Renée Saint-Cyr (1904-2004): cast.
Er zijn 29 films gevonden.

Sup de Fric

1992 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1992. Misdaad van Christian Gion. Met o.a. Jean Poiret, Anthony Delon, Cris Campion, Roland Giraud en Valérie Mairesse.

Rijkeluis-zoontje Delon, een verschrikkelijke nietsnut, en Campion, een computerhacker die geweerd is van officiële instituten, proberen directeur Poiret een koekje van eigen deeg te bezorgen door zijn business-school op te kopen met de door hem onderwezen technieken. Poiret heeft het door en zint op wraak, na eerst gechanteerd te zijn over een computervirus. De locatie is adembenemend en de bijrollen van Leroy als geldmagnaat en Saint- Cyr als de adellijke dame met aandelen, zijn goed, maar wat een aardige eigentijdse komedie had kunnen zijn, wordt verpest door slappe regie en het slechte scenario van Gion. Chique Poiret, acteur van grote klasse, hier in zijn laatste film. Camerawerk van Bernard Joliot en Michel Thiriet.

Room service

1992 | Komedie

Frankrijk 1992. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Michel Serrault, Michel Galabru, Renée Saint-Cyr, Jacques Jouanneau en Daniel Prévost.

Onbenullige klucht - al honderd keer eerder vertoond - over bakker Galabru die miljonair wordt door de lotto en een hebzuchtige adellijke familie onder aanvoering van Saint-Cyr, die een slachtoffer zoeken om hun vervallende bezit weer op te vijzelen. Daartussen beweegt zich oplichter Serrault, die meent alle domoren een oor aan te kunnen naaien. De karakterspelers werken lekker langs elkaar heen, maar wie erop uit is zijn verstand op nul te zetten, merkt het niet. Scenario van Albert Kantof en regisseur Lautner. Achter de camera stond Yves Rodallec.

L'invité surprise

1989 |

Frankrijk 1989. Georges Lautner. Met o.a. Victor Lanoux, Eric Blanc, Jean Carmet, Michel Galabru en Jacques François.

Een vage en verwarde spionagegeschiedenis, waarin de opgejaagde anti-held een jonge, zwarte Parijzenaar is. Lautner is datgene wat voor een scenario moet doorgaan niet meester. Zijn bedoeling was in de eerste plaats een satire op de media te maken, die de mist ingaat vanwege een gebrek aan scherpzinnigheid en inspiratie. Het gaat er in deze parodie allemaal veel te bot aan toe, terwijl Blanc in de hoofdrol zijn zaakjes niet in orde heeft en zich eigenlijk alleen maar aanstelt. Het trio Galabru- Carmet-Lanoux tracht nog wat van de regie te maken. Scenario van Didier Van Cauwelaert en Georges Lautner. Camerawerk van Yves Rodallec.

Le Cow-boy

1984 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1984. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Aldo Maccione, Renée Saint-Cyr, Michel Beaune, Michel Peyrelon en Corinne Lorrain.

César Cappucino, een politie-inspecteur uit Nice die zowel onhandig als incompetent blijkt te zijn, krijgt te maken met drugshandelaren in de Chinese wijk van Parijs. Na diverse zotte verwikkelingen zet hij de bende buitenspel. Het onderwerp is aardig, maar het scenario en de dialogen van Georges Wolinski zijn zwak, de personages zijn stereotypen, Maccione maakt zichzelf keer op keer bespottelijk, en bovendien is het komische element nogal lomp.

Est-ce bien raisonnable!

1980 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1980. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Miou-Miou, Gérard Lanvin, Michel Galabru, Henri Guybet en Renée Saint-Cyr.

Een jonge misdadiger neemt een rechter van instructie zijn kleding en identiteitspapieren af en botst bij zijn ontsnapping uit het gerechtshof op een journaliste die op de rechter een beroep kwam doen voor een affaire waarover ze schrijft. Persoonsverwisseling leidt tot verwarrende complicaties. Ondanks de aantrekkelijke rolbezetting en bekwame regie is dit een nogal mat uitgevallen misdaadkomedie, waarbij het inzakkende tempo en de onvoldoende verrassingen, de opgewekte toon en geamuseerde interesse van de toeschouwer steeds meer gaan saboteren. Scenario van Jean-Marie Poiré.

