Josefine Dora: cast.
Er zijn 11 films gevonden.

Unser Fräulein Doktor

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Jenny Jugo, Albert Matterstock, Heinz Salfner, Hans Schwarz jr. en Hans Richter.

Juffrouw Hansen, een jonge lerares (Jugo), heeft het niet makkelijk. Haar mannelijke kollega's, met name de heer Klinger zien haar niet voor vol aan, omdat ze een vrouw is. Pas als Klinger een been breekt en juf Hansen zijn klas meer dan voortreffelijk weet op te vangen en voor te bereiden op het komende eindexamen, keert het tij. Ze heeft dan wel de harten van de leerlingen gestolen, wat Klinger jaloers maakt. Tijdens een schoolreisje wordt de strijdbijl echter begraven en bloeit er zelfs een romance op tussen de voormalige rivalen. Wederom heeft regisseur Engel met zijn favoriete hoofdrolspeelster Jugo een vermakelijke komedie met diepgang geproduceerd. Matterstock bewijst zich een gelijkwaardige tegenspeler, die de strijd aanbindt met Jugo middels heerlijke dialogen. Scenario van Fritz Schwiefert. Camerawerk van Massimo Terzano.

Irrtum des Herzens

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Bernd Hoffmann en Bernd Hofmann. Met o.a. Paul Hartmann, Käthe Dorsch, Hans Söhnker, Grethe Weiser en Walter Janssen.

Een arts redt het leven van de man, die het hart veroverd heeft van de vrouw die hij zelf liefheeft. Effectief geregisseerd, heel mooi door Georg Bruckbauer gefotografeerd en met goede rollen van Hartmann en Marenbach. Het scenario is van Alexander Lix en regisseur Hofmann.

Heimatland

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Ernst Martin. Met o.a. Hansi Knoteck, Wolf Albach-Retty, Bruni Löbel, Christian Gollong en Ursula Herking.

Van deze verfilming van de operette [KL]Monika[KLE] van Dostal gaat niet veel bekoring uit. Het is het verhaal van het meisje Monika (Knoteck) uit het Zwarte Woud dat haar geliefde G[KA3]unther (Albach-Retty) naar Berlijn volgt. Ze keert vervolgens ongelukkig en teleurgesteld uit de metropool terug naar haar Zwarte Woud. Met een talentvolle regisseur had het een goede film kunnen worden. Nu is het ondanks de muziek en de goede acteurs maar een gemiddelde prent geworden. Jammer.

Ein hoffnungsloser Fall

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Jenny Jugo, Hannes Stelzer, Karl Ludwig Diehl, Hans Richter en Heinz Salfner.

Weer is het het succesvolle duo Engel-Jugo dat garant staat voor een uitermate goed geslaagde, plezierige komedie. Jugo speelt zeer geloofwaardig de rol van een rijk, verwend meisje, dat slechts uit koppigheid tegenover haar vader medicijnen gaat studeren en verandert in een serieus meisje met verantwoordelijkheidsbesef. Ze moet ook nog kiezen tussen twee mannen, student Hans (Stelzer) en een professor (Diehl). Een film die het aanzien waard is en die ook vandaag nog goed amusement biedt. Scenario van Jochen Huth. Camerawerk van Fritz Arno Wagner.

Das Recht auf Liebe

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Joe Stöckel. Met o.a. Magda Schneider, Viktor Staal, Anneliese Uhlig, Paul Wegener en Rolf Wanka.

Film die het verhaal vertelt van de jonge Vinzenz (Staal), die lichtzinnig een verhouding begint met het dienstmeisje Vroni (Schneider), hoewel hij met de dochter van de landheer (Uhlig) verloofd is. In een gevecht met zijn rivaal (Wanka) raakt Vinzenz dodelijk gewond. Op zijn sterfbed kan hij nog met Vroni trouwen, die een kind van hem verwacht. Dit klinkt allemaal erg kitscherig, maar wordt door de goede acteurs en regie tot een Alpen- en heimatfilm die het aanzien waard is. De grote karakterspeler Paul Wegener is indrukwekkend in zijn rol van landheer.

Frau Sixta

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Franziska Kinz, Ilse Werner, Gustav Fröhlich, Eduard Köck en Heidemarie Hatheyer.

Film naar de gelijknamige roman van de Zwiterse schrijver van streekromans, Ernst Zahn. De nog altijd attractieve weduwe Sixta (Kinz) woont alleen op een afgelegen boerderij. Haar leven krijgt weer perspectief als cavalerie-officier Markus (Fr[KA3]ohlich) haar pad kruist. Maar als dochter Otti (Werner) op bezoek komt, palmt ze Markus in. Mevrouw Sixta ziet van haar geliefde af ten behoeve van haar dochter. Een knappe heimatfilm in een schitterend landschap. Voor Ilse Werner was het de grote doorbraak, maar Franziska Kinz in de titelrol leverde de beste acteerprestatie.

