Peter Beauvais. Met o.a. Alexander Radszun, Benedict Freitag en Katja Riemann.

Op Lesmona leert de achttienjarige Marga Lürmann haar Engelse neef Percy Roessner kennen, een charmant, sportief heerschap met een mooie zangstem. Wat begint als een flirt, eindigt in een grote liefde. Een liefde die evenwel haar slachtoffers eist...