Ils sont fous ces sorciers

1978 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1978. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Jean Lefebvre, Henri Guybet, Julien Guiomar, Daniel Ceccaldi en Renée Saint-Cyr.

Een vertegenwoordiger in visconserven wordt naar het eiland Mauritius gezonden om een exclusief contract voor bouillabaisse in blik te sluiten. Samen met een lid van zijn reisgezelschap doet hij een plasje tegen een afgodstotem, waardoor ze een vloek over zich afroepen. Een deskundige in paranormale verschijnselen probeert hen vervolgens van de verontrustende symptomen die zich bij hen voordoen af te helpen. Lautner promoveert in deze film de vaste bijrolspelers uit zijn vorige films naar de hoofdrollen: door de flauwiteiten in het scenario zijn zij en hijzelf vrijwel kansloos. Scenario van Norbert Carbonnaux.

On aura tout vu!

1976 | Erotiek, Komedie

Frankrijk 1976. Erotiek van Georges Lautner. Met o.a. Pierre Richard, Miou-Miou, Jean-Pierre Marielle, Henri Guybet en Renée Saint-Cyr.

Een fotograaf heeft samen met een vriend een scenario geschreven waarvoor een producent interesse toont op voorwaarde dat ze het omwerken tot pornofilm. Ze hebben echter alle vrienden en kennissen al rollen in hun 'kunst-film' beloofd. De opheffing van de Franse censuur resulteerde in een pornogolf in de bioscoop en vervolgens in een reeks satires waarvan dit de leukste is, maar nog altijd niet leuk genoeg. De zoveelste variant op de naïviteit van Richard wordt vervelend.

Vous interessez-vous à la chose?

1974 | Komedie, Thriller, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1974. Komedie van Jacques Baratier. Met o.a. Nathalie Delon, Didier Haudepin, Muriel Catala, Bernard Jeantet en Renée Saint-Cyr.

Drie adolescenten worden bij hun eerste schreden in de liefde geholpen door een vrijgevochten jonge tante. Het vermijden van gezochte pikanterie is prijzenswaardig, maar mooi-filmerij maakt het dunne gegeven nogal wezenloos.

O.K. patron

1973 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1973. Komedie van Claude Vital. Met o.a. Jacques Dutronc, Mireille Darc, Axelle Abbadie, Michel Constantin en Francis Blanche.

De weduwe van een Franse mafioso zoekt een plaatsvervanger om een machtsovername door Amerikanen te voorkomen en strikt daartoe een jonge vertegenwoordiger in relikwie[KA3]en, die niet begrijpt wat hem overkomt. Dit vroege vehikel voor Dutronc als ster speculeert op diens nonchalante image als chansonnier. Hij brengt inderdaad een welkome lichtheid in deze logge en voorspelbare misdaadburleske. (Deze debuutfilm ontstond onder supervisie van George Lautner, met het merendeel van diens vaste acteurs, wat er alleen aan herinnert hoeveel vlotter hij zelf dit genre beheerst).

Quelques messieurs trop tranquilles

1972 | Komedie, Drama

Frankrijk 1972. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Nathalie Courval, Dani, Michel Galabru, Henri Guybet en Miou-Miou.

Een suf dorpje dat toeristenoord hoopt te worden krijgt een invasie van 'langharig tuig'. De beroering daarover wordt vergroot door een reeks van onverklaarbare misdaden en incidenten. Deze makkelijke parodie op dorpelingen enerzijds en hippies anderzijds, wordt op een geestiger plan getild door de misdaad-satire en bravoure van de rolbezetting. Scenario van Georges Lautner en Jean-Marie Poiré naar de roman van Alain Camille La nuit des grands chiens malades. Camerawerk van Maurice Fellous.

Fleur d'oseille

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1967. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Anouk Ferjac, Henri Garcin, Maurice Biraud en Amidou.