Gauner im Frack

1937 | Misdaad

Duitsland 1937. Misdaad van Johannes Riemann. Met o.a. Camilla Horn, Paul Klinger, Karl Martell, Carl Günther en Charlott Daudert.

Conny, een Duitse jongeman (Klinger), komt in Monte Carlo nietsvermoedend in contact met een bedriegers-echtpaar, dat zich Baroff (G[KA3]unther) en Vera (Horn) noemt. Hij verliest van hen tijdens een spelletje kaarten, en raakt daarbij al zijn contanten kwijt. Bij de achtervolging van het paar krijgt Conny een ongeluk. Deze gebeurtenis brengt Vera tot inkeer en ze scheidt van Baroff. In Parijs leert zij Fred (Martell) kennen en gaat van hem houden. Ze weet niet, dat hij Conny's broer is. Wanneer Conny, nadat hij genezen is, Vera ontmoet, verzwijgt hij, na een innerlijke tweestrijd, het verleden van Vera voor zijn broer, omdat hij ziet dat hun liefde serieus is. Een zeer melodramatische en sensationele misdaadfilm, waarvan de zwakke regie onmiskenbaar is. Ondanks de goede acteurs slechts van doorsneekwaliteit. Ook bekend als KONFLIKT.

Fiakerlied

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van E.W. Emo. Met o.a. Paul Hörbiger, Gusti Huber, Franz Schafheitlin, Josefine Dora en Erika Dannhoff.

De oude koetsier van een fiaker valt dood van zijn koets. Door een oud krantenknipsel, dat in zijn zakken wordt gevonden, komt men meer te weten over zijn lot. Koetsier Str[KA3]odl (H[KA3]orbiger) is in dienst van de rijke heer Jolander (Schafheitlin) en moet toezien hoe deze een meisje (Dannhoff) ongelukkig maakt. Str[KA3]odl wordt zelf verliefd op de jonge Ludmilla (Huber), hetgeen wederzijds is. Wanneer hij ziet hoe Jolander ook Ludmilla wil verleiden, slaat hij hem in een opwelling dood. Strödl moet de gevangenis in en zijn leven is geruïneerd. Dit drama in een Weense voorstad weet elk cliché te vermijden. Het gaat niet om de rijke lui en hun zoete gelukzaligheid van toen, maar om het Wenen van de eenvoudige mensen. Paul Hörbiger en Gusti Huber, die zichzelf overtreffen, leveren hieraan de belangrijkste bijdrage. Ook bekend als FAHR'N MA, EUERE GNADEN en SERVUS WIEN.

Burgtheater

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Willi Forst. Met o.a. Werner Krauss, Willy Eichberger, Olga Tschechowa, Hans Moser en Karl Paryla.

Wenen anno 1900: Friedrich Mitterer (Werner Krauß) is hopeloos verliefd en wil zelfs het theater vaarwel zeggen. Maar de ware toneelkunst vraagt offers. Een aardig melodramaatje.

Endstation

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Maria Andergast, Paul Hörbiger, Hans Moser, Josefine Dora en Toni von Bukovicz.

Tramconducteur Karl (H[KA3]orbiger) en naaistertje Anna (Andergast) worden verliefd op elkaar. De ouders van Karl (Moser en Dora) zijn tegen deze verbinding. Pas na vele verwikkelingen en een ernstige ruzie tussen de geliefden komt het tot een happy-end. In tegenstelling tot zovele Duitse films die in Wenen spelen wordt hier de sfeer van de stad raak getroffen. Vele rollen worden door Oostenrijkse acteurs gespeeld, waardoor het geheel extra geloofwaardig wordt. Andergast krijgt vooral in de eerste scènes gelegenheid te laten zien wat ze kan. Blijspelregisseur Emo heeft er een heerlijke film van gemaakt.

Der Brave Sünder

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Fritz Kortner. Met o.a. Max Pallenberg, Heinz Rühmann, Dolly Haas, Fritz Grünbaum en Josefine Dora.

Een kassier bij een bank, Leopold Pichler, wordt tegen wil en dank gedwongen de boel op te lichten. Kortner's eerste speelfilm was een alleraardigste klucht, die in 1961 een nieuwe versie kreeg: BEI PICHLER STIMMT DIE KASSE NICHT.