Weduwe van gangster wil buit van diens laatste inbraak besteden aan opvoeding van haar kind. Samen met andere alleenstaande moeder gaat ze op onderzoek uit en moet het opnemen tegen zwaarbewapende gangsterbende. Misdaadkomedie bereikt haar effecten door twee jonge moeders de overmacht te slim af te laten zijn. De humor van de dialoog is al te gezocht, maar Darc en Ferjac acteren met aanstekelijke bravoure.

Le Monocle rit jaune

1964 | Avonturenfilm, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Georges Lautner. Met o.a. Paul Meurisse, Barbara Steele, Olivier Despax, Marcel Dalio en Renée Saint-Cyr.

Atoomgeleerden over de hele wereld worden vermoord. De Franse geheim-agent Monocle ontdekt het hoofd van het complot in Hong Kong en krijgt mede- en tegenwerking van collega's van andere nationaliteiten. De invloed van het James Bond-succes doet in deel III van de serie meer het accent leggen op de spectaculaire actie dan op de humor, waardoor Meurisse - die de leeftijd noch de bouw voor knokwerk heeft - minder kansen krijgt. De film is met vaart gemaakt en weet exotische locaties behendig te gebruiken.

Déclic et des claques

1964 |

Frankrijk 1964. Philippe Clair. Met o.a. Philippe Clair, Mike Marshall, Annie Girardot, André Nader en Georges Blanes.

Verfilming van de roman van André Couteaux. In tegenstelling tot wijn wordt Philippe Clair er niet beter op naarmate hij ouder wordt. Zijn beste films maakte hij nog met technische man Pierre Granier-Deferre. Alhoewel boordevol flauwe en soms botte grappen, toch een meedogenloze schets van jonge Algerijnen, die in een grote Franse stad trachten te integreren. Er bevinden zich nogal wat luiwammesen en nietsnutten onder hen. De clichés liggen voor het oprapen. Teveel een opeenvolging van sketches in plaats van een helder verhaal, maar er zijn goede momenten.

La Fayette

1961 | Historische film, Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1961. Historische film van Jean Dréville. Met o.a. Michel Le Royer, Pascale Audret, Michel Galabru, Jack Hawkins en Folco Lulli.

De biografie van deze historische figuur, vanaf de rol die hij in de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog speelde tot aan zijn terugkeer naar Frankrijk, waar hij een heleboel weerstand moet overwinnen voor de erkenning van de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten. Het gaat dus slechts om het eerste deel van zijn leven (het vervolg was minder gelukkig...). Verwacht geen historische betrouwbaarheid, want het personnage is geen typische Dumas-held. Daarentegen is het spektakel meesterlijk uitgevoerd en in scène gezet met een scherp gevoel voor epiek. Het zwartwit stoort niet want de beelden van Claude Renoir en Roger Hubert zijn prachtig. Een geslaagd project in het romantische genre.

Tous les deux

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Louis Cuny. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Annette Poivre, Louise Sylvie, Charlotte Ecard en Colette Régis.

Ze kunnen het niet meer met elkaar vinden en gaan uit elkaar. Zij tracht tevergeefs een boerenbedrijf te laten draaien. Hij snelt haar te hulp en redt de boel in een handomdraai. Daarna verzoenen ze zich weer met elkaar. O ja, en er is nog een jochie. Een onderwerp waarbij de zakdoek bij de hand gehouden dient te worden. Doet ouderwets aan door zowel het thema als de vertolking.

La voix du rêve

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Renée Saint-Cyr, France Descaut, Marina de Berg, Jeanne Fusier-Gir en Lilian Charpentier.

Na haar verloofde te hebben verloren, wordt Laure bij een ongeval blind. Haar zuster en een medelijdende arts, komen op het idee de overleden verloofde 'uit de dood te laten verrijzen' met de hulp van een vriend die dezelfde stem als hij heeft. Laure krijgt weer zin in het leven. De vriend, Marcel, wordt verliefd op haar zuster, Eve. Dan sterft Laure onverwachts. Eve en Marcel kunnen eindelijk onbelemmerd van elkaar houden. Geen commentaar. Toegegeven, deze tranenvloed is kundig in scène gezet en het spel overtuigt dankzij de favoriete cineast van niemand minder dan Maarschalk Pétain. Ook bekend als LA VOIX DE AU- DELÀ.

Le Beau voyage

1946 | Romantiek

Frankrijk 1946. Romantiek van Louis Cuny. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Jane Marker, Laure Diana, Luce Clament en Ginette Baudin.

Een vrouw, die een middelmatig bestaan leidt, en een virtuoze pianist ontmoeten elkaar in Antwerpen. De twee eenzame mensen gaan aan boord van een passagiersschip. Een ontmoeting die heel, heel lang duurt, waarschijnlijk om de mistige beelden van een overijverige cameraman tot hun recht te laten komen. Alleen misschien genietbaar voor wie nog nooit in Antwerpen is geweest, evenals voor de fans van Pierre Richard-Willm, wiens laatste rol op het witte doek dit was.

L' Insaisissable Frédéric

1946 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1946. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Denise Grey, Jeanne Fusier-Gir, Annette Poivre en Paul Meurisse.

Een bewerking van de roman van Solange Delmont, die destijds niet-bloedige detectives afleverde. Keurig vermaak zonder pretenties waarin alles goed afloopt. Goed acteerwerk, en Carlo Rin heeft meegewerkt aan het scenario.

Etrange destin

1946 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Drama van Louis Cuny. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Denise Grey, Nathalie Nattier, Gabrielle Fontan en Henri Vidal.

Een man, die tijdens WO1 is verdwenen, wordt door zijn vrouw teruggevonden. Hij is echter zijn geheugen kwijt en woont met een andere vrouw samen. Er is een auto-ongeluk voor nodig (de laatste vrouw gaat dood, dus alles komt goed) om hem zijn geheugen weer terug te doen krijgen. Een zekere mevrouw A. de Lacombe schreef de novelle Gisele et son destin waar deze oubollige smartlap op gebaseerd is, geregisseerd door een wel héél platte figuur.

Paméla

1943 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1943. Avonturenfilm van Pierre de Hérain. Met o.a. Fernand Gravey, Renée Saint-Cyr, Georges Marchal, Yvette Lebon en Gisèle Casadesus.

Het komplot van de almachtige politicus Barras om de jonge koning Lodewijk XVII uit de Temple-gevangenis te laten ontsnappen resulteert in tegen-intriges en romances. Dit fictieve verhaal rond het nooit geverifieerde 'raadsel van de Temple' biedt onderhoudende, avontuurlijke romantiek, hoewel de politieke corruptie in de bezettingstijd angstvallig naar de achtergrond is geschoven.

Marie-Martine

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Jules Berry, Renée Saint-Cyr, Bernard Blier, Saturnin Fabre en Marguerite Deval.

Op doortocht in een klein provinciestadje ontmoet een romanschrijver een jong meisje dat hij in Parijs heeft gekend en over wie hij een roman heeft geschreven. Ze woont in bij een oude, blinde dame wiens zoon verliefd op haar is. De schrijver probeert opnieuw met haar in contact te komen omdat hij wil weten hoe ze in dat stadje terecht is gekomen. Het melodrama ligt voortdurend op de loer, maar wordt door regisseur Valentin doelbewust teruggedrongen. Het resultaat is misschien iets te afstandelijk, maar boeit tóch door het interessante uitgangspunt en de doorleefde vertolkingen.

La symphonie fantastique

1942 | Biografie, Drama, Muziek

Frankrijk 1942. Biografie van Christian-Jaque. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Lise Delamare, Bernard Blier en Renée Saint-Cyr.

Woelleven en muziekwerken van componist Hector Berlioz (1803-1869), met een royale scheut pomp en romantiek geserveerd. Voor klassiekemuziekpuristen wellicht een ergernis, voor cinefielen een staaltje Franse-filmambacht à l'ancienne inclusief voortreffelijke rolbezetting. Coscenarist was Alfred Greven, chef van Continental-Films S.A., de Parijse productiemaatschappij van de nazibezetter. Die was veel aan kwaliteit gelegen en zo beschikte classicist Christian-Jaque voor deze opulent aangeklede kostuumfilm over een riant budget en toegang tot exclusieve filmlocaties. Muziek uit de titelgevende symfonie, 'La damnation de Faust' en 'Requiem'.

Rose ecarlatte

1940 | Komedie

Italië 1940. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Vittorio De Sica, Rubi Dalma, Vivi Gioi en Umberto Melnati.

De bezorging van een boeket rozen met een mysterieuze afzender brengt een harmonieus huishouden in tijdelijke verwarring en crisis. Het regiedebuut van De Sica - naar de succesvolle toneelkomedie - ligt in de lijn van zijn vooroorlogse charmeursrollen, maar komt niet boven een vaag onderhoudende midddelmaat uit.

Nuit de décembre

1939 | Drama, Muziek

Frankrijk 1939. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Pierre Blanchar, Renée Saint-Cyr, Gilbert Gil, Jean Tissier en Marcel André.

Een beroemde pianist ontmoet een meisje dat hem herinnert aan een scharrel van één avond twintig jaar eerder, wordt verliefd op haar, maar hoort van haar wettige vader dat ze misschien zijn eigen dochter is. Dit romantische drama kreeg een gestileerde vormgeving, waarbij concerten als start- of breekpunten van het verhaal fungeren. De ijdelheid van acteur Blanchar is goed gebruikt in een onuitstaanbare rol. De laatste Europese film van Bernhardt vóór zijn vertrek naar Hollywood.

Strange Boarders

1938 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1938. Komedie van Herbert Mason. Met o.a. Tom Walls, Renée Saint-Cyr, Leon M. Lion, Googie Withers en Ronald Adam.

Een spion wordt van zijn huwelijksreis teruggefloten om de geheime papieren te onderzoeken die men bij een slachtoffer van een verkeersongeluk aantreft. Luchthartige komedie-thriller waarin de held door zijn argwanende vrouw tot in een hotel vol schurken gevolgd wordt. Heel grappig.

The Last Millionaire

1934 |

1934. René Clair. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Max Dearly, Raymond Cordy en Jose Noguero.

Een spion wordt van zijn huwelijksreis teruggefloten om de geheime papieren te onderzoeken die men bij een slachtoffer van een verkeersongeluk aantreft. Luchthartige komedie-thriller waarin de held door zijn argwanende vrouw tot in een hotel vol schurken gevolgd wordt. Heel grappig.

Le Dernier milliardaire

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van René Clair. Met o.a. Max Dearly, Renée Saint-Cyr, Marthe Mellot, Paul Ollivier en Charles Redgie.

Staatskas van Balkanlandje is leeg waardoor enige rijkaard zich als dictator kan opwerpen. Ongeluk tast zijn oordeelsvermogen aan en eenmaal hersteld heeft hij zich geruïneerd. Hij blijft toch staatshoofd als prins-gemaal. Hoewel satirische toespelingen weinig actualiteit verloren hebben blijft Clair in scenario zo uitdrukkelijk vriendelijk dat film eerder operette-zonder-zang lijkt dan sociale parodie. Als zodanig sierlijk en onderhoudend gemaakt.

Toto

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Jacques Tourneur. Met o.a. Albert Préjean, Renée Saint-Cyr, Jim Gérald, Robert Goupil en Félix Oudart.

De derde lange speelfilm van Tourneur. Hij erkende zelf dat TOTO het niveau van het broddelwerk niet ontstijgt. Hij kon niet goed met dit erg groffe scenario overweg, het nadrukkelijk dolkomische genre past helemaal niet bij hem. De acteurs sloven zich naar hartelust uit. Het scenario is van Hermann Kosterlitz. Het camerawerk is van Raymond Agnel Colas.

Les Deux orphelines

1932 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1932. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Rosine Déréan, Renée Saint-Cyr, Emmy Lynn, Jean Martinelli en Gabriel Gabrio.

Eerste geluidsfilm naar beroemd melodrama over weesmeisjes die na veel kommer en kwel liefde respectievelijk gezin vinden is meest overtuigende, omdat toenmalige film- en acteurstijl het beste bij gegeven past. Legendarische Guilbert is de feeks die blinde wees laat bedelen. (Opnieuw verfilmd in 1942, 1954 en 1966.)